رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: تمرکز کسبوکارهای مختلف و به وجود آوردن یک قابلیت واحد برای توزیع و بازاریابی مشترک به شکل کنسرسیومی میتواند یکی از راههای موفق جهت رشد تولید ناخالص ملی و افزایش صادرات به کشورهای هدف باشد.
ناصر بهزاد، پیادهسازی الگوی کنسرسیومی را راهی بهمنظور رسیدن به نقطه بهینه تولید اقتصادی برای صادرات به بازارهای هدف دانست و افزود: نخستین دفتر کنسرسیوم صادراتی ایران با حمایت شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین در بغداد آغاز بکار کرد و نسبت به ارائه انواع کشمش ایرانی اقدام میکند.
وی افزود: اجرای روش کنسرسیومی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار موجب افزایش توان صادراتی شرکتهای عضو، کاهش هزینه حمل و جابجایی، افزایش تأثیر تبلیغات و برندسازی میشود که نقش مهمی در رقابتی کردن محصولات ایفا خواهد کرد.
از ابتدای امسال تاکنون هشت میلیارد و 300 میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران به عراق صادر شده است.
صادرات غیرنفتی ایران به عراق در این مدت از لحاظ وزن ۵۴ درصد و از نظر ارزش 45 درصد افزایش نشان میدهد.