ایام سوگواری اباعبدالله الحسین را تسليت مي‌گوييم

رادیو مجازی اتاق ایران - 17 تیرماه 1403

رئیس اتاق بجنورد در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان شمالی

مشکل تولیدکنندگان، تامین مواد اولیه و نبود سرمایه در گردش است

محمد صمدی، رئیس اتاق بجنورد می‌گوید: مشکل اصلی تولیدکنندگان استان، تامین مواد اولیه و نبود سرمایه در گردش است که بانک‌ها باید شرایطی ایجاد کنند تا نقدینگی موجود در کشور را جذب و در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

02 دی 1397
کد خبر : 16894
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی بجنورد در نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی گفت: مشکل اصلی تولیدکنندگان استان تامین مواد اولیه و نبود سرمایه در گردش است که با رفع این موانع، صنعت نیز رونق می‌یابد.

محمد صمدی افزود: در این زمینه بانک‌ها باید شرایطی ایجاد کنند تا نقدینگی موجود در کشور را جذب کنند و این سرمایه‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

صمدی، پیگیری مصوبات جلسات گذشته، گزارش کمیته در خصوص بررسی اصلاح ضرایب مالیاتی در حوزه های مختلف، گزارش کمیته در خصوص کمیسیون صنایع کشور با عنوان "طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور" بند "ح" ماده 46 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، بررسی در خصوص امکان‌سنجی بارگذاری آخرین قوانین و بخشنامه‌های دستگاهی در سایت خدمات سرمایه‌گذاری استان را از جمله دستور جلسه این ماه اعلام کرد.

وی با اشاره به اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان از سوی سازمان توسعه تجارت، گفت: زمان برگزاری این نمایشگاه 13 الی 15 اسفند ماه امسال است و هدف از برگزاری آن توسعه و افزایش حجم صادرات غیرنفتی کشور به منظور برقراری امکان بیشتر مراودات و مبادلات تجاری فی مابین ایران و ترکمنستان است.

از حداکثر ظرفیت اوراق تسویه استفاده شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی نیز گفت: باید از حداکثر ظرفیت اوراق تسویه استفاده شود، دراین زمینه باید مشخص شود چه کسی ثبت بدهی پیمانکاران را باید اعلام می‌کرد که اعلام نشده و الان متاسفانه یکی از ایرادها به شمار می‌آید.

مجید پورعیسی با اشاره به همکاری نکردن برخی بانک‌ها در راستای تهاتر بدهی پیمانکاران و اوراق تسویه، اظهارداشت: دراین رابطه تعدادی از دستگاه‌های اجرایی استان نیز در خصوص مشخص کردن میزان و زمان بدهی به پیمانکاران تاکنون پاسخگو نبوده‌اند.

پورعیسی افزود: مقرر شد طی مکاتبه‌ای، جلسه‌ای با بانک‌ها برگزار شود و اتمام حجت شود و در این زمینه 25 دستگاهی که تاکنون پاسخ‌نامه‌ها را نداده‌اند هر چه سریع‌تر علت را اعلام کنند.

بدهی ۱۴۱ میلیارد تومانی استان به پیمانکاران

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی نیز دراین جلسه گفت: دستورالعمل های تهاتر شامل مؤدیانی می شود که مالیاتشان به اداره وصول ارجاع داده شده است. متاسفانه در سیستم یکپارچه الکترونیکی جدیدی که در امور مالیاتی نصب شده، مشکلاتی وجود دارد که دراین رابطه مکاتباتی برای استفاده تمام متقاضیان از سوی سازمان امور اقتصاد و دارایی استان انجام شده است.

محمود قنبری افزود: در سامانه استان، بیش از ۱۴۱ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران ثبت شده است. بنابراین اگر قرار باشد مبالغ بسیار اندکی جذب کنیم کاری از پیش نخواهیم برد.

قنبری بیان کرد: این دستگاه از چند ماه گذشته اعلام کرده که ادارات و سازمان ها میزان بدهی های خود را به بخش خصوصی اعلام کنند. متاسفانه از 40 دستگاه فقط 15 دستگاه پاسخ داده اند و نسبت به 25 دستگاه باقی مانده گلایه مند هستیم.

وی اظهارکرد: باید مشکلات را ریشه یابی کنیم تا کارها سرعت گیرد. بسیاری از دستگاه های استان به دلیل این که بدهی های پیمانکاران را در همان زمان ثبت و مسجل نکردند الان نمی توانند از این ظرفیت استفاده کنند. این درحالی است که از ۱۴۱ میلیارد تومان اسناد بدهی مسجل شده در استان، تنها 16 میلیارد تومان به اقتصاد و دارایی رسیده است.

قنبری افزود: این موضوع در دو جلسه مطرح شده است. در جلسه اول مقرر شد طی یک هفته فهرست پیمانکارانی که می توانند از این شرایط در اسناد تسویه استفاده کنند و بدهی های مسجل تا پایان سال 95 برای بانک ها و بدهی های مسجل تا پایان سال 96 برای دارایی دارند، اعلام شود.

معاون خزانه اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی نیز گفت: تاکنون40 نامه مبنی بر مشخص کردن بدهی های ثبت شده در سامانه به دستگاه های مختلف ارسال شده که تنها 15 دستگاه پاسخ دادند. از 141 میلیارد تومان بدهی ثبت شده در سامانه، 16 میلیارد تومان درخواست کردند و بقیه پیگیری نشده در حالی که فقط تا اسفند ماه فرصت جذب داریم.

موضوعات :
در همین رابطه