رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

تحلیل پایگاه خبری اتاق ایران از بازار خرده‌فروشی پس از برگزیت

سرمایه‌گذاران خارجی از سهام خرده‌فروشی بریتانیا فرار کردند

کاهش ارزش استرلینگ باعث افزایش قیمت کالاهای وارداتی در بریتانیا شده‌است.

06 تیر 1395
کد خبر : 2106
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شوک اقتصادی بزرگی را به تمام جهان وارد کرده‌است. به گزارش اکونومیست، این ماجرا نوعی عدم قطعیت را در بازارهای جهانی ایجاد کرده‌است. مصرف‌کنندگان در هاله‌ای از عدم قطعیت فرو رفته‌اند و در انتظار حاصل این اقدام هستند. همزمان با کاهش ارزشِ استرلینگ، قیمت کالاها افزایش پیدا می‌کند چرا که هزینه واردات بالا می‌رود.

در این بین خرده‌فروش‌ها با شوک‌های بیشتری همراه می‌شوند. قوانین باید به سمتی حرکت کند که برای خرده‌فروش‌ها امن‌تر باشد. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شرایط را برای خرده‌فروش‌ها سخت‌تر می‌کند. تمام خرده‌فروش‌ها در بریتانیا دستخوش رقابت‌های ناسالم خواهند شد.

این مسئله به طور جدی در بریتانیا قابل تأمل است. طبق گفته کارشناسان، تمامی خرده‌فروش‌هایی که کالاهایی را به بریتانیا وارد می‌کنند به دلیل کاهش ارزش پوند دچار مشکل می‌شوند. البته این مشکل برای کسانی ایجاد می‌شود که کالاهای خود را به دلار خریداری و وارد می‌کنند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که قیمت کالاهایی مانند پوشاک و غذا افزایش پیدا کند.

به گزارش گاردین، در بریتانیا تنها 15درصد از میوه‌های تازه در این کشور تولید می‌شود. 55درصد از سبزیجات و مابقی میوه‌های تازه از اتحادیه اروپا به بریتانیا وارد می‌شود. اکنون اگر استرلینگ همچنان پایین باقی بماند، قیمت این کالاها به ناچار افزایش شدیدی پیدا خواهد کرد.

پیش از این نیز تحلیل‌گران در مورد مشکلاتی که برای بخش خرده‌فروشی ایجاد می‌شود هشدار داده بودند. همراه با رأی به خروج، مصرف‌کننده دچار عدم قطعیت شدیدی شده‌است.

البته کسانی که طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بودند و به خروج این کشور رأی دادند، تأکید دارند که این جریان مقطعی است و پوند به زودی ارزش خود را به دست می‌آورد. آن‌ها می‌گویند تغییر اساسی در زیرساخت‌ها ایجاد نشده‌است.

اما بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال نگرانی‌هایی که در مورد بازار خرده‌فروشی ایجاد شد، از بازار سرمایه این کشور دور شدند. به هر حال بازار مالی خیلی سریع به این مسائل واکنش نشان می‌دهد.

طبق گزارش‌های فایننشال‌تایمز، در گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به سهام خرده‌فروشی بریتانیا علاقه بسیاری نشان می‌دادند اما در حال حاضر شرایط کاملاً تغییر کرده‌است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این عدم قطعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

موضوعات :
در همین رابطه