رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران بررسی می‌کند

«گردشگری» اقتصاد ایران را نجات می‌دهد؟

پایگاه خبری اتاق ایران میزگردی را با حضور نماینده‌های سازمان حفاظت از محیط زیست، و کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی برگزار کرده است. مشروح این میزگرد هفته آینده منتشر خواهد شد.

02 تیر 1395
کد خبر : 2040
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
پایگاه خبری اتاق ایران میزگردی را با حضور نماینده‌های سازمان حفاظت از محیط زیست، و کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی برگزار کرده است. مشروح این میزگرد هفته آینده منتشر خواهد شد.

گردشگران خارجی در ایرن-عکس:مهر

اقتصاد گردشگری و پول‌سازی از راه توریسم، یکی دو سالی است که بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بعد از توافق هسته‌ای و باز شدن چشم جهان به روی ایران، صحبت در این خصوص نیز بیشتر شده است. البته درآمد گردشگری ایران هم‌چنان پایین و 6.5 میلیارد دلار در سال 94 بوده است. پایگاه خبری اتاق ایران، برای بررسی ابعاد مختلف اقتصاد گردشگری میزگردی را با حضور دو مسئول از دو سازمان برگزار کرده است.

هادی اسلامی، مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، یکی از میهمانان این میزگرد بود. او در تحلیل اقدامات دولت در بخشی از صحبت‌هایش به مسئله «کارن دپاساژ» که واژه‌ای فرانسوی و یکی از مهم‌ترین مفاهیم در حوزه اقتصاد گردشگری است، اشاره کرد و گفت:«دولت کار را در این حوزه شروع کرده است. فکر می کنم تنها جایی که تفاهم نانوشته ای بین مردم و دولت داریم در حوزه گردشگری است. این صنعت قابلیت دارد و می تواند در رشد اقتصادی تاثیر به سزایی داشته باشد. اما بعضی جاها مغفول بوده است. یکی از درآمدهایی که ما از آن مغفول مانده‌ایم، بحث "کارن‌دپاساژ" است. کاروان‌هایی که به کشورها مسافرت می‌کنند، هر کشوری که از به ایران می‌آید، پول‌شان را در کشور خودشان بیمه می‌کنند و هزینه مجوزها را به آن‌ها می‌دهند در صورتی که باید این پول را به کشور ما بپردازند. ما فقط به خاطر اینکه هنوز نتوانسته‌ایم با نیروی انتظامی و گمرک به جمع‌بندی برسیم، از این درآمد بسیار خوب غافل بوده‌ایم. کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی می‌تواند در مرزهای کشور برای اجرایی کردن این بحث کارن‌دوپاساژ فعال شود.»

ایمان هادی، مسئول واحد طبیعت‌گردی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز دیگر میهمان این میزگرد بود. هادی از فعال شدن این سازمان در حوزه گردشگری این چنین روایت کرد:«سیاست‌های ما در سازمان محیط زیست، در گذشته بحث حفاظتی صرف برای حفاظت از منابع محیط زیستی بود که جزء جاذبه‌های گردشگری هم به حساب می‌آیند. اما از زمانی که بحث جایگزین شدن صنایعی مانند گردشگری به جای کسب درآمد از صنعت نفت مطرح شده است، اوضاع متفاوت است. سازمان محیط زیست هم موظف شد که به جد برنامه‌هایش را تغییر دهد و در کسب درآمد از گردشگری هم بتواند به دولت کمک کند. از این جهت ما طرح‌هایی را در سازمان محیط زیست برای مدیریت مناطق  داریم. این طرح‌ها مجموعه‌ای از امور حفاظتی، مدیریتی و گردشگری را با توجه به جامعه محلی در نظر گرفته است. ما محدوده‌هایی را در مناطق تعریف کردیم، که فارغ از بحث حفاظت، محدوده‌های گردشگری است. الان سرمایه‌گذارها هم به ما مراجعه می‌کنند که برای بهره‌برداری از این مناطق به ما کمک کنند.»

مشروح کامل این میزگرد، هفته آینده در پایگاه خبری اتاق ایران منتشر خواهد شد.

در همین رابطه