شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

تحلیل کارشناس نفت بلومبرگ

فروش نفت ایران به مشتریان غیرآسیایی کاهش یافت

صادرات نفت ایران که در ماه‌های آوریل و می از 2میلیون بشکه در روز پیشی گرفته بود، در سه هفته نخست ماه ژوئن حدود 20درصد کاهش پیدا کرده‌است.

06 تیر 1395
کد خبر : 2115
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
صادرات نفت ایران که در ماه‌های آوریل و می از 2میلیون بشکه در روز پیشی گرفته بود، در سه هفته نخست ماه ژوئن حدود 20درصد کاهش پیدا کرده‌است.

جولیان لی؛ تحلیل‌گر نفت در بلومبرگ

جولیان لی تحلیل‌گر ارشد بازار نفت در بلومبرگ از کاهش 20درصدی صادرات نفت ایران در مناطق غیرآسیایی خبر داد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از این گزارش نشان می‌دهد صادرات نفت ایران به اروپا که پیش از دوران تحریم 600هزار بشکه در روز بود، از 350هزار بشکه در ماه‌های می و آوریل به 280هزار بشکه در روز سه هفته نخست ماه ژوئن رسیده‌است. طبق گفته تحلیل‌گر بلومبرگ، این کاهش صادرات می‌تواند از تأثیرات ماه مبارک رمضان باشد اما کشورهای همسایه از جمله عراق از این ماه متأثر نشده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، پنج ماه پس از آنکه تحریم‌ها علیه ایران برداشته شد، تولید و صادرات نفت این کشور با سرعت زیادی افزایش پیدا کرد.

کاهش تولید نفت ایران تعادل عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی را دستخوش تغییراتی خواهد کرد. خالد الفلیح وزیر نفت عربستان سعودی گفته بود مازاد عرضه در بازار جهانی از بین رفته‌است.

صادرات نفت ایران که در ماه‌های آوریل و می از 2میلیون بشکه در روز پیشی گرفته بود، در سه هفته نخست ماه ژوئن حدود 20درصد کاهش پیدا کرده‌است.

یکی از اهداف ایران پس از برداشته شدن محدودیت‌ها علیه فروش نفت این کشور، بازیابی مجدد بازار اروپا بود. ایران پیش از اعمال تحریم‌های شدید نفتی در سال 2012، روزانه 600هزار بشکه نفت به اتحادیه اروپا صادر می‌کرد که ایتالیا، اسپانیا و یونان بزرگ‌ترین خریداران آن بودند.

ایران در نیمه نخست ماه می موفق شد این بازار اتحادیه اروپا را دوباره در دست بگیرد و 350هزار بشکه در روز نفت به این منطقه صادر کند و به این ترتیب امید پیدا کرد که بتواند به سطوح صادراتی پیش از تحریم دست پیدا کند. اما در سه هفته نخست ماه ژوئن این میزان به 280هزار بشکه در روز سقوط کرد. چه اتفاقی افتاد؟

بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد اصلی‌ترین مشتری‌های ایران همان خریداران آسیایی یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی هستند. اما الگوی صادرات به اروپا نسبت به دوران پیش از تحریم تغییرات بسیاری داشته‌است.

البته اعتصاباتی که باعث بسته شدن پالایشگاه‌های فرانسوی شده، در این ماجرا بی‌تأثیر نیست. در نیمه نخست این ماه (ژوئن) هیچ محموله‌ای به این منطقه ارسال نشده‌است.

اما مشکل اصلی که برای ایران نگران‌کننده است چیز دیگری است؛ این کشور هنوز موفق نشده خریداران اصلی خود در پیش از تحریم را به دست بیاورد تا خرید خود را آغاز کند. ایتالیا که پیش‌تر بهترین مشتری اروپاییِ ایران بود، نخستین محموله خود را پس از برداشته شدن تحریم‌ها در نیمه نخست ژوئن دریافت کرده‌است. خرید اسپانیا و یونان نیز فاصله بسیاری با دوران پیش از تحریم دارد.

البته ایران در خارج از اروپا نیز جنگ بسیاری برای بازیابی مشتری‌های خود داشته‌است. تنها فروش این کشور به آفریقا به بندری در دارالسلام در تانزانیا بوده‌است. دیگر شرکت‌ها هنوز از سوی امریکا تحریم هستند.

یک توضیح ساده برای این کاهش صادرات وجود دارد. احتمالاً ماه مبارک رمضان روی صنعت نفت ایران تأثیر داشته‌است. البته این مسئله روی صادرات کشور همسایه ایران یعنی عراق اثر مشابهی نداشته‌است.

در همین رابطه