وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیسجمهوری راهآهن قزوین–رشت افتتاح میشود، اعلام کرد: راهآهن رشت – آستارا در همین روز به پیمانکار تحویل میشود و آغاز برنامه موردنظر جهت عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار میگیرد و تمام منابع مالی آن نیز پیشبینی شده است.
محمد اسلامی در هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال – جنوب که با حضور ۱۴ کشور عضو در حال برگزاری است، اظهار کرد: امیدواریم موانع پیشروی فعالیتهای ترانزیتی کریدور شمال – جنوب برداشته شود و وظیفه همه کشورها اقدام برای توسعه این کریدور است تا موجب توسعه فعالیتهای تجاری در منطقه شود و گشایش اقتصادی را برای ملتها به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: باید با ایجاد شرکتهای چندوجهی از ظرفیتهای کریدور شمال به جنوب به نحو مطلوب استفاده کرد و در راستای تحقق امر ترانزیت گام برداشت.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: پس از حدود پنج سال وقفه شورای هماهنگی کریدور شمال – جنوب با حضور کشورهای عضو در تهران در حال برگزاری است و بررسی مسائل مختلف بهمنظور تسریع در فعالیتهای ترانزیتی این کریدور در دستور کار قرار دارد.
اسلامی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر از کریدور شمال – جنوب به میزان ظرفیت آن استفاده نمیشود و امیدوار هستیم که با اقدام مثمر ثمر کشورهای عضو شاهد افزایش و ارتقای سطح ظرفیتهای ترانزیتی این کریدور باشیم.
وی با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال – جنوب با افتتاح راهآهن قزوین – رشت که چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیسجمهوری افتتاح میشود همزمان شده است، اظهار کرد: راهآهن قزوین – رشت بخشی از کریدور شمال – جنوب است و با حضور رئیسجمهوری بهزودی افتتاح میشود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در مورد احداث راهآهن رشت – آستارا، گفت: احداث این راهآهن بخشی از کریدور شمال به جنوب است و پروژه مربوطه تحویل پیمانکار شده است و افتتاح آغاز برنامه و پسازآن عملیات اجرایی پروژه همزمان با حضور رئیسجمهوری طی هفته جاری آغاز میشود.
اسلامی ادامه داد: منابع مالی پروژه پیشبینی شده است و مشکلی در این راستا وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه کریدور شمال – جنوب از سه بخش تشکیل شده است، اظهار کرد: بخش اول مقوله زیرساختهاست تا بتوان ظرفیت ترانزیتی کریدور را ارتقا داد و باید خاطرنشان کرد که بهصورت سنتی طی سالهای گذشته بار از این مسیر به آسیای میانه و قفقاز منتقل میشد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه توسعه بنادر شمالی و جنوبی و بهطور ویژه ساخت راهآهن چابهار – زاهدان، بافق – بندرعباس تا سرخس، قزوین – رشت و ادامه آن تا آستارا از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت تکمیل کریدور شمال – جنوب است، گفت: اتصال خط آهن به نقاط شمالی، شرقی و غربی در کریدور شمال از مهمترین برنامههاست.
وی ادامه داد: ایجاد قابلیت برای مدیریت جابهجایی بار که بهصورت مستقل توسط کشورهای مختلف انجام میشود و نیز ایجاد ظرفیت لجستیکی بهمنظور ارتقای توان حملونقلی با ایجاد شرکتهای چندوجهی دو بخش دیگر موردنظر کریدور شمال به جنوب است.