رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست کارگروه مهارت‌آموزی کرمان

مهارت، بخش اجتناب‌ناپذیر در توسعه و اشتغال است

رئیس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه باید باور جدی در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی حوزه مهارت‌آموزی ایجاد شود، گفت: بدون مهارت‌آموزی، همواره درعین‌حال اینکه بنگاه‌ها نیازمند نیروی کار ماهر هستند، درگیر بیکاری خواهیم بود.

19 دی 1402
کد خبر : 17352
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: باید این باور جدی در تصمیم‌سازان و تصمیم گیران حوزه مهارت‌آموزی ایجاد شود که پرداختن به مهارت، بخش اجتناب‌ناپذیر در توسعه و اشتغال است. اگر این باور ایجاد نشود، مهارت‌آموزی شکل نخواهد گرفت و ما همچنان دغدغه نیروی بیکار را خواهیم داشت.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست هم‌اندیشی کارگروه مهارت‌آموزی استان کرمان با اشاره به اینکه مدیران بنگاه‌های اقتصادی، همواره از کمبود نیروی کار ماهر گلایه دارند، افزود: مهارت‌آموزی لازمه بهره‌وری و توسعه بنگاه‌هاست و اگر نیروی کار ماهر در بنگاه‌ها وجود نداشته باشد توان رقابتی و کیفیت کار کاهش می‌یابد.

طبیب زاده، تصریح کرد: در زمینه مهارت‌آموزی به نظر می‌رسد کارها به‌صورت اصولی پیش نرفته، تعدد و تکثر فعالیت‌ها در این زمینه در کنار نپرداختن جدی به مهارت‌آموزی، موجب لوث شدن این مهم شده است.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه فقط می‌دویم اما به هدف نمی‌رسیم، گفت: سیستم مدیریتی در این زمینه تأکید بر حل معادله یک مجهولی دارد درحالی‌که در بحث مهارت‌آموزی باید به همه جوانب شامل چه مهارت‌هایی؟ در چه مقطع تحصیلی؟ چه گروه سنی؟ چه رشته‌هایی؟ با چشم‌انداز چندساله؟ پرداخته شود.

وی تأکید کرد: باید مهارت تدوین و تهیه سند مهارت‌آموزی استان را یاد بگیریم تا به بهترین روش برای پوشش نیازهای آموزشی مهارتی و از سوی دیگر نیروی ماهر مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برسیم.

در ادامه این نشست عضو هیات رئیسه اتاق کرمان گفت: در مورد مهارت‌آموزی چندین سال صحبت شده، همه بخش‌ها نیاز آن را احساس می‌کنند اما باوجود اقداماتی که انجام شده هنوز آنچه می‌خواستیم اتفاق نیفتاده است.

عباس جبالبارزی اظهار کرد: افراد متقاضی کار، باوجود داشتن مدرک دانشگاهی فاقد مهارت هستند و در همه رشته‌ها ازجمله فنی، مالی، بازرگانی، حسابداری و ... این مشکل وجود دارد.

وی ادامه داد: ما نیروی ماهر بیکار نداریم، تقاضای کار برای نیروی ماهر وجود دارد و باید برای توسعه مهارت‌آموزی سیاست‌گذاری صحیح و نقشه راه مشخصی در کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته شود.

جبالبارزی، در رابطه با افراد جویای کار و تأمین نیاز بنگاه‌ها به نیروی کار خاطرنشان کرد: در این رابطه افراد دو دسته‌اند دسته اول افرادی هستند که یکسری مهارت دارند و نمی‌دانند بازار کار کجاست و دسته دوم بنگاه‌ها به نیروی ماهر نیاز دارند اما نتوانسته‌اند آن را جذب کنند.

ناظر هیات رئیسه اتاق کرمان در مرکز کسب‌وکار ادامه داد: به نظر می‌رسد می‌توان با آماده‌سازی سامانه فرصت، ارتباط بین متقاضیان و کارفرمایان را بیشتر و بهتر برقرار کرد تا کمبودها تا حدی مشخص و تکمیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی وظیفه دولت است و شورای سیاست‌گذاری در این حوزه، که در حال حاضر مسئولیت آن با استانداری کرمان است باید با مشورت گرفتن از مشاوران خبره، چندین روز برای تدوین سند مهارت‌آموزی استان وقت بگذارد، نقش همه مجموعه‌ها و دستگاه‌های مرتبط را تعریف و خواسته‌ها را مشخص کند و بر اساس تفاهم شکل گرفته کار پیش رود.

در این نشست نمایندگان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با مهارت‌آموزی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که می‌توان به جزیره‌ای عمل کردن فعالیت‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با نیاز صنایع استان و تقویت فرهنگ کار در استان به‌ویژه در بین جوانان اشاره کرد.

موضوعات :
در همین رابطه