رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

روحانی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ارمنستان خبر داد

توافق تهران و ایروان برای اتصال 4 جانبه برق بین ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان که همراه با هیاتی صبح امروز به ایران آمده است، با حسن روحانی رئیس جمهور دیدار کرد و همچنین در نشست خبری مشترک حاضر شد. روحانی در این نشست از آمادگی ایران برای صادرات در زمینه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به ارمنستان و همچنین توسعه همکاری‌های دوکشور در زمینه انرژی خبر داد.

08 اسفند 1397
کد خبر : 17787
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان صبح امروز همراه با هیاتی با استقبال رضا اردکانیان وارد تهران شد و پس از استقبال از سوی حسن روحانی با وی دیدار و گفت وگو کرد.

 رئیس جمهور در نشست مشترک خبری با پاشینیان با بیان این که از ابتدای استقلال کشور ارمنستان، روابط بسیار نزدیک و خوبی بین دو کشور وجود داشته است، افزود: امیدواریم در دولت جدید ارمنستان، ما شاهد تفاهمات و توافقات بیشتری باشیم.
رییس جمهوری ادامه داد: امروز در دیدار خصوصی و همچنین در جلسه عمومی دو هیات مسائل مهم مربوط به ایران و ارمنستان، منطقه و مسائل جهانی مورد بررسی قرار گرفت.
روحانی تاکید کرد: همانطور که در مذاکره با نخست وزیر ارمنستان اظهارداشتم از مواضع دولت این کشور نسبت به تحریم های غیرمنطقی و غیرقانونی خرسند هستم؛ اراده ایران و ارمنستان بر مبنای منافع ملی دو کشور است که حرکت خود را ادامه دهند تا کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمانه ما دخالت کند.
وی به روابط خوب بین دو کشور ایران و ارمنستان در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی، گردشگری و همچنین علمی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ما می‌خواهیم این روابط را در همه زمینه‌ها توسعه دهیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد که این ظرفیت‌ها را باید به فعلیت و اجرا درآوریم.
روحانی با بیان این که مهم ترین روابط اقتصادی ما در بخش های گاز، برق و تهاتر آنها است، خاطرنشان کرد: در مذاکرات امروز درخصوص تکمیل سد خداآفرین و همچنین نیروگاه مغری بحث و گفت وگو کردیم.
وی علاقه ایران برای حضور فعال در جاده شمال -جنوب ارمنستان و تسهیل در روابط دو کشور در بخش حمل و نقل سواری و کامیون را از دیگر موارد مورد بحث دو طرف عنوان کرد.
رییس جمهوری تصریح کرد: فعال‌تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و همچنین حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت و همچنین توسعه دامپروری و تقویت کشتارگاه هایی که در آن کشور داریم از دیگر موارد مورد گفت و گو بانخست وزیر ارمنستان بود.
روحانی گفت: با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه اتصال فیبرنوری و همچنین تبادل دیتا انجام شد هر دو کشور علاقه‌مند هستند که در زمینه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات همکاری های بیشتری داشته باشیم و ما آمادگی صادرات را در این زمینه داریم.
وی با بیان این که اتصال برق بین ایران، ارمنستان وگرجستان به صورت سه جانبه و سپس با روسیه به صورت چهار جانبه مورد توافق دو طرف بود، اظهار داشت: همچنین در زمینه گاز به طرف ارمنستانی اعلام کردیم آماده صادرات گاز بیشتری به این کشور هستیم و همچنین آماده ایم درمورد صادرات گاز از طریق ارمنستان به گرجستان مذاکره کنیم.
رییس جمهوری اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان را نیز جزو موارد بحث امروز دو کشور اعلام و تاکید کرد: دو دولت اراده و انگیزه کافی برای توسعه روابط همه جانبه بین دو کشور را دارند و کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان مأمور شدند که مقدمات لازم را تا تابستان سال آینده انجام دهند و همه مباحثی که امروز مورد بررسی قرار گرفت جزئیات آن را به صورت مشترک مورد تصویب قرار دهند.

امضای دو سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان ایران و ارمنستان

امضای تفاهم همکاری میان سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جمهوری ارمنستان از سوی محمد جواد ظریف و زهراب مناتساکانیان وزیران خارجه ایران و ارمنستان از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور نخست وزیر ارمنستان در ایران انجام شد.
وزیران خارجه دو کشور همچنین سند همکاری فیمابین شورای عالی مناطق آزاد - صنعتی و ویژه اقتصادی ایران و وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جمهوری ارمنستان را امضا کردند.

کارآفرینان دو کشور را برای توسعه همکاری‌ها ترغیب کنیم

همچنین نخست وزیر ارمنستان با بیان این موضوع که  حضور گروه های سیاسی پارلمانی مجلس ملی ارمنستان در کنار وزیران دولت در این سفر نشان دهنده این است که روابط با ایران از اهمیت بالایی برای این کشور برخوردار است، افزود:به عنوان رییس کشورهای اتحادیه اوراسیا می گویم که توافقنامه ایران و اوراسیا در پارلمان ها در حال بررسی است که امیدوام به تصویب نهایی برسد.
وی با بیان این که چشم اندازهای نوینی برای همکاری های تجاری و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات کالا و فراهم کردن شرایط برای فعالیت کارآفرینان دو کشور وجود دارد، گفت: باید جامعه کارآفرینان را برای استفاده از این امکانات ترغیب کنیم.
نخست وزیر ارمنستان با تاکید بر این که همکاری با ایران در زمینه انرژی برای ما بسیار مهم است، یادآور شد: ایران هم آمادگی خود را برای افزایش حجم صادرات در این زمینه اعلام کرده است.؛ مهم این است که در بررسی های آتی درمورد قیمت گاز که یک موضوع حیاتی است به توافق برسیم، امیدوارم نمایندگان دو کشور مذاکرات سودمندی در این زمینه داشته باشند.
وی تاکید کرد: باید مصمم باشیم همکاری های دوجانبه توسعه یابد. ارمنستان آمادگی دارد در مسیر ترانزیت گاز ایران ایفای نقش کند چرا که این همکاری می تواند به نفع دوکشور و منطقه باشد.

در همین رابطه