رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

حسین سلیمی در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

حضور خارجی‌ها، دلگرم‌کننده سرمایه گذاران داخلی است

عضو هیات رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری از سوی کشور فرانسه در صنعت اتوموبیل‌سازی و سپس ایتالیا و آلمان انجام شده است.

29 خرداد 1395
کد خبر : 1922
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عضو هیات رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری از سوی کشور فرانسه در صنعت اتوموبیل‌سازی و سپس ایتالیا و آلمان انجام شده است.

نائب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران

سرمایه گذاری خارجی و منافع آن از زمان تحریم و تا کنون که چندماه از رفع تحریم ها می گذرد، مورد بحث در میان فعالان اقتصادی بوده است. برخی معتقدند ورود سرمایه خارجی باعث رونق گرفتن چرخه اقتصاد کشور و در پی آن، اوج گرفتن روند رشد اقتصادی خواهد شد. در حالی که عده ای دیگر باز شدن درهای اقتصاد کشور به روی خارجی ها را آنچنان راهگشای اقتصاد کشور نمی‌دانند و معتقدند این امر باعث متکی شدن تولیدکنندگان به سرمایه‌گذار خارجی و از بین رفتن خلاقیت و استقلال این تولیدکنندگان خواهد شد.

حسین سلیمی، عضو هیات رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی از دادن مجوز برای ورود ۲.۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ها در خرداد امسال خبر داده است.

سلیمی در پی انتشار این خبر در رسانه های کشور به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «فعلا مجوز سرمایه گذاری داده شده و ورود قطعی سرمایه به بازار انجام نشده است. هر مجوزی به معنای انجام شدن فوری آن عمل نیست. در خرداد ماه مجوز سرمایه گذاری ها داده می شود و پنج الی شش ماه زمان می برد که ورود قطعی سرمایه عملی شود، چرا که این سرمایه گذاری ها فقط پول نیست. ماشین آلات، تجهیزات و بعضا طرح های توسعه هم در آن تعبیه شده، است.» 

او حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران را چراغ روشنی از سوی خارجی ها برای رشد اقتصاد کشور می داند و می گوید: «وقتی بازوی اقتصاد را بعد از تحریم به روی خارجی ها باز می کنیم به معنای آمادگی برای رشد اقتصادی است و نشان می دهد خارجی‌ها علاقمند شده‌اند که ایران را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری‌های خود انتخاب کنند.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به برنامه ریزی برای رشد 8 درصدی اقتصاد  ادامه می دهد: «اگر خارجی به کمک ما نیایند این هدف محقق نخواهد شد. آنها هم پول و سرمایه و هم تکنولوژی و امکانات دارند که می توانند به تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد شتاب دهند. اشتغالی که با سرمایه آنها ایجاد می شود قطعا به نفع خودمان است چرا که سرمایه‌گذاری های داخلی به اندازه ای نیست که بتواند ثمره چندانی داشته باشد و چرخ های اقتصاد را تکان دهد.»

به اعتقاد سلیمی، حضور خارجی‌ها نشان‌دهنده اعتماد به اقتصاد ایران و دلگرم‌کننده سرمایه گذار داخلی است.

او همچنین بخش صنعت را بیش از سایر بخشها نیازمند به سرمایه‌گذاری می‌داند و می‌گوید: « آنها تکنولوژی‌هایی می آورند که بتوانند با کیفیت بالا محصول تولید کنند و صادرات را افزایش دهند. بنابراین صادرات که بالا برود، بازده و سود نیز بالا می رود و شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.»

او درباره موانع صادرات توضیح می دهد: «قبلا بهره وام 26 درصد بود که مانعی جدی برای سرمایه گذاری محسوب می شد و حالا به 18 درصد رسیده است. همچنین تورم 40 درصدی داشتیم که به 9 درصد رسیده و اینها مقدمه را برای جهش اقتصادی پایه گذاری می کند.»

 به گفته سلیمی، بیشترین سرمایه گذاری از سوی کشور فرانسه در صنعت اتوموبیل سازی و سپس ایتالیا و آلمان انجام شده است.

در همین رابطه