میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

با حضور سفیر جمهوری چک در ایران

زمینه‌های همکاری ایران و جمهوری چک بررسی شد

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران روز گذشته با استفانک چومبا سفیر جمهوری چک در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

06 اسفند 1397
کد خبر : 17751
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران روز گذشته با استفانک چومبا سفیر جمهوری چک در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.در این نشست که علاوه بر حضور سفیر جمهوری چک در ایران، اکبر امینیان سفیر ایران در جمهوری چک، رایزن بازرگانی سفارت چک ، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و چک و نمایندگان وزارت امور خارجه حضور داشتند، توسعه تجارت و زمینه‌های سرمایه‌گذاری میان فعالان اقتصادی ایران و چک بحث و بررسی شد.

 کرباسی با تأکید بر اهمیت تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و چک به‌عنوان بازوی حمایتی توسعه روابط دو کشور گفت: شهرهای غربی ایران به‌ویژه تبریز از تکنولوژی جمهوری چک بهره برده‌اند و فعالان اقتصادی ایرانی در حال حاضر نیز مایل به همکاری با این کشور هستند.

به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، به رغم تحریم یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از برجام، اتاق ایران باهدف توسعه روابط دو کشور ایران و چک، تشکیل کمیته مشترک بازرگانی و اعزام هیات اتاق تبریز به جمهوری چک را در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنین از آمادگی پارلمان بخش خصوصی به‌منظور تبادل هیات های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه‌های صنایع و ماشین‌آلات، مواد غذایی، دارویی، معدن، کریستال، ملزومات حمل‌ونقل شهری و ریلی و انرژی خبر داد.

کرباسی همچنین خواستار ایجاد تسهیلات به‌منظور صدور روادید برای تجار معرفی‌شده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شد و تأکید کرد باید دولت دو کشور امکانات لازم برای همکاری بخش خصوصی ایران و چک را فراهم کرده و از آنان حمایت کنند.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده به دلیل خروج آمریکا از برجام، گفت: تجار ایرانی به دلیل فعالیت در دوره تحریم بسیاری از اصول تجارت در این شرایط را می‌دانند اما این شرایط برای تجار ما جدید است و آسان نیست. مثلاً درگذشته برخی کانال‌ها برای فعالیت مثل دبی وجود داشت که اکنون دیگر وجود ندارد.

استفانک چومبا سفیر جمهوری چک در ایران نیز ضمن تائید صحبت‌های معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و قول حمایت در خصوص حل مشکلات مربوط به صدور روادید برای فعالان اقتصادی، گفت: تولیدکنندگان کریستال جمهوری چک سال‌هاست که نسل به نسل تولیدکننده بوده‌اند و به‌راحتی نمی‌توانند تولید خود را به کشور دیگری منتقل کنند. علاوه بر این، بازار ایران برای تعدادی از تولیدکنندگان این کشور بسیار حیاتی است و بر همین اساس، شاید بتوان قطعات لوستر و کریستال‌های آن را به ایران وارد و در کشور مونتاژ کرد.

چومبا همچنین از اعزام هیات تجاری فعالان اقتصادی این کشور هم‌زمان با سفر وزیر صنعت جمهوری چک در اریبهشت ماه سال آینده به ایران خبر داد.

در همین رابطه