رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

اقتصاد ایران در سال 97 و چشم‌انداز سال 98 – گردشگری

ایران، محبوب گردشگران کشورهای همسایه

اعمال دور دوم تحریم‌های این کشور علیه ایران از آبان ماه سال جاری موجب شد تا بسیاری از فعالان صنایع مختلف نگران ایجاد تأثیرات منفی تحریم‌ها بر روند فعالیت خود باشند. صنعت گردشگری هم از این قاعده مستثنا نبود و فعالان صنعت گردشگری هشدار داده‌اند که باید نگران موج تبلیغات منفی علیه ایران و «ایران هراسی» شکل‌گرفته باشیم.

08 فروردین 1398
کد خبر : 17994
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
اعمال دور دوم تحریم‌های این کشور علیه ایران از آبان ماه سال جاری موجب شد تا بسیاری از فعالان صنایع مختلف نگران ایجاد تأثیرات منفی تحریم‌ها بر روند فعالیت خود باشند. صنعت گردشگری هم از این قاعده مستثنا نبود و فعالان صنعت گردشگری هشدار داده‌اند که باید نگران موج تبلیغات منفی علیه ایران و «ایران هراسی» شکل‌گرفته باشیم.

گردشگران خارجی در ایرن-عکس:مهر

این مطلب بخشی از پرونده سالنامه نوروزی پایگاه خبری اتاق ایران با عنوان اقتصاد ایران در سال 1397 و چشم‌انداز سال 1398 است که به بررسی وضعیت 41 شاخص اقتصادی و پیش‌بینی آن‌ها در‌ سال پیش‌رو می‌پردازد.

 

وضعیت صنعت در سال 97

آمار ورود گردشگر به ایران که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های سنجش عملکرد صنعت گردشگری یک کشور محسوب می‌شود، در سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و 96 به ترتیب ۵ میلیون و ۴۴ هزار و ۴۱۲ نفر؛ ۵ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۸۱۸ نفر؛ ۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۸۳ و 5 میلیون و 113 هزار و 524 نفر بوده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشرشده از تعداد گردشگران خارجی که مربوط به 7 ماه نخست سال 97 است، مجموع گردشگران خارجی که از ابتدای سال 97 تا پایان مهرماه ۹۷ به ایران سفرکرده‌اند به 4 میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴۱۳ نفر رسیده است؛ آماری که مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل از آن حاکی از رشد 51 درصدی گردشگر ورودی به ایران است. تعداد گردشگران ایرانی که به کشورهای دیگر سفر کرده‌اند نیز در 7 ماهه 97 به 4 میلیون و 704 هزار و 506 نفر رسید که عمدتا به ترکیه، گرجستان و امارات بوده است.

امسال هم مانند سال 96، عراق با نزدیک به 2 میلیون مسافر همچنان در صدر کشورهایی است که در هفت ماه نخست امسال، بیشترین گردشگر را روانه ایران کرده‌ است و پس‌ازاین کشور، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه و پاکستان قرار دارند که انگیزه‌ آن‌ها برای سفر به ایران به ترتیب درمان، زیارت و فرهنگی بوده است.

آمارها همچنین حاکی از افت تعداد گردشگران اروپایی است. این در حالی است که در سال گذشته، آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند، انگلستان، اتریش و سوئد جزو کشورهایی بودند که بیشترین تعداد گردشگر خارجی را روانه ایران کردند؛ اما در 5 ماهه نخست سال جاری تعداد گردشگران اروپایی 22 درصد افت داشته که بیشترین میزان این ریزش هم مربوط به آلمانی‌ها بوده است.

ایران، در لیست مقاصد سفر ۲۰۱۹ «نیویورک‌تایمز»

افت 22 درصدی تعداد گردشگران اروپایی در هفت ماهه 97 در حالی رقم خورده است که روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، ایران را جزو مقاصد برتر گردشگری در سال 2019 قرار داده است. این روزنامه آمریکایی در گزارشی ۵۲ مقصد برتر گردشگری را برای سال ۲۰۱۹ معرفی کرد و از دید این روزنامه آمریکایی، ایران پس از شهر هنگ‌کنگ و بالاتر از شهر هیوستون در رتبه 45 مقصد برتر برای گردشگران جای گرفته است.

 وعده‌های محقق نشده در سال 97

تدوین «بسته حمایتی دولت»، «استقرار سیستم حساب‌های اقماری»، «منع فعالیت‌ مهمانسراهای دولتی»، «وزارتخانه شدن سازمان گردشگری» و «اجرای طرح ارزان‌سازی سفر» از جمله وعده‌هایی بودند که به‌رغم اظهارنظرهای متعدد مدیران ارشد اجرایی کشور درباره آن‌ها، قرار بود تا پایان سال عملیاتی شوند اما محقق نشدند.

 

 


 چشم‌انداز صنعت در سال 98

تبلیغ مثبت کنیم


سیدحسن مطیعی لنگرودی استاد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران

اقتصاد نفت دیگر مرده است؛ همه باید بدانند در سال‌های آینده چیزی تحت عنوان اقتصاد نفت برای ایران وجود ندارد و این یک فرصت برای ایران است که مدیران ما بتوانند به خودشان بیایند و به اقتصادهای پویا و موقعیت‌آفرین نظیر اقتصاد گردشگری توجه کنند.

از آغاز سال 97 و به موازات آن افزایش نرخ ارز، این باور در اذهان مسئولان شکل گرفت که این جهش نرخ ارز نقش قابل توجهی در رونق گردشگری ایفا خواهد کرد؛ اما توجه به این نکته ضروری است که افزایش نرخ ارز تنها یکی از مولفه های جذب گردشگری است. آمارهای منتشر شده از تعداد گردشگران خارجی در سال 97 نشان می دهد که عمده گردشگران ورودی به کشور از کشورهای همسایه مانند عراق هستند که هدف عمده آنها هم درمانی یا زیارتی است؛ بنابراین خرج چندانی در داخل کشور نخواهند کرد که انتظار داشته باشیم برای کشور ارزآور باشند.

امنیت در داخل سرزمین بزرگ‌ترین نقش را در جذب گردشگر دارد و خوشبختانه ما در ایران امنیت خوبی داریم اما در مقابل این امنیت خوبی که در ایران داریم، در کشورهای خارجی ایران هراسی داریم یعنی از ایران، هراس شدیدی دارند و تا نام ایران را می‌شنوند به فکر تروریسم می‌افتند، درحالی‌که ایران امن‌ترین کشور در منطقه است؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی که باید در سال جدید به‌منظور تقویت صنعت گردشگری و جذب گردشگر صورت گیرد، رفع ایران هراسی در عرصه بین االمللی با تبلیغات مثبت و هدفمند است.

در همین رابطه