رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سخنگوی دولت:

پرداخت‌های غیرمتعارف را تحمل نمی‌کنیم

محمدباقر نوبخت می‌گوید: پرداخت های غیرمتعارف را تحمل نمی کنیم و نسبت به هرگونه فساد به صورت جدی برخورد خواهیم کرد.

25 خرداد 1395
کد خبر : 1849
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز (سه شنبه) با اصحاب رسانه درباره پرونده های حقوق و پرداخت های غیرمتعارف در بیمه مرکزی و بانک رفاه، اظهار کرد: قطعا برای اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و مسدود کردن تمام راه هایی که بتواند پاداش ها و پرداخت های غیرمتعارف ایجاد کند، باید با همکاری مجلس اقدام کنیم. اقدام قبلی درباره اصلاح ماده 134 قانون تجارت که مدیران شرکت های دولتی نتوانند مثل غیردولتی ها درصدی از سود خالص را به عنوان پاداش دریافت کنند توسط مجلس نشان می دهد که مجلس هم در این زمینه عزم جدی دارد.

وی ادامه داد: برای اطمینان باید کنترل های لازم را انجام دهیم و بنا به دستور رییس جمهور به معاون اول خود، دستورالعمل هایی در حال تهیه است و در تلاشیم کنترل های لازم و بازنگری داشته باشیم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مدیرانی که حقوق نامتعارف داشتند عزل می شوند؟ تصریح کرد: قطعا اگر کسانی باشند که مشمول بخشنامه رییس جمهور باشند این اقدام صورت خواهد گرفت.

نوبخت در ادامه عنوان کرد: البته این مواردی که این روزها مطرح است تنها چند مورد بوده که قابل تسری به همه مدیران نیست، اما رسیدگی های لازم باید صورت گیرد تا ذهن جامعه مطمئن شود. قطعا هیچ وقت دوست نداریم شاهد این اتفاقات باشیم. قبلا هم رییس جمهور در هیات دولت درباره این موضوع بحث کردند و به همه وزرا تاکید کردند که در حوزه کاری خودشان کنترل های لازم را انجام دهند حتی اگر یک یا دو مورد باشد.

وی اضافه کرد: دولت به شدت با فساد، تبعیض و نابرابری مقابله می کند و برایش مهم است که حتی یک مورد صورت نگیرد، اما در مقابل ببینید چقدر زحمات دولت نادیده گرفته می شود. قطعا تلاش می کنیم که شاهد اتفاقات نگران کننده و زیان باری که در سال های گذشته شاهدش بودیم، نباشیم اما به هر حال اذهان عمومی هنوز قضیه دکل نفتی گم شده و یا بابک زنجانی را فراموش نکرده اند و این موارد را نمی توان با آنها مقایسه کرد. به هر حال اگر هم با انگیزه های سیاسی اتاق فکری تشکیل شده که شنبه ها جلسه می گذارند و تعیین می کنند که تا آخر هفته اذهان عمومی را به کدام سمت ببرند ما در مقابل تلاش می کنیم بیشتر به رفاه و معیشت مردم و حل مشکلات جامعه توجه کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال ایسنا درباره شایعات مطرح شده در مورد اطرافیان رییس جمهور و ارتباط برادر رییس جمهور با رییس بانک رفاه، یادآور شد: به محض اینکه کسی دو روز دیده نمی شود اتهاماتی از بازداشت گرفته تا بقیه موارد مطرح می شود که اینها گمانه زنی هایی است و سخنگوی قوه قضاییه هم در این زمینه شفاف سازی کرده است. ما باید تا سال 96 هر روز منتظر یکی از این مطالب باشیم که می تواند اهداف سیاسی داشته باشد تا ذهن جامعه را به سمت این گمانه زنی ها ببرد و خدمات مغفول بماند اما ما به این مسائل ورود نمی کنیم و تلاشمان بیشتر برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق بخش تولید خواهد بود، شما منتظر باشید که هر روز از این صحبت ها مطرح شود.

نوبخت در ادامه در واکنش به خبر تعطیلی کارخانه ارج و اقدامات دولت در این زمینه، گفت: بیش از چهار هزار واحد تولیدی در شهرهای صنعتی راکد هستند و سیاست دولت فعال کردن آنهاست. برای فعال کردن هفت هزار و 500 واحد تولیدی باید بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان بتوانیم بین واحدهای مختلف توزیع کنیم که کارخانه ارج می تواند از این تسهیلات استفاده کند.

وی ادامه داد: البته کارخانه ارج مربوط به بانک ملی است و طبق قانونی که بانک ها نباید بنگاه داری کنند موظف هستند که این واحدهای اقتصادی و تولیدی را واگذار کنند. کارخانه ارج نیز تا اینجا که من اطلاع دارم شش خریدار داخلی و یک خریدار خارجی از ترکیه دارد که برای خرید آن اعلام آمادگی کرده اند و کارهای آن در حال انجام است.

نوبخت همچنین درباره صحبت‌های مطرح شده در مورد تغییر کابینه و رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر این صحبت‌ها صحت داشت قبلا انجام شده بود و تکرار آن نشان می‌دهد که بیشتر گمانه‌زنی است.

سخنگوی دولت درباره بحث تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه و همچنین ساماندهی تعطیلات اظهار کرد: تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه تا الان در دستور کار دولت نیست. درباره ساماندهی تعطیلات هم نظام اداری کمیسیون اجتماعی دولت اقداماتی انجام داد و یکی دو بار هم در جلسه هیات وزیران مطرح شد که قطعا اگر جمع‌بندی شود قابلیت اجرایی داشته باشد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از بخش کشاورزی و چگونگی خرید تضمینی گندم پرداخت و خاطرنشان کرد: تا امروز سه میلیون و 708 هزار تن گندم به ارزش چهار هزار و 749 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که از این رقم بالغ بر دو هزار و 940 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است. مقدار خرید تضمینی گندم نسبت به پارسال 22 درصد افزایش داشته است.

نوبخت اضافه کرد: تلاش دولت این بود که انگیزه بیشتری برای افزایش تولید محصولات در کشاورزان ایجاد کند. به ویژه در کالای استراتژیکی مثل گندم. در حالی که قیمت تمام شده محصولات داخلی به صورت تضمینی کیلویی 1200 تومان است ولی واردات کمتر از 900 تومان تمام می‌شود اما ترجیح می‌دهیم گندم را با این مبلغ گران‌تر از کشاورزان بخریم تا باعث بی‌نیازی در واردات شویم. ضمن اینکه در جلسه شورای اقتصاد، خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو نسبت به پارسال به ترتیب 12 و 13 درصد رشد قیمت داشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازپس‌گیری سهم ایران در بازار نفت ایران و اقدامات انجام شده بیان کرد: تا الان تولید و صادرات نفت نسبت به قبل از برجام حدود دو برابر شده و این نشان می‌دهد که ما مصمم هستیم که سهمی که حق ملت است را در بازار نفت احیا کند. همه مساعی وزارت نفت در اجلاس‌های اوپک برای احیای همین سهم در اوپک در حال انجام است و خوشبختانه موفقیت‌آمیز بوده است. با افزایش قیمت نفت مشخص شد که جوسازی‌هایی که صورت گرفته بود و می‌گفتند اگر سهم ایران بیشتر شود قیمت نفت سقوط می‌کند، درست نبود.

سخنگوی دولت در واکنش به نامه 230 روزنامه‌نگار درباره بازداشت روزنامه‌نگاران به روحانی و اعتصاب‌غذای احسان مازندرانی در زندان و واکنش دولت در این زمینه یادآور شد: شما نگاه دولت به حوزه فرهنگ و خدمات ارزشمند اصحاب رسانه را می‌دانید اما این اتفاقات در حوزه کار دولت نیست و در اختیار قوه قضاییه است. البته ما امیدواریم هیچ خبرنگاری را که کار ارزشمند خبرنگاری انجام می‌دهد در بند نبینیم.

وی در ادامه درباره طرح اتصال دریای خزر و خلیج فارس گفت: چنین طرح‌های بزرگی نیاز به مطالعات دقیقی دارند به همین جهت سال‌هاست در حال بررسی هستند و تا تکمیل نشوند و از درآمد و هزینه آنها اطمینان حاصل نشود هیچ دولت عاقلی چنین کاری نمی‌کند منتها اگر مطالعات نشان دهد که صرفه اقتصادی دارد و باعث اشتغال خواهد شد می‌توان آن را انجام داد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اقدام دولت در پیگیری حقوقی ارسال پیامک به بازنشستگان لشگری تصریح کرد: واحد حقوقی به دنبال پیگیری موضوع ارسال‌کننده پیامک درباره حقوق بازنشستگان لشگری است به ویژه اینکه این مساله مورد سوءاستفاده قرار گرفت و برخی رسانه‌های خارجی آن را به مباحث سوریه و یمن ربط دادند که این کار اتهام بزرگی به نظام بود به همین جهت دولت پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت گرفته در کشور یادآور شد: سه میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته که در قالب 41 طرح در استان‌های مختلف توزیع خواهد شد. ضمن اینکه 4.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیز برای شش نیروگاه با ظرفیت پنج هزار مگاوات در فاصله چند ماه بعد از برجام صورت گرفته است. اینها در شرایطی است که هنوز بانک‌های خارجی با احتیاط با ما همکاری می‌کنند و تلاش‌های مذاکره‌کنندگان به ویژه وزیر امور خارجه در مذاکراتی که با همتایان خارجی خود داشته این بوده که آنها را متقاعد کنند تا علناً بگویند مانعی برای همکاری با ایران وجود ندارد و سرمایه‌گذاری‌ها صورت گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین درباره سرنوشت قراردادهای ایرباس عنوان کرد: مسیر طی شدن این قرارداد به گونه‌ای است که ما منتظر جلسه بعدی شورای اقتصاد هستیم چراکه در جلسه هفته گذشته موفق نشدیم این مساله را مطرح کنیم. کمیسیون تخصصی در سازمان مدیریت این قرارداد را تایید کرده و وقتی امضا خواهد شد که مصوبه شورای اقتصاد را هم داشته باشیم که پیش‌بینی می‌کنم شورای اقتصاد با توجه به اینکه این قرارداد به نفع ماست با آن موافقت کند. زمینه هایی هم برای بوئینگ فراهم شده که مذاکرات آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تلاش دولت این است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کند، افزود: سرمایه‌گذاری‌های خارجی در واحدهای تولیدی ایرانی بلامانع است و در پاره‌ای از موارد نیز در حال انجام است. مثل همین بحث سیتروئن با سایپا و پژو با ایران‌خودرو. البته تلاش دولت این است که اجازه ندهد سرمایه‌گذاری‌ها به واردات کالاهای خارجی بینجامد و ما تلاش می‌کنیم ضمن برخورداری از تکنولوژی روز محصولات را صادر کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه درباره اقدامات صورت گرفته برای سیل خوزستان و همچنین مشخص شدن استاندار جدید این استان یادآور شد: درباره سیل خوزستان وزرای مختلف به ویژه وزیر نیرو در استان حاضر شدند و ما در تهران نیز جلسه فوق‌العاده‌ای داشتیم. برای جبران خسارات سازمان مدیریت بحران اقدامات و برآوردهای خود را انجام داد و از ماده 12 قانون مدیریت بحران کشور برای جبران خسارات طبق روال مبالغی پرداخت خواهد شد. استاندار خوزستان نیز به زودی مشخص می‌شود.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره تامین اعتبار پل آستارا اظهار کرد: برای راه‌آهن آستارا کمتر از یک ماه قبل وزیر ارتباطات با همتای خود در جمهوری آذربایجان جلساتی داشت. تاکیدی هم از سوی رئیس‌جمهور صورت گرفت تا ضمن اینکه راه‌آهن قزوین به رشت را تکمیل می‌کنیم مسیر رشت به انزلی و انزلی به آستارا  نیز مورد توجه قرار گیرد و باید این اتفاق بیفتد.

وی در واکنش به خبری درباره افزایش حقوق معاونین و وزرا و تصمیم درباره بازنگری حقوق‌های نامتعارف در دولت یازدهم تاکید کرد: افزایش حقوق را تایید نمی‌کنم. حقوق‌ها روالی از گذشته داشته و اتفاقا در دولت دقت بیشتری هم شده که همه در چارچوب قوانین دریافتی داشته باشیم. درباره دریافتی‌های غیرمتعارف هم باید جلوگیری شود و به دفعات شخص رئیس‌جمهور این مساله را پیگیری کرده است. برخی از وزیران عضو هیات علمی هستند و از آنجا دریافتی دارند و درباره سایرین نیز توسط ذی‌حساب‌ها کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه بانک‌ها نیاز به اصلاحات دارند، افزود: در اینکه نظام بانکی باید روزآمد شود و دولت به آن کمک کند بحثی نیست اما باید در دوره بانک‌ها از اغراق‌گویی پرهیز کنیم و برخی گزارش‌ها می‌تواند باعث شود طرف‌های خارجی تردید کنند و با نظام بانکی ما همراه نشوند. نظام بانکی کشور از دو مساله مطالبات و عدم کفایت سرمایه رنج می‌برند. در این زمینه هم سرمایه نظام بانکی باید تقویت شود و هم مقدار سپرده‌ها و تسهیلاتی که داده شده و برنگشته بازگردانده شود.

وی اضافه کرد: دولت می‌خواهد مطالبات نظام بانکی را تقلیل دهد. تا الان طبق حسابرسی‌ها حداکثر 42 هزار میلیارد تومان کل بدهی دولت به نظام بانکی است که به جز مقدار محدودی بیشتر از 90 درصد آن محدود به قبل است. دولت تصمیم دارد بدهی خود را نسبت به نظام بانکی تسویه کند و تبصره 19 و 20 برنامه بودجه برای همین بود. ضمن اینکه دولت باید سرمایه بانک‌ها را افزایش دهد. ما باید بتوانیم 20 تا 30 هزار میلیارد تومان از طریق اوراق پرداخت کنیم و حدود 10 هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک‌ها در نظر گرفتیم که تا پایان برنامه ششم کل بدهی‌ها تصویه خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به تصمیم دولت برای کاهش نابرابری‌ها در دریافت‌های حقوق‌بگیران اظهار کرد: برای بازنشستگان و شاغلین اقدامات ویژه‌ای انجام می‌دهیم. 12 درصد به صورت عمومی به حقوق و مزایای بازنشستگان و شاغلین اضافه می‌شود و برای بازنشستگان که زیر یک‌ونیم میلیون تومان دریافتی دارند تا 20 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته است. برای اینکه کمکی به تعدادی به زیر یک میلیون دریافتی دارند نیز با صندوق‌های بازنشستگی توافق شد که مابه‌التفاوت به صورت غیرنقدی و نقدی پرداخته شود.

نوبخت در پایان گفت: برای شاغلین قرار شد که نابرابری دریافت‌ها از طریق اجرای بند 10 ماده 68 جبران شود چون تعدادی از کارکنان دولت در دستگاه‌هایی بودند که از این بند  استفاده می‌کردند و عده دیگری نمی‌توانستند استفاده کنند. در سال 95 طبق دستور رئیس‌جمهور قرار شد این نابرابری‌ها را جبران کنیم. البته چون بودجه با تاخیر به ما ابلاغ شد همه اینها در خرداد به ما ابلاغ می‌شود و برای سه ماه گذشته چهار هزار و 200 میلیارد تومان فقط از بابت این تصمیم در خرداد پرداخت می‌کنیم.

در همین رابطه