رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست هم‌اندیشی آینده انرژی مطرح کرد

راه‌اندازی اندیشکده انرژی نیاز کسب‌وکارهاست

سید مهدی طبیب‌‌زاده، رئیس اتاق کرمان می‌گوید: آینده مبهم انرژی، ظرفیت موجود و همه ضرورت‌ها و پیچیدگی‌ها موجب شد تا اتاق کرمان به عنوان بخش‌خصوصی و با تجربه قبلی به پایه‌گذاری اندیشکده انرژی بپردازد.

10 دی 1397
کد خبر : 17010
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در نشست هم اندیشی آینده انرژی، دسترسی به انرژی الکتریکی را یکی از شاخص‌های سنجش فضای کسب و کار برشمرد و افزود: پرداختن بیشتر به بحث انرژی می‌تواند باعث توسعه کسب‌وکار در بخش‌خصوصی شود.

سید مهدی طبیب‌زاده اظهار کرد: کشور ایران بیشترین یارانه انرژی در دنیا را به خود اختصاص داده است. یارانه انرژی در کشور بین 50 تا 100 میلیارد دلار و این میزان حدود 10 درصد کل یارانه انرژی دنیاست.

طبیب‌زاده ادامه داد: درآمد حاصل از فروش حامل های انرژی در استان کرمان حدود چهار هزار میلیارد تومان و ارزش حساب شده واقعی آن 40 هزار میلیارد تومان برآورد شده و این تفاوت قیمت نمایانگر این است که در حوزه حامل های انرژی اقدامات مطالعاتی دقیق انجام نشده است.

وی بر لزوم برپایی اندیشکده انرژی تاکید کرد و افزود: ظرفیت موجود، آینده مبهم انرژی و همه ضرورت‌ها و پیچیدگی‌ها موجب شد تا اتاق کرمان به عنوان بخش‌خصوصی و با تجربه قبلی در راه اندازی اندیشکده تدبیر آب و همچنین با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه‌ها به پایه گذاری این مسئله مهم بپردازد.

برای رهایی از آلودگی محیط زیست باید از انرژی‌های پاک استفاده شود

در ادامه این نشست استاندار کرمان مباحث تراز انرژی، عرضه و تقاضای انرژی، کارایی انرژی، شدت انرژی و بازارهای انرژی را رئوس اصلی اقتصاد انرژی برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی هشت مگاژول انرژی مصرف می‌شود که نشان‌دهنده مصرف بالای انرژی و شرایط بسیار نامناسب در این زمینه است.

محمد جواد فدایی آلودگی سوخت‌های فسیلی را یکی از چالش‌های زیست محیطی دانست و گفت: برای رهایی از آلودگی محیط زیست باید از انرژی‌های پاک استفاده کنیم اما به دلیل سرمایه‌گذاری کلان در این حوزه روند استفاده از این نوع انرژی‌ها کاهش یافته است.

فدایی با اشاره به ظرفیت بالای استان کرمان برای استفاده از انرژی های پاک، ادامه داد: در استان اقدامات خوبی برای استفاده از انرژی خورشیدی صورت گرفته است و در دوره جدید نیز در حال پیگیری و حمایت از طرح ها هستیم.

وی تصریح کرد: لزوما هر کشوری که منابع بیشتری دارد توسعه یافته نیست. در کشورهایی با منابع انرژی بسیار، سرمایه گذاری در استفاده از منابع به نسبت سرمایه گذاری در آموزش و نیروی انسانی سرعت بیشتری دارد و این موجب عقب ماندگی از توسعه می شود.

فدایی با اشاره به رابطه انرژی و رشد اقتصادی افزود: انرژی جزء گلوگاه های توسعه کشور نیست. رشد اقتصادی از طرفی باعث گران شدن حامل های انرژی و گران شدن حامل های انرژی باعث کندی رشد اقتصادی می شود. و اگر مشکلات اساسی حل شوند، به طور قطع در بخش انرژی نیز به موفقیت هایی دست خواهیم یافت.

استاندار کرمان ادامه داد: ضعف در کارشناسی، ارائه طرح های مناسب، تاخیر در تصمیم گیری ها و اجرای تصمیمات از مشکلات اصلی عدم توسعه در تمامی بخش ها از جمله حوزه انرژی است. بسیاری از مشکلات در حوزه اقتصاد انرژی، صرفه جویی، مصرف بهینه و نیز توسعه، به تصمیم گیری صحیح و مسائل کارشناسی و تامین منابع مالی بستگی دارد.

فدایی گفت: بر اساس آخرین آمار، 14 درصد برق استان در صنعت مصرف می شود در حالی که متوسط آن در کشور 33 درصد است و به معنای مصرف پایین برق در صنعت استان است. از سوی دیگر مصرف برق در حوزه کشاورزی 43 درصد و متوسط کشور 17 درصد است که با توجه به میزان زیاد مصرف و وضعیت منابع آبی، استفاده از سیستم های نوین آبیاری باید مورد توجه قرار گیرد. در مجموع 60 درصد از برق استان در صنعت و کشاورزی مصرف می شود که متوسط این میزان در کشور 50 درصد است.

گفتنی است در این هم اندیشی دکتر حامد قدوسی، متخصص اقتصاد انرژی به بیان مسائل تخصصی در این حوزه پرداخت.

موضوعات :
در همین رابطه