رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

بانک مرکزی از جزئیات معاملات در بازار مسکن گزارش داد

افزایش 2.7 درصدی قیمت مسکن در سه ماه گذشته

متوسط قیمت مسکن در خرداد امسال به 4 میلیون و 220 هزار تومان رسید که 3.5 درصد بیشتر از خرداد سال گذشته است.

07 تیر 1395
کد خبر : 2122
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در خردادماه سال جاری نشان می‌دهد که بهای مسکن به طور متوسط در ماه شوم سال 1.2 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش متوسط قیمت مسکن نسبت به خردادماه سال 94 معادل 3.5 درصد رشد داشته است. حجم معاملات مسکن در خرداد ماه سال 1395 معادل15.5 هزار واحد مسکونی بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل به میزان 0.6 درصد کاهش داشته است. تعداد معاملات مسکن در تهران طی خرداد ماه نسبت به اردیبهشت امسال 0.8 درصد افزایش یافته است.

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه سال جاری 4 میلیون و 220 هزار تومان برآورد شده است. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 16 معادل 9.6  درصد و بیشترین کاهش قیمت به منطقه 7 معادل 3.9 درصد تعلق دارد.

در سه ماهه نخست سال 95 نیز تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 36.9 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 4 میلیونو 160 هزار تومان بوده است که نسبت به 3 ماه ابتدایی سال قبل 2.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. در خرداد ماه سال 1395 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.7 و 10.5 درصد رشد نشان می‌دهد.

بانک مرکزی در گزارش خود این چنین تحلیل کرده است:‌ با توجه به چشم انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و رویکرد سیاستگذار پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و همچنین برنامه کاهش نرخ های سود بانکی متناسب با روند نزولی نرخ تورم، انتظار می رود حجم معاملات در ماه های پیش‌رو از روند افزایشی برخوردار شود. 

این تحلیل از ابتدای سال جاری در گزارش‌های بانک مرکزی قرار گرفته اما طبق گفته فعالان بازار مسکن همچنان نشانه‌های خروج مسکن از رکود در بازار نمایان نشده است.

موضوعات :
در همین رابطه