رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

فریدون فرقانی در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

نقدینگی، تنها مشکل بنگاه‌های اقتصادی نیست

عضو هیات رییسه اتاق شیراز از وضعیت نابسامان بنگاه‌های اقتصادی استان فارس می‌گوید و مانع اصلی رونق را کاهش تقاضا در اقتصاد می‌داند.

05 تیر 1395
کد خبر : 1992
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عضو هیات رییسه اتاق شیراز از وضعیت نابسامان بنگاه‌های اقتصادی استان فارس می‌گوید و مانع اصلی رونق را کاهش تقاضا در اقتصاد می‌داند.

فریدون فرقانی، عضو هیات رییسه اتاق شیراز

عضو هیات رییسه اتاق شیراز با اشاره به شرایط واحدهای تولیدی در استان فارس به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی استان فارس با ظرفیت 30 درصد کار می‌کنند و همه آن‌ها در انتظار ایجاد رونق هستند. رکود در واحدهای تولیدی، اشتغال شیراز را نیز به خطر انداخته است به طوری که بسیاری از واحدها به کاهش تعداد نیروی کار دست زده‌اند.

به گفته فریدون فرقانی، کاهش واردات کل کشور نیز نشان می‌دهد که بازار فروش وضعیت نگران کننده‌ای دارد و بازار با کمبود تقاضا مواجه است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به طرح‌های دولت برای احیای بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: این طرح‌ها بیشتر شامل تزریق نقدینگی می‌شود که شاید به طور مقطعی راهگشا باشد اما در بلندمدت کارساز نیست چرا که همه مشکلات بنگاه‌ها به کمبود نقدینگی خلاصه نمی‌شود و رونق گرفتن بازار و افزایش تقاضا، اهمیت بالاتری دارد.

فرقانی ادامه داد: شاید در این مقطع تصویب استراحت یک ساله به بازپرداخت وام واحدهای تولیدی، بتواند تاثیر مثبت بر فعالیت بنگاه‌ها داشته باشد. چرا که تزریق پول بدون برنامه‌ریزی، تورم به همراه دارد.

او با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود برای رونق بنگاه‌های اقتصادی، نرخ بالای سود بانکی است، خاطرنشان کرد: سود سپرده های بانکی بالاست به همین دلیل مردم عادت نکرده‌اند پولشان را در تولید سرمایه‌گذاری کنند و همه به گرفتن سود از بانک‌ها وابسته شده‌اند. باید قوانینی تصویب شود که بتواند انگیره تولید را افزایش دهد؛ قوانینی مانند اعطای معافیت‌‌های مالیاتی و استراحت بیشتر به بازپرداخت وام‌های تولید، می‌تواند انگیزه‌های پویا را تقویت کند.

موضوعات :
در همین رابطه