رادیو مجازی اتاق ایران: 11 خرداد 1404

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان خواستار شد

خودروسازان زمان تحویل سفارش‌ها را به مشتریان اعلام کنند

بسیاری از کسانی که خودروهای داخلی را پیش‌خرید کرده‌اند همچنان بلاتکلیف هستند و معاون بازرسی سازمان حمایت از خودروسازان خواسته است زمان تحویل را به مشتریان اعلام کنند.

06 بهمن 1397 - 10:35
کد خبر : 17382
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از شرکت‌های خودروساز خواست تا زمان تحویل خودروهای معوق را به مشتریان اعلام کنند.

شهرام میرآخورلو گفت: خودروسازان ملزم هستند به تعهدات خود در قبال مشتریان پاسخ دهند. اگر زمان این تعهدات، سررسید شده باشد باید قیمتی که در پیش‌فروش عادی ذکر شده برابر با قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد باشد.

وی اظهار کرد: اخیراً بازرسانی از سوی سازمان حمایت در شرکت‌های خودروساز مستقر شده‌اند و مقرر شده که ۸۰ درصد از میزان تولید روزانه خودروسازان برای رفع تعهدات گذشته خودروسازان و ۲۰ درصد نیز برای مدیریت بازار در قالب فروش فوری عرضه شود.

وی افزود: بر اساس ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده، خودروساز باید در قراردادهای پیش‌فروش جدید به‌گونه‌ای رفتار کند که بتواند در موعد مقرر، خودرو موردنظر را به مشتری تحویل دهد و ازاین‌پس زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده باید کاملاً مشخص باشد.

عضو هیات مدیره سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌ها برای خودروسازان به وجود آورده است، گفت: اگر به دلیل اعمال تحریم‌ها، خودروسازان نمی‌توانند خودروی خاصی را به مشتریان تحویل دهند باید نسبت به جایگزینی خودروی پیش‌فروش شده با خودرویی دیگر، هم‌تراز با سلیقه و رضایت مشتری، اقدام کنند و به‌طورکلی باید رضایت مصرف‌کننده جلب شود.

وی افزود: ممکن است خودروساز به دلایل تحریم و یا مشکلات تأمین قطعه، امکان تولید یک خودرو خاص را نداشته باشد، ولی نباید برای معرفی خودرو جایگزین، به مشتری تحمیل صورت گیرد.

میرآخورلو با بیان اینکه ممکن است یافتن راهکارهای مناسب برای مقابله با تحریم‌ها و تأمین قطعات موردنیاز خودروسازان نیازمند زمان بیشتری باشد افزود: آنچه مهم است و باید اتفاق بیفتد این است که شرکت‌های خودروساز باید برای خودروهای پیش‌فروش سررسید شده، زمان تحویل جدیدی را برای مصرف‌کننده مشخص کنند و رضایت مصرف‌کننده را در این زمینه جلب کنند و مشتریان به تمام حق‌وحقوق خود برسند.

عضو هیات مدیره سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه اظهار داشت: قطعاً وزارتخانه تمهیداتی را برای حل مشکلات خودروسازان در جهت دور زدن تحریم‌ها و یا در قالب اعطای ارز و یا تسهیلات ریالی اتخاذ می‌کند تا تیراژ تولید خودرو به شرایط قبلی خود بازگشته و چرخه تولید متوقف نشود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در پیش‌فروش‌های قبلی، مشکلاتی در زمینه تولید برخی خودروها و یا تأمین قطعات آن‌ها موجب ایجاد التهاب در صنعت خودرو شد، ولی تلاش می‌کنیم ازاین‌پس با هدف کسب رضایت کامل مشتریان، دوره زمانی تحویل کاملاً مشخص باشد.

در همین رابطه