رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

آخرین گزارش صلح جهانی نشان می‌دهد

هزینه خشونت در سال گذشته 13.6تریلیون دلار بوده‌است

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد هزینه‌های جنگ در سال 2015 تقریباً 11برابر حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در سرتاسر جهان است.

24 خرداد 1395
کد خبر : 1813
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آخرین گزارش صلح جهانی در روز هشتم ژوئن منتشر شد. بر اساس این گزارش، 2015 سال بسیار بدی برای صلح و امنیت بین‌الملل بوده‌است. سال گذشته در مقایسه با روند تاریخی صلح جهانی، شاهد روندی رو به زوال بوده‌ایم. بیشترین تعداد کشته‌شدگان جنگی در 25سال گذشته در سال 2015 بوده‌است؛ در کنار آن سطح جنایت‌های تروریستی نیز رو به افزایش بوده‌است. اما از همه مهم‌تر این است که تعداد پناهندگان و آوارگان جهانی نیز در سال 2015 رکورد مأیوس‌کننده‌ای داشته‌است.

این خشونت‌ها هزینه بسیار گزافی داشته‌است. طبق گزارش صلح جهانی، تأثیر اقتصادی این خشونت‌ها و هزینه آن بر اقتصاد جهانی بر اساس قدرت برابری خرید در سال 2015 برابر با 13.6تریلیون دلار بوده‌است. این میزان برابر با 5دلار در ازای هر نفر روی کره زمین است. به زبان دیگر می‌توان گفت این میزان در حقیقت 11برابر حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیمِ خارجی در سرتاسر جهان است.

خشونت را معمولاً از طریق هزینه‌های انسانی و روحی که به همراه داشته بررسی می‌کنند اما خسارت‌های مالی که به اقتصاد وارد شده‌است یک فاکتور اضافی است که باید در نظر گرفته شود. در بررسی تأثیرات اقتصادی خشونت‌ها هم هزینه‌های جلوگیری از خشونت‌ها (مثل دفاع) و هم هزینه‌های عواقب آن خشونت در نظر گرفته می‌شود. این مسئله در بررسی هزینه‌های خشونت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هزینه‌های جنگ چطور اضافه می‌شود؟

روشی که در آن هزینه‌های جنگ و خشونت محاسبه می‌شود هم هزینه‌های مستقیم و هم هزینه‌های غیرمستقیم را در نظر می‌گیرد. به این ترتیب هزینه‌هایی که صرف ارتش، دفاع و برقراری امنیت داخلی شده‌است نیز در کنار هزینه جنگ، نسل‌کشی، جنایت‌های خشن و تجاوزهای جنسی در نظر گرفته می‌شود.

13.6تریلیون دلاری که صرف هزینه‌های جنگ و ضرر شده‌است برابر با 13.3درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان است. می‌توان این عدد را به این شکل قابل فهم‌تر کرد: این رقم برابر با 1.876دلار در ازای هر نفر روی کره زمین است. این اعداد با هزینه‌های فعلی برابری می‌کند و بر اساس قدرت برابری خرید به دلار در سال 2015 ارائه شده‌است.

این اعداد به دو دلیل حائز اهمیت است. نخست اینکه بیش از 70درصد از اثرات اقتصادی خشونت به هزینه‌های دولت برای ارتش و امنیت بین‌الملل اضافه می‌شود. این یعنی بخش زیادی از هزینه‌های دولتی به این مسئله منوط شده‌است. اگر در دنیا صلح کامل برقرار بود این هزینه‌ها و منابع به جای دیگری سرازیر می‌شد.

دوم اینکه ما بقی هزینه‌ها نیز به عواقب جنگ و خشونت مربوط می‌شود که باز هم بسیار زیاد است و نیاز به توجه ویژه دارد. این هزینه‌ها بسیار بیشتر از پولی است که صرف ساخت صلح در جهان می‌شود.

نگاهی اجمالی به این اعداد و ارقام نشان می‌دهد جهان بیش از آنکه برای ساخت صلح هزینه کند، برای جلوگیری از بروز جنگ و برطرف کردن عواقب آن هزینه می‌کند. در سال 2015 به تنهایی، هزینه‌های حفظِ صلح سازمان ملل متحد 8.27میلیارد دلار بوده‌است که تنها با 1.1درصد از ضررهای اقتصادی کشمکش‌ها برابری می‌کند.

یکی از نکات مهمی که در این گزارش به آن اشاره شده‌است، افزایش نابرابری صلح در جهان است. بر اساس این گزارش، در حالی‌که خشونت در برخی از مناطق جهان هر روز در حال افزایش است، صلح در برخی دیگر از نقاط همچنان برقرار است و به همین خاطر نوعی نابرابری صلح در جهان ایجاد شده‌است. این مسئله می‌تواند در افزایش نابرابری‌ها نیز سهم داشته باشد.

در همین رابطه