رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

18نکته از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد خروج از رکود

احیای بنگاه‌های کوچک و متوسط با 16هزار میلیارد تومان تسهیلات

ولی‌الله سیف در نشستی با مدیران عامل، اعضای هیات مدیره و مدیران بلندپایه بخش اعتباری بانک‌ها از ضرورت توجه به خروج از رکود سخن گفت.

18 خرداد 1395
کد خبر : 1690
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ولی‌الله سیف در نشستی با مدیران عامل، اعضای هیات مدیره و مدیران بلندپایه بخش اعتباری بانک‌ها از ضرورت توجه به خروج از رکود سخن گفت.

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران

ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی عصر روز دوشنبه دو جلسه جداگانه با مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد بخش اعتباری بانک ها داشت. محور این دو جلسه که در مجموع چهار ساعت به طول انجامید، بررسی راه های کمک نظام بانکی به تولید کشور و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بود.

مهم ترین نکات مطرح شده از سوی ولی الله سیف، در این نشست‌ها از این قرار است:

1.  شمار بنگاه های کوچک و متوسط کشور کمتر از 10 هزار واحد است و گر فقط 10 درصد تسهیلات جدید شبکه بانکی یعنی 160 هزار میلیارد ریال به این بنگاه ها اختصاص یابد، احیا می شوند.

2. در آینده نزدیک در برخی نشست های کارگروه های استان ها برای اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط شرکت خواهم کرد.

3. در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» باید آثار فعالیت بانک ها در اقتصاد کشور به صورت حمایت از تولید، اشتغال و بهبود صادرات کشور نمایان و همه توان نظام بانکی به کار گرفته شود. 

4. تسهیلات بانکی باید به گونه ای تخصیص داده شود که بر دستاوردهای دولت یازدهم در مهار تورم و نقدینگی اثر منفی نداشته باشد و منابع محدود به صورت اثربخش در اقتصاد تزریق شود. 

5. بخشنامه بانک مرکزی برای مستثنا کردن بنگاه های کوچک و متوسط از برخی بندهای دریافت تسهیلات به بانک ها ابلاغ و افزون بر استثناهایی درباره چک برگشتی و مطالبات معوق، مقرر شده است بانک ها تسهیلات کمتر از 10 میلیارد ریال را برای این بنگاه ها تمدید کنند.

6. لازم است بانک ها به سوی استفاده از ظرفیت کارت های اعتباری عام بروند؛ اینگونه اعتبارهای مصرفی در دنیا توسط بانک ها به مشتریان ارایه می شود و با این روش، تسهیلات بانکی به سمت کالاهای مصرفی مشتریان می‌رود و به صورت غیرمستقیم به تولید کمک می شود.

7. در موضوع خرید تضمینی گندم و نوسازی خودروهای فرسوده با هدف کاهش آلودگی هوا، شبکه بانکی به همکاری با دولت موظف شده است.

8. درصد زیادی از منابع مالی توسط وزارت جهادکشاورزی در اختیار بانک ها قرار می گیرد و درصد باقیمانده که بانک ها باید پرداخت کنند، تا پایان سال از محل فروش آرد و گندم به نانوایی ها و آسیابانان به بانک ها پرداخت می شود. 
9.  نظام بانکی اصلاح می‌شود .

10. یکی از مسائلی که در این طرح وجود دارد، ایجاد بازار بدهی است که به وسیله آن بانک مرکزی به ابزار مداخله و سیاست پولی مجهز می شود. بدهی دولت در قالب این اوراق، تعهد دولت است و این تعهدات در بازار سرمایه جایگاه پیدا می کند. 

11.  بانک مرکزی، صورت های مالی جدید را با اقتباس از صورت های IFRS به بانک ها ابلاغ کرده است و ارایه صورت های مالی در قالب جدید، عزم بانک ها را می طلبد. 

12. باید در صورت های مالی سال 1394 بانک ها، میزان طلب یا بدهی ارز مرجع از بانک مرکزی مشخص شود و ابهامی از این بابت در صورت های مالی وجود نداشته باشد.

13. شوک هایی که موسسه های غیرمجاز در بازار پول ایجاد می کردند کنترل شده اما به طور کامل برطرف نشده است.

 14.روند کاهنده تورم ادامه دارد، منتهی نرخ سود از آن تبعیت نکرده است و یکی از علت های چسبندگی نرخ سود، شرایط بانک ها و حجم بالای دارایی های منجمد آنهاست که امکان مانور عملیاتی را کاهش داده است. 

15. بانک ها برای سرپا ماندن، برای جذب و افزایش حجم سپرده های خود مسابقه ای غلط داشتند که بسیار مخرب بود و در واقع این موضوع باعث تهی شدن بیشتر ترازنامه بانک ها می شد. 

16. شکاف نرخ ارز از 16.6 درصد در پایان سال 1394 به 13.3 درصد در پایان اردیبهشت ماه امسال کاهش داشت.
17. بانک مرکزی سعی در اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز پس از اجرای موثر برجام دارد و در سال 1395 به طور قطع این سیاست اجرا می شود. 
18. پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک ها غیرقابل قبول است و باید رفع شود.

در همین رابطه