رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه

مرز شلمچه می‌تواند به پایلوت تجاری و کریدور ترانزیتی خاورمیانه تبدیل شود

هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر می گوید، وجود زیرساخت های بی نظیر در مرز شلمچه، توان تبدیل این نقطه از کشور را به پایلوت تجاری و کریدور ترانزیتی خاورمیانه فراهم کرده است.

04 دی 1397
کد خبر : 16937
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ششمین همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه منطقه آزاد اروند، با حضور فرزاد پیل‌تن، مدیر کل دفتر عربی و آفریقائی سازمان توسعه تجارت، رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه کشور، رایزن بازرگانی عراق در ایران و جمعی دیگر از مسئولان دستگاه های دولتی و خصوصی استان خوزستان برگزار شد و از 7 نفر از صادرکنندگان نمونه،10 پیشکسوت نمونه صادرات و 5 فعال اقتصادی برگزیده در خرمشهر تقدیر به عمل آمد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی خرمشهر در این همایش گفت: روز ملی صادرات، بهانه‌ای برای تجلیل از زحمات صادرکنندگان در عرصه‌های تجاری است. در همین راستا به همت سازمان منطقه آزاد اروند و با همراهی اتاق خرمشهر بر آن شدیم تا از تلاش صادرکنندگان نمونه، پیشکسوتان عرصه صادرات و فعالان اقتصادی برگزیده خرمشهر تقدیر به عمل آوریم.

هانی فیصلی افزود: بر همه پوشیده نیست که عرصه فعالیت های صادرکنندگان در شرایطی نابرابر و تحت قساوت های ناشی از تحریم های بیگانگان و خود تحریمی حاصل از سوء مدیریت و صدور بخشنامه ها و قوانین مخل امر صادرات در داخل کشور در حال انجام است و صدور بخشنامه های خلق الساعه در کنار تصمیم های عجولانه و غیر کارشناسی میدان فعالیت های صادراتی را سرشار از  چالش های فراوان کرده است.

فیصلی ادامه داد: آئین نامه های پیمان سپاری ارزی، مانعی در جهت فعالیت صادرکنندگان در ترسیم هدف متعالی حمایت از کالای ایرانی است. در مرزهائی که عملا هیچ صادراتی بر اساس ارز صورت نگرفته و تمام معاملات ریالی صورت می گیرد، چگونه انتظار اظهار ارز صادراتی را از سوی صادرکنندگان داریم.

وی خاطرنشان کرد: حال که با نوسانات ارزی، فعالیت های صادراتی توجیه اقتصادی بیشتری دارد، بیائیم با کار کارشناسی و پرهیز از مانع تراشی با قوانین مخل امر صادرات، از فعالیت های صادرکنندگان حمایت کنیم.

وی بیان کرد: وجود زیرساخت های بی نظیر در مرز شلمچه، توان تبدیل این نقطه از کشور را به پایلوت تجاری و کریدور ترانزیتی خاورمیانه فراهم کرده است. چرا با وجود آگاهی کافی، نتوانسته ایم تاکنون از فعالیت های منفعت جویانه گروه های خاص در آن سوی مرز جلوگیری کنیم. کاری که با اندکی رایزنی دیپلماتیک و کاربرد ترفندهای سیاسی بین المللی از سوی دولتمردان قابل حصول بوده است.

فیصلی افزود: اروند رود، شاهرگ تجاری خرمشهر، نیاز به لایروبی جهت ورود کشتی های حجیم دارد. احیاء بندر خرمشهر، یعنی احیای تجاری و اقتصادی استان خوزستان و این امر میسر نخواهد شد مگر با لایروبی اروند. انتظار ما بعنوان بخش خصوصی، پیگیری مجدانه و مداوم مسئولان محترم جهت رایزنی با طرف عراقی و حصول نتایج مثبت در این زمینه است.

رئیس اتاق خرمشهر تاکید کرد: عدم وجود مدیریت متمرکز، تصدی چندگانه در پایانه تجاری شلمچه و عدم اجرای مصوبه شورای امنیت ملی در نحوه ساماندهی مرزی، اصلی ترین عامل در ایجاد مشکلات موجود در مرز شلمچه به شمار می رود. لزوم ایجاد راهکار فراگیر و کاربردی در ایجاد مدیریت واحد و واگذاری آن به سازمان منطقه آزاد اروند ضرورتی است که خواسته فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: از جانبی دیگر عدم تکمیل زیرساخت های امنیتی لازم و مناسب در شلمچه، عدم تطابق ساعت کاری گمرک های ایران و عراق، عدم امکان خروج خودروهای ترانزیتی، ورود افراد کارنما به محوطه باراندازی تجاری شلمچه وسلب امنیت آن از دیگر مشکلات صادرکنندگان در خرمشهر است.

فیصلی پیشنهاد داد: به منظور بررسی مشکلات توسعه اقتصادی و نیل به اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکارهای برون رفت از آنها، به صورت دوره ای و در مدت زمان های متعدد جلسات کارگروه توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی استان را در خرمشهر برگزار کرده تا مسئولین استان در جریان مشکلات صادرکنندگان قرار گرفته و با بازدید های میدانی از مشکلات موجود مطلع و اقدامات لازم در جهت رفع آنها انجام شود.

زیر ساخت ها، فرهنگ سازی و نگاه به بازار، سه امر کلیدی در صادرات

مدیر کل دفتر عربی و آفریقائی سازمان توسعه تجارت در این همایش گفت: صادرات امری چندوجهی و برنامه محور است. از این رو همه بخش های دولتی و بخش خصوصی، از دستگاه های فرهنگی و انتظامی تا بخش های اقتصادی در زمینه توسعه صادرات، جذب سرمایه گذار و گسترش صنعت گردشگری سهیم هستند.

دکتر فرزاد پیل‌تن بیان کرد: زیر ساخت ها، فرهنگ سازی و نگاه به بازار سه امر کلیدی در صادرات هستند که دو امر اول نیازمند برنامه ریزی و عمل دستگاه های دولتی داشته و مورد آخر به همت و کار کارشناسی بخش خصوصی باز می گردد.

پیل‌تن گفت: سازمان توسعه تجارت در چهارچوب برنامه های توسعه محور کشور، اولویت خود را حضور در بازارهای کشورهای همسایه و تصاحب بیشترین سهم از این بازارها قرارد اده است. در همین راستا در 8 ماه ابتدائی سال شاهد رشد 55 درصدی صادرات به کشور عراق بوده ایم که با ارزشی معادل 6.7 میلیارد دلار همراه بوده است. اما متاسفانه سهم استان خوزستان از این افزایش صادرات تنها 2 درصد بوده که بررسی این امر نیازمند نگاهی کارشناسی و ریزبینانه دارد.

وی افزود: رویکرد تعمیق روابط تجاری با کشور عراق در مدیران سازمان سازمان توسعه تجارت وجود دارد که در همین راستا برای سال 1400 هدفگذاری صادرات به ارزش 20 میلیارد دلار پیش بینی شده است. از این رو و برای حصول هدف موجود، پیگیر اتصال خط ریلی از مرز شلمچه به بصره هستیم که در هفته های اخیر سه نشست مهم و کاربردی در این زمینه برگزار کرده ایم.

پیل‌تن در پایان گفت: همچنین راه اندازی خط ترانزیتی ایران- عراق – کویت را در دستور کار قرار داده ایم تا با صادرات مجدد از این خط ترانزیتی سود بازرگانی و ارزآوری را نصیب اقتصاد کشور کنیم.

رویکرد سازمان منطقه آزاد اروند حمایت از بخش خصوصی است

در ادامه معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: رویکرد سازمان منطقه آزاد اروند حمایت از بخش خصوصی و رفع مشکلات آنها در راستای توسعه اقتصادی و نیل به اهداف تجاری این منطقه دارد تا با کمک و همراهی این بخش مهم اقتصادی کشور بتوانیم پویائی و جوشش اقتصادی بیشتری را به منطقه آزاد اروند اهدا کنیم.

سید علی موسوی با اشاره به اقدامات مهم صورت گرفته در توسعه صادرات از طریق منطقه آزاد اروند بیان کرد: علاوه بر زیرساخت های مهم پیشین موحود در این منطقه در دوره اخیر توانسته ایم پایانه لجستیکی و صادراتی تخصصی را در شلمچه راه اندازی کنیم تا از طریق بتوانیم کمک شایانی به توسعه صادرات کالاهای غرنفتی کرده باشیم.

موسوی همچنین از راه اندازی دستگاه های ایکس ری کامیونی و خودروئی در آینده ای نزدیک، در مرز زمینی شلمچه خبر داد.

تصمیمات غیر کارشناسی، مهم ترین عامل در توقف رشد صادرات

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر نیز در این همایش با اشاره به بخشنامه های خلق الساعه و غیر کارشناسی بیان کرد: مهم ترین عامل در کاهش سرعت رشد صادرات و توسعه اقتصادی، بخشنامه های خلق الساعه و غیر کارشناسی صادر شده از سوی برخی مدیران دولتی است.

ولی الله حیاتی تاکید کرد: لزوم برنامه ریزی صحیح، دقیق و کارشناسی در جهت حمایت از صادرکنندگان برای توسعه اقتصادی و عبور از مرحله تحریم لازم و ضروری است.

حیاتی گفت: فعالیت صادراتی فعالان بخش خصوصی باید مسئولیت پذیرانه، مدبرانه و با نگاهی اصولی صورت گیرد. گاها شاهد بوده ایم که عدم انجام اصولی امر صادرات خود اهرمی برای کاهش میل به مراودات تجاری میان دو طرف می شود که برای پرهیز از این اتفاق باید با تدبیر به بازارهای صادراتی هدف وارد شد.

خودتحریمی در کشور عاملی آزار دهنده تر از  تحریم های خارجی

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران نیز بیان کرد: خود تحریمی ناشی از تصمیمات نادرست و غیرکارشناسی مدیران داخلی بسیار آزار دهنده تر از تحریم های تحمیل شده از خارج از کشور است.

عدنان موسی پور افزود: هیچ کس نافی شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم ها نیست، اما چرا در این شرایط سخت اقتصادی با صدور آئین نامه ها و بخشنامه های خلق الساعه به جای تسهیل امر تجارت، موانعی در مسیر رشد اقتصادی و بازرگانی کشور قرار می دهیم.

موضوعات :
در همین رابطه