هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران 30 آبان 1403

شافعی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی

تنها راه تاب آوری اقتصاد ایران، توسعه صادرات غیرنفتی است

رئیس اتاق ایران گفت: بدون تردید«صادرات» پیشران در تحقق مفهوم اقتصاد مقاومتی است و زمانی توسعه صادرات پایدارخواهد بود که متکی بر تولیداتی قوی باشد.

28 دی 1397
کد خبر : 17271
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران گفت: بدون تردید«صادرات» پیشران در تحقق مفهوم اقتصاد مقاومتی است و زمانی توسعه صادرات پایدارخواهد بود که متکی بر تولیداتی قوی باشد.

غلامحسین شافعی در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر خراسان رضوی، دستیابی به توسعه پایدار را نیازمند صادراتی متکی بر تولیدات دانش محور و مبتنی بر تکنولوژی های پیشرفته روز دانست و افزود: در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستیم و تولید ما با مسائل بسیاری روبه‌روست؛ امروز درصد پایینی از صادرات ما یعنی حدود ۴.۳ درصد را کالاهای تولیدی با تکنولوژی بالا تشکیل می دهند، سایر کالاها یا با تکنولوژی پایین تولید می شوند و یا کالاهای سنتی هستند که متکی بر مواد خام کشورند.

وی با اشاره به ترسیم مثلث اقتصادی استان از سوی استاندار خراسان رضوی گفت: استاندار محترم، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را به عنوان قاعده این مثلث توصیف کرده و دولت و مجلس نیز دو ضلع دیگر آن هستند. بخش خصوصی آمادگی مشارکت فعال و تعامل سازنده با استاندار رابرای الگوسازی این موضوع در کشور دارد.

شافعی با اشاره به نگاه استاندار در موضوع «رابطه صادرات با اقتصاد مقاومتی» گفت: باید ببینیم نقش صادرات در اقتصاد مقاومتی که روزانه دهها بار تکرار می شود، چیست؟ هدف از اقتصاد مقاومتی این است که تاب آوری اقتصاد ما در مقابل تکانه های خارجی بالا رود. اگر تکانه های خارجی ایجاد شود بالاترین اثرپذیری اقتصاد ما از نفت است که ما اختیاری بر فروش و درآمدهای آن نداریم.

وی با بیان اینکه صادرات تنها چیزی است که می‌تواند مسئله تکانه‌های شدید را جبران کند، تصریح کرد: اگر نفت فردا به بشکه‌ای ۲۰ دلار برسد و صادرات نفتی ما کاهش یابد، راه اصلی برای تاب آوردن در اقتصاد، توسعه صادرات غیرنفتی است.

رئیس اتاق ایران گفت: معتقدیم بخش دولتی و خصوصی مکمل هم هستند اما این راه کاملا باز نیست و نیازمند اعتماد بسیار بالایی است. در برخی از تحولاتی که در کشور ایجاد می شود، این اعتماد خدشه دار می‌شود و ایجاد اعتماد بین دو بخش بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی و با ممنوعیت صادرات کالا نمی‌توانیم برندسازی کنیم، در این شرایط نباید توقع برندسازی داشت.

شافعی با تاکید بر تجربه بالای مدیریتی بخش خصوصی خاطر نشان کرد: آماده کمک به دولت در شرایط سخت هستیم، عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا را سرچشمه جدیدی به ویژه برای استان‌های خراسان در توسعه صادرات می دانیم و باید آمادگی حرکت های مناسب برای تحولات آینده تجارت در این حوزه را داشته باشیم.

در همین رابطه