رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

با هدف رشد مهارت و ارتقای بهره‌وری بنگاه‌ها

اتاق ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش فعالان اقتصادی همکاری می‌کنند

تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به منظور ارائه آموزش‌های مهارتی و عملیاتی برای بنگاه‌های اقتصادی فعال در سراسر ایران، به امضا رسید.

20 اسفند 1397
کد خبر : 17967
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیرکل اتاق ایران و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور باهدف برگزاری دوره آموزش‌های مهارتی در همه استان‌های کشور با همکاری اتاق‌های استانی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

پیش از امضای این تفاهم‌نامه، علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران ضمن تأکید بر اهمیت ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی فعال در بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور، تأکید کرد: متأسفانه بی‌توجهی به آموزش مهارت‌های لازم در بخش صنعت به یکی از معضلات جدی کشور تبدیل شده است. بخش خصوصی به خوبی از ضرورت و اهمیت آموزش در افزایش سطح کیفی و حتی کمی محصولات تولیدی مطلع است.

وی ادامه داد: به دلیل جایگاه ویژه آموزش در توسعه کشور، اتاق ایران بر آن شد که با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از ارائه صرف مباحث تئوری جلوتر رفته و به مهارت‌آموزی بپردازد. بنگاه‌های تولیدی و صنعتی کشور بیش از هر چیز به نیروهای فعال و باتجربه نیاز دارند.

بر اساس اظهارات اشرف، مرکز آموزش اتاق ایران نیز ظرفیت‌های بالای آموزشی در اختیار دارد که می‌توان با بهره گرفتن از آن و تجربه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با یکدیگر، فعالیت‌های خوبی در زمینه آموزش ارائه دهند.

دبیرکل اتاق ایران بالا بردن سطح تعامل و گفت‌وگو بین حوزه‌های مختلف تولیدی و آموزشی را کلید توسعه دانست و تصریح کرد: اتاق ایران به کمک این تفاهم‌نامه می‌خواهد برای تمرکز بیشتر و آسان‌تر شدن آموزش به ذی‌نفعان خود از امکانات سازمان فنی و حرفه‌ای استفاده کند. هرچند تحقق این موضوع به سال‌ها همکاری نیاز دارد.

وی در ادامه از همکاری اتاق‌های استانی در قالب این تفاهم‌نامه خبر داد و افزود: در حال حاضر برخی از استان‌ها روابط ضعیف‌تری با سازمان دارند که باید تقویت شود. چراکه آموزش تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت تمام شده و حتی میزان تولیدات یک بنگاه دارد.

روابط ذی‌نفعان آموزش کشور اهمیت بالایی دارد

سلیمان پاک‌سرشت، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز با تأیید اظهارات اشرف در مورد اهمیت و تأثیر حضور نیروهای آموزش دیده بر جایگاه تولید و صنعت کشور، اتاق ایران را مرجع اصلی ارائه تعریف دقیق و واقعی از اهمیت آموزش دانست و گفت: در آینده نزدیک، معیار هر صنعتی، آموزش خواهد بود. در واقع اعتبار کالا و برندهای مختلف، نیرو و آموزش‌هایی است که برای تولید آن کالا صرف شده است.

وی تأکید کرد: طبق تجربه، وجود نظام مشخص و تعریف شده‌ای در روابط ذی‌نفعان آموزش کشور، حتی از وجود تجهیزات، منابع آموزشی، محتوا و مربیان توانمند نیز مهم‌تر است. نبود تعامل بین این بخش‌ها موجب شده برخی واحدهای تولیدی نسبت به موضوع آموزش بی‌تفاوت شوند و در نتیجه کارایی و بهره‌وری کمتری داشته باشند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای همچنین از تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی خبر داد و گفت: در این قانون، ظرفیت‌های بخش خصوصی و اتاق‌ها دیده نشده که به نظر یک نقص عمده به شمار می‌رود. برای همین پیشنهاد دادم که اصلاحات لازم در قانون دیده شود.

به اعتقاد وی اتاق ایران حتی می‌تواند مانند دیگر اتاق‌های بازرگانی در سراسر دنیا به عرصه ارزش‌یابی مهارت‌ها وارد شود. در بسیاری از این کشورها، اتاق‌ها متولیان اصلی آموزش هستند. سازمان فنی و حرفه‌ای نیز به این باور رسیده که بخش خصوصی در ارائه مباحث آموزشی توانمندتر بوده و دولت باید این وظیفه را به عهده آنها بگذارد.

آموزش مهارت جایگزین مباحث نظری شود

سید جواد زمانی، معاون استان‌های اتاق ایران معضل اصلی در نظام آموزشی کشور را توجه کامل به مباحث تئوریک دانست و تأکید کرد: این تفاهم‌نامه به دنبال آن است تا آموزش مهارت را جایگزین مباحث نظری کرده و سطح تخصص افراد را ارتقا دهد. موفقیت در این برنامه، خود یک انقلاب بزرگ تلقی می‌شود.

سال گذشته نیز تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه‌ای برای مدت سه سال بین اتاق ایران، سازمان فنی و حرفه‌ای و موسسه SBH آلمان به امضا رسید. هدف این تفاهم‌نامه ارائه آموزش شغل دوگانه (آموزش نیروی ماهر در حین کار) است. این موسسه بر اساس نیازسنجی صورت گرفته دوره‌های آموزشی لازم را برای بنگاه‌های اقتصادی عضو اتاق ایران برگزار می‌کند.

 

در همین رابطه