رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر جدید ایران در هلند

بنادر هلند، مسیر مناسبی برای صادرات به اروپا است

رئیس اتاق ایران در نشست با کاظم ابدی، سفیر جدید ایران در هلند ضمن اشاره به ظرفیت‌های همکاری اقتصادی بین دو کشور از سابقه خوبی که بین تجار ایرانی و هلندی طی سال‌های گذشته ایجاد شده، سخن گفت و تصریح کرد: هلند می‌تواند در مسیر پر کردن شکاف ایجاد شده در زمینه تکنولوژی، کشور مناسبی باشد.

06 اسفند 1397
کد خبر : 17750
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر جدید ایران در هلند پیش از اعزام به منظور آشنایی با دغدغه‌های فعالان اقتصادی در ارتباط با بازار هلند با رئیس اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور چالش اصلی بخش خصوصی در بازارهای هدف را مسائل بانکی دانست و تأکید کرد: امروز شکاف عمیق تکنولوژیکی بین ایران و کشورهای دیگر اتفاق افتاده که متأسفانه تأثیر مشخصی روی کیفیت تولیدات داخلی داشته است. از طرفی فرسوده شدن ماشین‌آلات موجب شده میزان مصرف انرژی در فرآیند تولید افزایش یافته و در نتیجه قدرت رقابت این محصولات در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند.

وی در ادامه با توجه به تجربیات بالای هلند در حوزه کشاورزی، شیوه‌های آبیاری و اصلاح نژاد انواع گیاهان، خواستار فراهم شدن زمینه همکاری بین دو کشور شد. بر اساس اظهارات شافعی هلندی‌ها تجربه خوبی در افغانستان در زمینه تولید گسترده زعفران داشته‌اند، در صورتی که باید ایران از این فرصت استفاده می‌کرد و اجازه می‌داد این پروژه در ایران پیاده شود.

رئیس اتاق ایران همچنین از وجود بنادر بزرگ و مجهز در هلند سخن گفت و تأکید کرد: بسیاری از تجار ایرانی به دلیل موقعیت خوب بنادر هلند، سعی می‌کنند محصولات خود را از این مسیر در سراسر اروپا توزیع کنند. البته در حال حاضر به دلیل فشارهای ناشی از تحریم، شرایط برای ادامه کار مناسب نیست.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز از علاقه‌مندی بخش خصوصی و دولت هلند در مورد ادامه فعالیت‌های اقتصادی خود با ایران خبر داد و تشریح کرد: استان مازندران و اصفهان در مورد تولید گل و گیاه با کشور هلند تفاهم‌نامه همکاری دارند و می‌توانند در قالب همین تفاهم‌نامه و با استفاده از مدل‌های جدید به همکاری‌های خود ادامه دهند.

وی از سفیر جدید ایران در هلند خواست که توجه جدی به ظرفیت ایرانیان مقیم این کشور داشته باشد. بر اساس اظهارات معاون بین‌الملل اتاق ایران دو مرکز تجاری به همت این افراد در دو شهر مختلف تأسیس شده که پتانسیل خوبی است و می‌توان با استفاده از آنها مدل جدیدی از همکاری‌های تجاری را تعریف کرد.

موضوعات :
در همین رابطه