رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بحنورد در همایش تجلیل از صادرکنندگان اعلام کرد

صادرات 70 میلیون دلاری خراسان شمالی در 8 ماهه امسال

محمد صمدی، رئیس اتاق بجنورد می‌گوید، با وجود تحریم و نداشتن زیرساخت‌های صادراتی از قبیل نبود مرز تردد، نداشتن دریا و بنادر و راه‌آهن توانسته‌ایم در سطح کشور در زمینه صادرات موفق باشیم.

26 آذر 1397
کد خبر : 16782
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد درهمایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان خراسان شمالی با اشاره به مراودات تجاری استان خراسان شمالی با 24 کشور جهان گفت: با وجود تحریم و نداشتن زیرساخت های صادراتی از قبیل نبود مرز تردد، نداشتن دریا و بنادر و راه آهن توانسته ایم در سطح کشور در زمینه صادرات موفق باشیم.

 محمد صمدی افزود: این استان حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست و طی 8 ماه سال جاری، استان 70 میلیون دلار کالا صادرات داشت.

صمدی از اعزام هیات تجاری ازاستان به کشور ترکمنستان در اسفندماه سال جاری خبرداد وگفت: این اعزام به منظور توسعه اقتصادی، افزایش صادرات و واردات، تسهیل در ویزا و روادید، وصول مطالبات تجار و بازرگانان، مشارکت در نمایشگاه های طرفین، اعزام و پذیرش هایت های تجاری و بازاریابی طرفین برنامه ریزی شده است.

رئیس اتاق بجنورد همچنین به اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه ترکمنستان طی سال جاری به میزبانی اتاق استان اشاره کرد وگفت: این نمایشگاه در 13، 14 و 15 اسفندماه درعشق آباد مرکز کشور ترکمنستان در زمینه های مختلف صادراتی برگزار خواهد شد.

وی مهمترین مشکلات صادرکنندگان را کم توجهی مسئولان به معافیت های مالیاتی، بالا بودن سود تسهیلات بانکی، افزایش نرخ سوخت، کمبود نقدینگی ناشی از افزایش قیمت ها، وجود نوسانات قیمت در بازار، پرداخت نشدن یارانه تولید، صدور اجرائیات بابت بدهی های بانکی برای صادرکنندگان، عدم نقل و انتقالات پولی در قالب صادرات عنوان کرد.

صمدی خواستار حذف پیمان ارزی برای صادرکنندگان، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، اعمال استمهال دیون صادرکنندگان، اختصاص ارز دولتی به صادرکنندگان برای امور صادراتی و اختصاص یارانه تولید به صادرکنندگان شد.

مسیر توسعه صادراتی کشور و استان با چالش روبرو است

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این همایش با بیان اینکه در حال حاضر مسیر توسعه صادراتی کشور و استان با چالش روبرو است، گفت: توسعه صادرات به الزامات سیاسی، نهادی ( قوانین شفاف، سیاست های کارآمد و با ثبات) و الزامات اقتصادی ( محیط کسب و کار خوب، مشوق های صادراتی و همکاری بانک ها) نیازمند است.

قاسم ایزانلو تصریح کرد: محیط کسب و کار خوب، همکاری بانک ها در ارایه تسهیلات و مشوق های قانونی برای تولیدکنندگان نیز در حیطه الزامات اقتصادی است که متاسفانه ما در هر سه بخش با چالش روبه رو هستیم. امیدواریم در سال های آتی شاهد اتفاقات بهتری در توسعه صادرات باشیم.

صادرات کالا به خارج از کشور 13.3 درصد افزایش یافت

در ادامه مدیرکل دفتر سازمان های منطقه ای و بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در هشت ماه سال جاری صادرات کالا به خارج از کشور 13.3 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت. امسال 31 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در کشور ثبت شد که پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال به 50 میلیارد دلار برسد.

میرهادی سیدی بر مدیریت عرصه صادرات در وضعیت کنونی تاکید کرد و افزود: هم اکنون باید تلاش ها در این راستا مضاعف باشد و دولت و بخش خصوصی در حل مشکلات اقدام کنند تا صادرات استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه تنها سه درصد از مجموع صادرات کشور از طریق توافق انجام می شود، افزود: متاسفانه با کشور ها کمتر ارتباط برای توافق ها داریم که این امر باید تقویت شود.

بازار یابی سلیقه مشتری مورد توجه قرار گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز در این آیین بر شناسایی و بازار یابی سلیقه مشتری تاکید کرد و گفت: متاسفانه تولید کننده ها هم اکنون به این امر کمتر توجه می کنند.

مجید پورعیسی اظهار داشت: فعالان اقتصادی بدون در نظر گرفتن سلیقه کشور های خارجی و رعایت استاندارد ها، کالا تولید می کننند که برای فروش با مشکل مواجه خواهند شد.

وی افزود: در حوزه تولید و صادرات نگرش ها نباید سنتی باقی بماند چرا که در دنیای تجارت اگر به علم و دانش، بازار یابی و تبلیغات توجه نکنیم واپس گرایی خواهیم داشت.

موضوعات :
در همین رابطه