رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از حواشی وام 20 میلیونی ازدواج

کلاف سردرگم وام ازدواج باز می‌شود؟

اعلام خبر افزایش وام 6 میلیونی ازدواج به 20 میلیون تومان، زوج‌ها را به تکاپو برای ثبت نام و دریافت این وام انداخته است که روشن نبودن برخی جزئیات این طرح، آنها را با سردرگمی مواجه کرده است.

راضیه علیپور

خبرنگار
30 خرداد 1395
کد خبر : 1952
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«ما برای دریافت وام 20 میلیونی ازدواج ثبت نام کردیم اما هر بانکی میریم میگن چیزی به ما ابلاغ نشده!» زوجی که زمان عقدشان به تاریخ مرداد ماه 94 در شناسنامه هایشان ثبت شده و نگرانی و دلهره آنها را از چگونگی دریافت وام بیشتر می کند.

براساس مصوبه اخیر مجلس و  به منظور حمایت از ازدواج جوانان ، بانک مرکزی موظف شده است کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد. در تبصره یک این مصوبه آمده است: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش می یابد. تبصره دو نیز بانک مرکزی را موظف می کند اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از 50 هزار نفر باشد.

این خبر خوشحالی زیادی را برای زوج هایی که به دلیل مشکلات مالی، تاکنون موفق به برگزاری مراسم و یا تهیه وسایل نشده اند به همراه داشته است. هر متقاضی نقشه ای برای این وام کشیده است و یکی روی آن برای خرید خانه و دیگری برای برگزاری مراسم حساب کرده است. البته روشن نبودن برخی جزئیات این طرح متقاضیات وام ازدواج را بلاتکلیف و سردرگم کرده است.

یکی از متقاضیان دریافت وام ازدواج به پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: «ما وام 6 میلیونی ثبت نام کردیم و پرونده تشکیل دادیم. نمیدانیم آیا مشمول افزایش سقف وام ازدواج می شویم یا نه؟» البته مسئولین مربوطه پاسخ این شبهات را داده اند که عدم اطلاع متقاضیان از جزئیات طرح می تواند ناشی از عدم اطلاع رسانی دقیق به آنها باشد.

محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 95  در این باره گفته است: از زمان تصویب و ابلاغ مصوبه مجلس در مورد افزایش سقف وام ازدواج، واجدین شرایطی که تا آن زمان موفق به دریافت وام ازدواج نشده اند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. قاعدتا کسانی که نسبت به تشکیل پرونده اقدام کرده ولی تا زمان ابلاغ این مصوبه، موفق به دریافت وام نشده اند مشمول مصوبه جدید مجلس می شوند.

متقاضی دیگری از عدم ابلاغ بخشنامه به بانکها گله می کند و می گوید: «من آذر 94 ازدواج کردم و بعد از گذشت چهار ماه برای وام ازدواج معرفی شدم به بانک ملت. الان منبغ وام توی سایت 10 میلیون هست، ولی وقتی مدارک مورد نیاز وام رو به بانک دادم گفتن مبلغ وام برای هر زوج 3 میلیون هست و به ما چیزی بخشنامه نشده.»

البته این شبهه نیز از سوی مسئولین بی پاسخ نمانده است. محمدرضا پورابراهیمی در خصوص عدم تخصیص وام 10 میلیونی به متقاضیان وام ازدواج گفته: تاخیر پیش آمده در پرداخت وام ازدواج به دلیل تاخیر در ارائه لایحه و تصویب بوده است و طبق هماهنگی ها، پرداخت وام 10 میلیونی برای هر یک از زوجین ( در مجموع 20 میلیون تومان ) از ابتدای تابستان امسال کلید بخورد. به دلیل تاخیر باید منتظر باشیم تا بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تسریع در ابلاغ احکام بودجه، پرداخت وام 10 میلیون تومانی را تسریع کنند. از ابتدای تابستان امسال بانک ها پرداخت تعهدات را در دستور کار قرار می دهند .

فردا ابتدای تابستان است و باید دید وعده پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج از سوی بانک‌ها اجرایی می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه