رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

نفت به بالاترین قیمت خود در هفت ماه گذشته رسید

بر اساس گزارش رویترز یک حمله در نیجریه برابر با کاهش 170هزار بشکه‌ای تولید نفت این کشور است.

18 خرداد 1395
کد خبر : 1682
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نفت برنت حوزه دریای شمال امروز (سه‌شنبه 18خرداد) به دلیل فاکتورهایی مانند حمله به زیرساخت‌های نفتی نیجریه و پیش‌بینی کاهش تولید نفت در ایالات متحده امریکا به بالاترین قیمت خود در هفت ماه گذشته رسید.

در حال حاضر نفت برنت به قیمت 50.83دلار در ازای هر بشکه در بازارهای جهانی معامله می‌شود. نفت دبلیوتی‌آی که شاخص نفت امریکا به شمار می‌آید نیز به قیمت 49.69دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است.

کانام گوکان تحلیل‌گر بازار انرژی در توکیو در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرده‌است: «وقتی قیمت نفت برنت بالای مرز 50دلار در ازای هر بشکه باقی بماند، می‌توان انتظار پیشرفت قیمت را داشت. اکنون که خطوط تولید نفت نیجریه نیز به دلیل حملات بسته شده‌است، این انتظارات قوت گرفته‌است.»

از طرفی در حالی‌که عرضه نفت دچار برخی اختلالات شده‌است، تقاضا برای نفت خام رو به افزایش است. اما به صورت کلی تحلیل‌گران بر این باورند که 85درصد از افزایش قیمت نفت به دلیل اختلال در عرضه نفت از سوی کشورهای کانادا، ونزوئلا، لیبی و نیجریه است.

تنها در پی یک حمله در نیجریه، 170هزار بشکه از تولیدات نفتی این کشور کاسته شده‌است.

علاوه بر آن اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) با وجود اینکه بر سر میزان تولید نفت به توافقی دست نیافتند اما برخی از آن‌ها از جمله عربستان سعودی وعده دادند که با عرضه نفت بازارا را دوباره اشباع نکنند تا از این طریق از قیمت نفت حمایت کرده باشند.

کاهش ارزش دلار نیز از دیگر مواردی بود که باعث افزایش قیمت نفت در چند روز گذشته شده‌است. جنت یلن رئیس فدرال رزرو امریکا همچنان در مورد افزایش نرخ بهره در ایالات متحده امریکا تصمیم نگرفته و به همین خاطر به ضعف دلار در بازارهای جهانی دامن زده‌است.

تولید نفت در ایالات متحده امریکا که انقلابی را در تولید نفت به پا کرده بود دچار مشکل شده‌است. اکنون اگر کاهش تولید نفت در ایالات متحده امریکا ادامه پیدا کند می‌توان انتظار بهبود بیشتر قیمت نفت را داشت. موسسه بیکر هیوز اینطور پیش‌بینی کرده‌است.

در همین رابطه