رادیو مجازی اتاق ایران - 30 مرداد 1403

رئیس جمهور در جمع مردم لاهیجان خبر داد

طرح اتصال راه آهن رشت به بندر انزلی و بندر کاسپین در دستور کار دولت قرار داد

حسن روحاتی به همراه هیاتی، صبح امروز به گیلان سفر کرد و پس از استقبال از سوی مسئولان این استان به سخنرانی در جمع مردم گیلان پرداخت.

15 اسفند 1397
کد خبر : 17891
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 رئیس جمهور ضمن سخنرانی در جمع مردم گیلان از طرح اتصال راه آهن رشت به بندر انزلی و بندر کاسپین در دولت دوازدهم خبر داد.

حسن روحانی در جمع مردم لاهیجان بیان کرد: ما به مردم وعده دادیم که در طول دوران دولت یازدهم و دوازدهم کشور را در مصرف انرژی به سمت خودکفایی می بریم در این زمینه در آغاز دولت ۶.۵ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۲.۵ میلیون لیتر بنزین روزانه به کشور وارد می‌شد؛ اما حدود سه سال است در گازوئیل و نفت و گاز خودکفا شده‌ایم و حتی محصولات مربوطه را نیز صادر می‌کنیم؛ همچنین امروز می گویم از مهر ماه سال جاری به طول کامل د ر زمینه بنزین خودکفا شده‌ایم و دیگر بنزین وارد کشور نکرده‌ایم. ما کشوری بودیم که در آغاز دولت ۲۵ میلیون متر مکعب گاز وارد می‌کردیم و در زمستان به گاز بیشتری نیاز داشتیم اما امروز در هیچ فصلی از سال نیاز به واردات نداریم. و صادرات خود را در این زمینه افزایش دادیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: درست است که امروز مشکلات معیشت داریم و این حرف به حق است اما در عین حال به عهدها و پیمانی که ما با مردم بسته‌ایم و آنچه به آنها وعده داده‌ایم پایبند هستیم و آنها را ادامه خواهیم داد ما از آغاز دولت یازدهم به مردم وعده دادیم که در کشاورزی به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم و امروز سه سال است که در این مسیر در گندم خودکفا هستیم و این دستاورد به برکت خداوند و دسترنج کشاورزان حاصل شده است همچنین در بسیاری از کالاهای دیگر در مسیر و مرز خودکفایی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ما در مسیر تحقق وعده‌های که به مردم داده ایم در حد توانمان عمل می‌کنیم گفت: در ۳۱ سفر استانی در طول دولت یازدهم حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان وعده پرداخت اعتبار برای انجام پروژه‌های عمرانی دادم و امروز نه تنها همه این اعتبارات پرداخت شده بلکه بیشتر از آن نیز پرداخت کرده ایم یعنی تا امروز ۴۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه پرداخت شده است و بیش از آنچه که به مردم قول دادیم اعتبار پرداخت کرده ایم. البته برخی از طرح‌ها تکمیل شده و برخی هنوز ناقص است و باید تکمیل شود و طبق محاسبات سازمان برنامه و بودجه نیازمندیم تا مقداری دیگر کمک کنیم تا این طرح‌ها و پروژه ها به نتیجه برسد.

حسن روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع مردم لاهیجان به وعده دولت در زمینه اتصال چهار استان کشور به راه آهن سراسری اشاره کرد و گفت: من به مردم ایران قول دادم تا همه تلاشم را برای اتصال ۴ استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی  و گیلان به راه آهن سراسری به کار خواهم برد. در این زمینه دو استان در سال ۹۶ و دو استان در سال جاری به راه آهن سراسری متصل شد.

روحانی با اشاره به اینکه راه آهن رشت 1 هزار و 850 میلیارد تومان هزینه داشته که دولت یازدهم و دوازدهم 1 هزار و 300 میلیارد تومان آن را تامین کرد، اظهار کرد: امروز کلنگ طرح راه آهن رشت به آستارا هم زده می‌شود. همچنین طرح اتصال راه آهن رشت به بندر انزلی و بندر کاسپین نیز دنبال می‌شود. من به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه دستور می‌دهم که تمام تلاش خود را در این زمینه به کار بگیرد.

وی همچنین با بیان اینکه روابط دوستانه با کشورهای همسایه موجب رونق تجارت در کل ایران می‌شود گفت: ما روابط خوبی با آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان داریم. دولت رابطه سازنده، موثر با همه کشورهایی که می‌خواهند با ایران رابطه داشته باشند را مد نظر دارد. آنهایی که با ما فاصله دارند، مقصر خودشان هستند. آنها از اول انقلاب مانع درست کردند. ما روابط دوستانه با کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم.

روحانی با اشاره به ضرورت اجرای طرح‌های محیط زیستی در استان گیلان خاطرنشان کرد: حل مشکلات تالاب‌های استان گیلان به ویژه تالاب انزلی برای ما اهمیت دارد. رودخانه‌های استان هم باید فرح بخش باشد. به همین منظور باید در زمینه فاضلاب تلاش بیشتری کنیم که در این سفر ۳۰۰ میلیارد تومان برای همین منظور در نظر گرفته‌ایم. ما باید تالاب انزلی را از شرایط فعلی خود نجات دهیم. آب‌های استان هم باید مهار شود تا گیلان دیگر به آب استان‌های دیگر نیاز نداشته باشد و خودکفا باشد.

وی تاکید کرد: در دولت یازدهم ۱۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی نوسازی شده است و من تا پایان دولت وعده می‌دهم حداقل ۱۸ هزار هکتار نوسازی شود که نوسازی این اراضی به افزایش محصولات کشاورزی استان کمک می‌کند.

روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده از نیروهای جوان در بخش مدیریتی که در پیام اخیر رهبری هم بدان اشاره شده است، گفت: در ماه‌های اخیر ۱۰ مدیر خانم جوان در این استان مشغول به کار شدند.

روحانی در پایان بیان کرد: در سفر استانی قبلی قول دادم که ۷۹۶ میلیارد تومان برای ۳۶ پروژه پرداخت شود که تا امروز 1 هزار و 240 میلیارد تومان پرداخت شده است. یعنی ما به لحاظ اعتباری بالاتر از وعده خود عمل کرده‌ایم. در دولت یازدهم ۲,۲۹۶ میلیارد تومان برای بودجه عمرانی استان هزینه کرده‌ایم. در این سفر ۶۶ طرح و پروژه به ارزش 1 هزار و 913 میلیارد تومان برای استان گیلان مد نظر قرار دادیم و حدود 4 هزار میلیارد تومان پروژه در این سفر یا افتتاح می‌شود یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

در همین رابطه