میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در پنجاه سومین نشست هیات نمایندگان اتاق سمنان مطرح شد

عبور از شرایط خاص اقتصادی در سال 98 استراتژی ویژه می‌طلبد

رئیس اتاق سمنان در نشست هیات نمایندگان این اتاق با اشاره به خاص و ویژه بودن شرایط اقتصاد در سال آینده، تأکید کرد: فعالان اقتصادی برای مواجه با این شرایط باید استراتژی مناسب و برنامه‌ریزی مدون داشته باشند و از رقابت و استمرار حضور در بازارهای هدف غافل نمانند.

25 اسفند 1397
کد خبر : 18017
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در آخرین نشست هیات نمایندگان این اتاق ضمن تقدیر و تشکر از اعضای فعلی هیات نمایندگان، گفت: اعضای هیات نمایندگان اتاق سمنان در چهار سال گذشته ساعی و پرتلاش بودند و در تمام رخدادهای اقتصادی استانی و ملی حضور اثربخش داشته‌اند.

علی‌اصغر جمعه‌ای ادامه داد: در سال جدید شرایط اقتصادی خاص و ویژه است لذا فعالین اقتصادی باید استراتژی مناسب و برنامه‌ریزی مدونی داشته باشند.

رئیس اتاق سمنان افزود: صاحبان کسب کار باید تولید خود را به‌اندازه بازار داخلی و بازار بین‌المللی تعریف کنند و رقابت و استمرار در بازار هدف را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهند.

تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها نیازمند درایت و مدیریت است

محمود نجفی سهی، عضو هیات رئیسه اتاق سمنان در این نشست، تهیه مواد اولیه تولید در بازار را سخت توصیف و اضافه کرد: تهیه مواد اولیه کارخانه‌ها در بازار بسیار دشوار است تا آنجا که نقش واسطه‌ها و دلالان در بازار بسیار پررنگ شده است.

توجه به فروش بیش‌ازاندازه زغال‌سنگ به طرف‌های چینی

حمید علوی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق سمنان نیز در این نشست گفت: حضور تجار چینی در بازار ایران بسیار مشهود بود و نکته قابل‌توجه این مسئله است تجار چینی خریدار محصولات معدنی خام از جمله زغال‌سنگ هستند و به‌قدری میزان خرید آنها بالاست که تولیدکنندگان داخلی برای تهیه زغال‌سنگ با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند.

او با تأکید بر لزوم حمایت از تأمین نیازهای صنایع داخلی، افزود: دولت باید قوانین خاص برای فروش مواد معدنی به طرف خارجی وضع کند که تولیدکنندگان داخلی با مضیقه مواجه نشوند.

تولید با راندمان زیر 75 درصد برای واحدهای صنعتی زیان‌آور است

امیرحسین شقاقی خوش‌خلق نیز در این نشست گفت: شرکت‌های که زیر 75 درصد تولید داشته باشند ضرر ده هستند، چون نمی‌تواند در گنجایش تولید واقعی در بازار رقابت کنند.

او تأمین سرمایه در گردش واحدها را مهم برشمرد و ادامه داد: سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نباید از سوی بانک‌ها تأمین شود زیرا در شرایط کنونی بانک‌ها پول لازم برای تأمین اعتبار نداشته و بیشتر از طریق ارائه خدمات بانکی روزگار می‌گذرانند.

 شقاقی خوش‌خلق ادامه داد: با توجه به اتفاقات ارزی که در ماه‌های گذشته رخ داد بخش خصوصی برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های خود مجبور شده است که چند برابر ماه‌های گذشته تأمین منابع کند و هزینه بسیار بالایی را متحمل شود.

تنفس به واحدهای صنعتی در ماه‌های آخر سال

رستم سعداللهی، رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان نیز در پنجاه سومین نشست هیات نمایندگان این اتاق گفت: اخیراً دستورالعملی از سوی وزیر کار ابلاغ شده با این عنوان که خودروسازان با توجه شرایط اقتصادی در سه ماه آخر سال از پرداختن حق بیمه کارفرما معاف بشوند.

او خطاب به نهادهای حاکمیتی تصریح کرد: دیگر واحدهای صنعتی که در بخش‌های دیگر کار می‌کنند چرا نباید مشمول این دستورالعمل باشند.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان از عالی‌ترین مقام اجرایی استان درخواست کرد که در ماه‌های آخر سال نهادهای دولتی از قبیل دارایی، تأمین اجتماعی، شرکت‌های برق، آب و گاز فشار کمتری بر بدنه تولید وارد کنند.

 صادرات به کشورهای هدف و حفظ مشتریان

در ادامه سعید ترکمان دهنوی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان گفت: خوشبختانه در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه به کشور تحمیل شده است سه شرکت صادرکننده استان توانسته‌اند در سال جاری 10 میلیون یورو صادرات به کشورهای هدف داشته باشند.

او افزود: بخش خصوصی استان سمنان از شفافیت بسیار بالای برخوردار است و هیچ‌گونه بدهی ارزی نزد بانک‌های عامل و مرکزی ندارد

ترکمان دهنوی روند جاری سامانه بهین یاب را نادرست ارزیابی کرد و از مسئولان وزارت صنعت خواست، اصلاحات لازم را در این سامانه لحاظ کنند.

در ادامه این نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان نقد لایحه شفافیت دولت که در 79 ماده در حال تدوین است را مورد بررسی قرار دادند.

موضوعات :
در همین رابطه