رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی

با وجود مشکلات ارزی، صادرات هر روز دشوارتر می‌شود

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز می گوید: مدیران، سیاست گذاران و متولیان باید مسیر حل مشکلات ارزی را نشان دهند چراکه با وجود تحریم ها، سیستم بانکی قادر به نقل و انتقال ارز نیست و امکان صادرات نیز وجود ندارد.

10 دی 1397
کد خبر : 17008
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آئین نکوداشت بیست و دومین روز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی در استان فارس برگزار و از سه صادرکننده ملی، 27 صادرکننده استانی و شش صادرکننده نمونه استان فارس تجلیل شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این مراسم گفت: مسیر صادرات به ویژه با توجه به مشکلات ارزی هر روز سخت‌تر می‌شود و همین امر موجب شده بسیاری از صادرکنندگان دست از صادرات بکشند.

جمال رازقی افزود: فعالان اقتصادی و صادرکنندگان باید در انتظار گشایش‌های مناسب باشند نه اینکه روز به روز مسیر صادرات سخت‌تر شود. اینکه هر روز با صدور بخشنامه‌هایی صادرکنندگان در شرایط سخت تری قرار گیرند تا ارز خود را به کشور برگردانند چاره کار نیست، بلکه باید مسیرهای گشایشی اتخاذ شود.

رازقی با بیان اینکه برگرداندن ارز تبدیل به معادله چند وجهی شده است، افزود: مدیران، سیاست‌گذاران و متولیان باید مسیر حل مشکلات ارزی را نشان دهند چراکه با وجود تحریم‌ها، سیستم بانکی قادر به نقل و انتقال ارز نیست و امکان صادرات نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی بیشترین ضرر را از شرایط سیاسی و اجتماعی متحمل می شود، افزود: هزینه بسیاری از اقدامات را بخش خصوصی می پردازد اما سود را عده ای دیگر می برند. این شایسته نیست که تولیدکننده و صادرکننده در زیان باشند و رانت خوار و دلال سود ببرند، پس مسیرها باید مشخص شود. 

رئیس اتاق شیراز گفت: سال گذشته صادرکنندگان فارس با وجود همه مشکلات حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالا صادر کردند. استان فارس ظرفیت زیادی دارد و در شرایط سخت اقتصادی کشور حدود ۲ میلیارد دلار کالا از فارس صادر شده است.

وی افزود: هیچ کجای دنیا با ارزش‌تر از فعالان و صادرکنندگان نمی‌توان یافت اما بیشترین فشار در ایران نیز بر همین قشر است. متاسفانه بخشنامه‌های مختلف که اغلب هم متناقض است، صادرکننده را تهدید می کند.

رازقی با اشاره به سیاست‌های متناقض دولتی تصریح کرد: به بخش خصوصی بی توجهی می‌شود. این خصولتی‌ها هستند که برای دولت تعیین و تکلیف می‌کنند و همین موضوع به بخش اقتصاد ما آسیب رسانده است.

رئیس اتاق شیراز از امضای تفاهم نامه با اداره کل دارایی استان خبر داد و گفت: امیدواریم این تفاهم نامه تاحدودی راهگشای تولیدکننده باشد. همچنین به مسئولان استان تبریک می گویم که پس از سالیان متمادی مناقشات سیاسی، امروز همه برای رشد تولید و صادرات هم صدا شدند و تلاش می‌کنند.

موضوعات :
در همین رابطه