رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از اقدام برای مبارزه با قاچاق

همراهی دولت و بخش خصوصی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز

وضعیت قاچاق در ایران زنگ های خطر را به صدا درآورده است و بیشترین خسارت آن متوجه تولید کنندگان داخلی است که بازارشان را از دست می دهند.

31 خرداد 1395
کد خبر : 1994
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 علی‌رغم تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گزارش‌ها و آمارهای منتشر شده حکایت از افزایش چشمگیر این آفت خطرناک اقتصادی در کشور دارد. 

مجلس شورای اسلامی دو سال گذشته تصمیم گرفت با تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مانع از فرآیند زیرزمینی شدن اقتصاد شود که در جریان آن به طور میانگین سالانه رقمی نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار از کشور خارج می شود. اما خبرهایی که از شهرهای مرزی و گوشه کنار کشور طی همین دو سال شنیده شد، نشان می‌دهد این قانون نتوانسته آنطور که باید از ورود کالای غیرقانونی به کشور جلوگیری کند. به گفته مهدی ابویی معاون اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حدود 65 تا 70 درصد منسوجات و البسه در بازار، قاچاق است. همچنین بر اساس اعلام دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 94 کشفیات پوشاک قاچاق حدوداً 37 درصد و کشفیات تلفن همراه 26 درصد رشد داشته‌ است.

از سوی دیگر مسعود کرباسیان، رییس‌کل گمرک ایران نیز در خصوص قاچاق به کشور می‌گوید: «برای رفع این معضل، تمامی دستگاه‌های درگیر و مرتبط با رفع آن باید وظایف خود را به درستی انجام دهند که در این راستا، گمرک ایران روان‌سازی تجارت را در دستورکار قرار داده و بر اساس آن به پیش می‌رود.» اوج گرفتن روند صعودی قاچاق در کشور باعث توجه بیشتر مسئولین به این امر شده و به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بناست در سال جاری رویکرد تهاجمی نسبت به قاچاق کالا مدنظر قرار گرفته شود.
محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران نیز دیروز با حضور در صحن علی مجلس، درباره اهمیت بحث قاچاق کالا و ارز و تاثیرات آن بر فضای کسب و کار صحبت کرد که این امر نشان دهنده اهمیت این بحث برای بخش اقتصادی کشور است. جلال‌پور همچنین راهکارهایی را برای کاهش قاچاق کالا و ارز در کشور ارائه کرد که از آن جمله، لزوم بازنگری در قانون مبارزه با قاچاق و همچنین فرهنگ سازی در نخریدن کالای قاچاق بود. 

در پی این سخنرانی، امروز اخبار خوشی مبنی بر اجرایی شدن دومین‌ مرحله طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اولویت "‌مبارزه‌ با قاچاق‌ کالای‌ ممنوعه" به گوش رسید. به گفته مهدی قدمی، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، در این مرحله از اجرای طرح عملیاتی‌ در مجموع بیش از ۳ هزار دستگاه و تجهیزات‌ ‌ماهواره، ۲۵۷ هزار و ۳۰۷ قلم لوازم‌آرایشی و بهداشتی ، ۸۸ هزار و ۵۹۵ قلم دارو و بیش از ۲۲ هزار لیتر سوخت و فرآورده های نفتی و ۸ هزار و ۵۴۵ کیلو گرم برنج خارجی کشف شده است.

بحث قاچاق به محافل علمی نیز راه یافته و به گفته نگارش نژاد، سرپرست اداره کل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به پایان نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد با موضوع قاچاق کالا و ارز 3 میلیون تومان و به دکتری 5 میلیون تومان پرداخت می‌شود. 

تمام این اقدامات نشان دهنده تلاش بخش دولتی و خصوصی برای کاهش قاچاق کالا و ارز در راستای شعار اقتصاد مقاومتی است که نتیجه آن رونق گرفتن بازار تولیدکنندگان داخلی و نهایتا بهبود فضای کسب و کار است.

در همین رابطه