ابوالفضل حسن بیکی، نماینده مردم دامغان معتقد است که بی کیفیت ترین خودروها، خودروهای چینی هستند که در سایه بی نظارتی وارد کشور می شوند و عزمی برای کاهش واردات آنها وجود ندارد. اما این مساله تاثیری روی نارضایتی مشتریان از خودروسازان داخلی و خدمات پس از فروش آنها ندارد. براساس آخرین ارزیابی رسمی صورت گرفته از وضعیت خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو، بخشی از مصرفکنندگان از کیفیت و هزینه خدمات ارائه شده در شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو ناراضی هستند.
در این زمینه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مراجعان به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در سال ۱۳۹۳، نظرسنجی کرده که براساس نتایج آن مشتریان از خدمات اصلی ارائه شده از سوی این شرکتها ناراضی هستند.
طبق این نظرسنجی، "کمبود یا نبود قطعات یدکی"، "کیفیت پایین خدمات و تعمیرات" و "دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات" از مهمترین دلایل نارضایتی مصرفکنندگان ایرانی از خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده است.
در چنین شرایطی چندی پیش نیز عنوان شد که برخی قطعهسازان، قطعاتی که کیفیت آنها از سوی خودروساز رد و از ورود آنها به خطوط تولید خودرو جلوگیری شده است را وارد شبکه نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودروساز میکنند. در راستای اعتراضات موجود به کیفیت خودروها محمد رضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته اعلام کرد که اهداف کیفی سختگیرانهتری در صنعت خودرو اجرا میشود.
او تأکید کرده است: «باید سطح کیفی خودروها افزایش یابد و با روشهای موجود نمیتوانیم به رضایت مندی مشتریان برسیم و باید خودرویی که به دست مشتریان میرسد بدون عیب باشد. همچنین در مورد خدمات پس از فروش تأکید بر ارتقا و آموزش در این زمینه بهعنوان یک ضرورت اعلام شد.»