رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی

توسعه متوازن با یک نسخه‌ واحد از مرکز ممکن نیست

شافعی گفت: آیا می شود برای کشوری با این تنوع آب و هوایی و اقلیمی و قومیتی نسخه ای واحد در مرکز نوشت و گفت آن را اجرا کنید؟ آیا برنامه هایی که با محوریت توسعه تدوین می شوند در گیلان با سیستان و بلوچستان می توانند یکسان باشند؟ وضع کنونی نتیجه نسخه های واحدی است که برای مناطق مختلف داده شده است.

15 دی 1397
کد خبر : 17074
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ما در سیستم قاعده گذاری کشور با مشکل مواجه هستیم و تا گره ها در این حوزه گشوده نشود، نمی توانیم معضلات را از سطوح پایین تر حل و فصل کنیم.

غلامحسین شافعی که در همایش ملی «مدیریت آب در شرق کشور» در مشهد سخن می گفت، یادآور شد: یک مشکل اساسی ما در برنامه های توسعه، متوجه رویکرد توسعه ای منسجم و متوازن کشور است. این یک مسئله اساسی است که بدون حل آن نمی توانیم بحران آب، چالش ها در بخش صنعت و کشاورزی و... را حل کنیم؛ در واقع ما در سیستم قاعده گذاری در کشور با دشواری هایی مواجه شده ایم که تا حل نشوند، چاره جویی ها از سطوح پایین تر، بی نتیجه خواهد بود.

وی افزود: برنامه های پنج ساله توسعه ای در عمده موارد با نگاه عدالت خواهانه تدوین شده اند اما هیچ یک از آن ها به اهدافشان نرسیده و رویکرد غایی آن ها محقق نشده است.

وی خاطر نشان کرد: توسعه منطقه ای چه قبل و چه بعد از انقلاب به این بستگی داشته که آیا افراد ذی نفوذ محلی در تدوین آنها نقش داشته اند یا خیر؟ اگر چنین بوده، آن منطقه توسعه را شروع کرده اما اگر افراد ذی نفوذ محلی حضور نداشتند، آن منطقه در فقر و فلاکت باقی مانده و هنوز در فقر غوطه ور است. مسئله این است که هیچ گاه برنامه های توسعه‌ای ما براساس یک نگاه آمایشی تدوین و اجرا نشده اند تا نهایتا توسعه که غایت کار است، به صورت متوازن در اقصی نقاط کشور محقق شود.

رئیس اتاق ایران در ادامه به طرح سوالاتی پرداخت و گفت: آیا می شود برای کشوری با این تنوع آب و هوایی و اقلیمی و قومیتی نسخه ای واحد در مرکز نوشت و گفت آن را اجرا کنید؟ آیا برنامه هایی که با محوریت توسعه تدوین می شوند در گیلان با سیستان و بلوچستان می توانند یکسان باشند؟

وی خاطر نشان کرد: وضع کنونی نتیجه نسخه های واحدی است که برای مناطق مختلف داده شده و هنوز هم به قوت خودش باقی هستند. در واقع، اشکال کار ریشه ای تر از آن است که بخواهیم بدون نگاه به بقیه عوامل، مشکلات آب را حل کنیم. در این زمینه حتی می‌توان گفت برنامه‌ای نداریم و تمام حرکات و اقدامات ما با چشم های بسته در حال انجام است.

شافعی خراسان را بحرانی ترین نقطه کشور در بحث آب دانست و افزود: همین حالا و در همین استان، شاهد آبرسانی با تانکر به بعضی روستاها هستیم. در سمت دیگر توسعه صنایعی رخ می دهد که برای آینده مشکلاتی جدی را رقم می زنند. به بهانه توسعه غیرمطالعه شده و غیرکارشناسی و نان درآوردن، زندگی را از مردم آن منطقه می گیریم؛ با این نگاه آینده خطرناکی خواهیم داشت و در مجموع اگر برنامه های ما دربردارنده یک برنامه توسعه متوازن منطقه ای نباشد، شرایطمان به همین روال تداوم می یابد.

شافعی با بیان اینکه ما قانون کم نداریم، تصریح کرد: اما در این اوضاع، فرار از قانون خود مجریان قانون را چطور حل کنیم؟ کسی در این زمینه پاسخگو نیست و سوال هم در این زمینه کم نیست. امیدواریم برگزاری این همایش شروع حرکتی بزرگ که به ورود جدی تر مردم و بخش خصوصی به مسئله آب منجر شود و در ادامه راه بتوانیم تاثیر گذاری مثبت تشکل های بخش خصوصی و مردم‌نهاد را ببینیم.

در همین رابطه