رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پیشنهاد رییس اتاق ایران برای برنامه‌ ششم توسعه

پارادایم اقتصادی کشور از اقتصاد نفت‌محور به اقتصاد توسعه‌محور تغییر کند

محسن جلال‌پور امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت و تاکید کرد پارادایم اقتصاد کشور از اقتصاد نفت‌محور به اقتصاد متکی به توسعه باید تغییر کند.

01 تیر 1395
کد خبر : 2005
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محسن جلال‌پور امروز در صحن علنی مجلس با اشاره به برنامه ششم توسعه در کشور اظهار داشت: «آنچه که مهم است، این‌که اگر برنامه‌ای نوشته می‌شود، باید فضای کسب‌وکار کشور و نوآوری را مدنظر قرار دهد؛ نباید برنامه پروژه‌محور باشد.»

وی با اشاره به 5 برنامه توسعه‌ای قبل، افزود: «برنامه‌هایی که ما می‌نویسیم، عمدتا به انتظارات بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف تبدیل شده است.»

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: «به طور کلی استراتژی کلی در برنامه‌ها دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد در برنامه‌ها نمی‌توانیم به اهداف برسیم.»

جلال‌پور عنوان کرد: «پیشنهاد ما، برنامه‌های غلطان و برنامه‌های چهار ساله است. این‌گونه در نهایت همیشه کشور برنامه دارد و دولت‌ها پاسخ‌گو هستند. یکی از دلایلی که برنامه‌ها اجرا نمی‌شود، این است که دولت‌ها و مجلس‌ها تمام می‌شود و هیچ‌کس پاسخ‌گو نیست.»

وی با بیان این‌که سرنوشت آتی کشور برای توسعه ملی باید در برنامه با یک نگاه بلندمدت دیده شود، متذکر شد: «رویکرد برنامه از نگاه به منابع باید به نگاه به ایده‌ها و خلاقیت‌ها تبدیل شود.»

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اظهار داشت: «آنچه که در برنامه ششم باید دقت شود، عدم توفیق برنامه‌های مختلف و تشکیل یک هیات نخبه است.»

جلال‌پور ادامه داد: «ما در برنامه ششم باید چند شاخه مشخص را در بخش‌های مختلف اقتصادی ببینیم و حول آنها تمرکز کنیم. باید براساس اصول اقتصاد مقاومتی و برون‌نگری، برنامه ششم تولید اقتصادگرا را مدنظر قرار دهد.»

وی با بیان این‌که کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت باید جزو برنامه باشد، گفت: «در پروژه‌هایی که در کشور وجود دارد، باید تجدیدنظر شود. بعضی از پروژه‌ها اقتصادی نیست و نباید برای آنها هزینه شود و بعضی از پروژه‌ها نیز باید اولویت‌بندی شوند.»

رییس اتاق  ایران خاطرنشان کرد: «پارادایم اقتصاد کشور از اقتصاد نفت‌محور به اقتصاد متکی به توسعه باید تغییر کند.»

در همین رابطه