رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

مهد تولید خودروی ایرانی کدام استان‌ها هستند؟

جغرافیای صنعت خودرو در ایران نشان می‌دهد، هشت استان کشور دارای خطوط تولید انواع خودرو سواری هستند که در این میان تهران با اختلاف بسیار بالایی بزرگترین استان خودروساز کشور است.

01 تیر 1395
کد خبر : 2007
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
جغرافیای صنعت خودرو در ایران نشان می‌دهد، هشت استان کشور دارای خطوط تولید انواع خودرو سواری هستند که در این میان تهران با اختلاف بسیار بالایی بزرگترین استان خودروساز کشور بوده و پس از آن خراسان رضوی و کرمان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش از هشت استانی که کارخانه خودرو در آن قرار گرفته فقط یک استان به طور مستقل به تولید محصول می‌پردازد و هفت استان دیگر شعبه‌ای از شرکت های ایران‌خودرو و سایپا هستند.

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت نشان می‌دهد 146 هزار دستگاه خودرو تا پایان اردی‌بهشت در ایران تولید شده که 62 درصد آن در تهران، 11.6 درصد در خراسان رضوی و 9.5 درصد در اصفهان تولید شده است.

این آمار بیانگر آن است که صنایع خودروسازی کرمان به‌عنوان یکی از کارخانه های مستقل خودروسازی از ایران‌خودرو و سایپا توانسته‌ هشت درصد از کل تولید خودروهای سورای کشور در اردی بهشت ماه را به تولید برساند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، از کل خودروهای سواری تولید شده در کشور، 3.5 درصد در آذربایجان شرقی، 3 درصد در مازندران و 2 درصد در فارس به تولید رسیده اما آماری از تولید خودرو در شرکت زاگرس خودرو لرستان در دسترس نیست.

این آمار حاکی از آن است که 90 درصد خودروهای سواری در ایران، تحت برند ایران خودرو و سایپا به تولید می‌رسد و تنها 10 درصد با برندهای دیگر وارد بازار خودرو کشور می شود.

در همین رابطه