رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

وزیر اقتصاد در جلسه شورای گفت‌وگوی استان قم

صادرکنندگانِ امروز، تخریب‌چی‌های دوران جنگ هستند

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم می گوید: فعالان اقتصادی شاید بتوانند با تحریم های خارجی مقابله کنند، اما قوانین داخلی، محدودیت های بسیاری را برای ما به همراه دارد که مقابله با آن سخت تر از تحریم های خارجی است.

15 دی 1397
کد خبر : 17085
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قم، با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور، حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، سرپرست استانداری قم، رئیس اتاق قم، و سایر مدیران ارشد دولتی و فعالان اقتصادی استان قم برگزارشد.

در این جلسه، مسائل ارزی و مشکلات صادرکنندگان، مطالبات مالیاتی، مشکلات گمرکی واحدهای صادراتی، مشکلات سیستم بانکی و حوزه گردشگری محور اصلی مباحث بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم در این جلسه از کاهش 30 درصدی صادرات استان در آذرماه، در مقایسه با سال 1396 خبر داد و تاکید کرد: در زمانی که شرایط برای فعالان اقتصادی بسیار سخت شده، از دولت انتظار حمایت از بخش خصوصی را داریم.

ابوالفضل خاکی در راستای حمایت از بخش خصوصی افزود: فعالان اقتصادی شاید بتوانند با تحریم های خارجی مقابله کنند، اما قوانین داخلی، محدودیت های بسیاری را برای ما به همراه دارد که مقابله با آن به مراتب سخت تر از تحریم های خارجی است.

وحدت، راه مقابله با دشمنان است

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسه به اهمیت بسیار زیاد صادرات و پیدا کردن بازارهای صادراتی اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان امروز، تخریب‌چی‌های جنگ هشت ساله هستند. آنچه ما در شرایط جنگ اقتصادی به آن نیاز داریم، اتحاد و همدلی و توجه داشتن به منافع اجتماعی است.

فرهاد دژپسند از تسهیلات جدید دولت برای ترخیص کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای از گمرک ایران خبر داد و اعلام کرد: کلیه کالاهای ترخیص شده از گمرکات کشور تا تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ از پرداخت مابه التفاوت ارز معاف خواهند شد.
دژپسند افزود: در جلسه ستاد اقتصادی دولت، مقرر شد، وزارت صمت و بانک مرکزی، جهت تامین سرمایه در گردش صادر کنندگان و تولید کنندگان کالاهای اساسی، سیاست‌ها و ساز و کارهای ویژه‌ای را طراحی و عملیاتی کنند تا کسی پشت سد بانک‌ها نماند.

اعتماد به دولت، عامل اصلی تحرک بخش خصوصی است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: اعتماد به دولت می تواند عامل اصلی تحرک بخش خصوصی باشد.
مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه رفتار دولت باید برای بخش خصوصی قابل پیش بینی باشد، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی با پیش بینی رفتار دولت می تواند در حوزه های مختلف اقتصادی سرمایه‌گذاری کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خواستار افزایش اعتبارات و تسهیلات لازم برای توسعه و رونق تولید در استان قم شد و گفت: بانک‌های خصوصی باید برای مشارکت در رشد و توسعه استان در ابعاد مختلف آمادگی بیشتری داشته باشند.

در ادامه دیگر نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه‌های اقتصادی در استان قم به هماهنگی لازم دست یافته‌اند، گفت: بانک‌های دولتی در تسهیل امور و دادن تسهیلات، در میدان عمل حضور خوبی دارند.
احمد امیرآبادی فراهانی گفت: اداره مالیات در مقایسه با گذشته نگاه بهتری به مالیات دهندگان دارد و فعالان اقتصادی را اداره‌کننده کشور می‌داند. برای افزایش درآمدهای مالیاتی باید به سراغ کسانی برویم که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و از سوی دیگر تمام تلاش خود را برای کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی استان به کار بگیریم.

موضوعات :
در همین رابطه