رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

اسدالله عسگراولای، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت برای حفظ تراز مثبت تجاری، جلوی قاچاق کالا را بگیرد

عسگراولادی می‌گوید: اگر حجم صادرات میعانات و پتروشیمی از حجم کل صادرات غیرنفتی تفکیک شود، تراز تجاری ما مثبت نمی‌شود. از طرف دیگر، برای حفظ تراز مثبت تجاری، دولت باید جلوی قاچاق کالا را بگیرد.

08 تیر 1395
کد خبر : 2143
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عسگراولادی می‌گوید: اگر حجم صادرات میعانات و پتروشیمی از حجم کل صادرات غیرنفتی تفکیک شود، تراز تجاری ما مثبت نمی‌شود. از طرف دیگر، برای حفظ تراز مثبت تجاری، دولت باید جلوی قاچاق کالا  را بگیرد.

اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق مشترک ایران و چین

تراز تجاری همچنان مثبت ماند؛ دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران اعلام کرد، حجم و ارزش صادرات کالا در سه‌ماهه نخست امسال در مقایسه با آمار دو‌ماه نخست سال‌جاری از لحاظ ارزش سه‌میلیارد و 610 میلیون دلار و از حیث وزن نیز بیش از 9‌میلیون و 660 هزار تن افزایش نشان می‌دهد. بر پایه این گزارش، کالای ایرانی به کشورهای هند، چین، کره، عراق و امارت متحده عربی صادر می‌شود.

اسدالله عسگراولای، رییس اتاق ایران و چین در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، به آمار ارایه شده توسط گمرک ایران نقد جدی دارد. او می‌گوید: «من مثبت بودن تراز تجاری ایران را در فصل گذشته اصلا قبول ندارم.»

او درباره دلیل این مسئله می‌گوید: «در این آمارها، میعانات را جز صادرات غیرنفتی محاسبه کرده‌اند درحالیکه باید جز صادرات نفتی بیاید و صادرات محصولات پیتروشیمی هم از نظر ما اصلا نباید جز صادرات غیرنفتی بیاید. اگر این دو را از حجم صادرات ایران کم کنیم؛ این تراز منفی می‌شود.»

اما مشکل در جای دیگر است؛ عسگراولادی معتقد است: «دولت در محاسبه صادرات میعانات و پتروشیمی را جز کالاهای غیرنفتی محاسبه می‌کند. اما از طرف‌دیگر اجازه وادرات را به وارد کننده‌ها نمی‌دهد.»

او تاکید می‌کند: «دولت قوانین و مقررات واردات کالا را برای واردکننده‌ها خیلی دشوار کرده است و همین باعث می‌شود‌ قاچاق افزایش یابد.»

او به آماری اشاره می‌کنده که رییس کل گمرک ایران در جلسه ماه گذشته در اتاق تهران به آن اشاره کرده است. عسگراولادی می‌گوید: «در آن جلسه من حجم قاچاق را بین 10-15 میلیارد دلار عنوان کردم ولی آقای مسعود کرباسیان آن را حدود 20 میلیارد دلار اعلام کردند. این تراز تجاری با احتساب میزان قاچاق کالا و کسر حجم میعانات و پتروشیمی نمی‌تواند مثبت باشد. بنابراین دولت برای حفظ یا رسیدن به تراز تجاری مثبت و واقعی باید جلوی قاچاق کالا را بگیرد.»

اما آنچه باید دولت در نظر داشته باشد این است: «دولت باید هر طور که شده جلوی قاچاق کالا را بگیرد. قاچاق کالا به تولید و اشتغال ضربه می‌زند؛ قاچاق سم مهلک اقتصاد ایران است. می‌توان از طریق قوانین و مقررات جلوی این کار را گرفت یا شیوه‌های عملیاتی دیگری را برای جلوگیری از قاچاق تهیه و تدارک دید. از طرف دیگر باید در محاسبه تراز تجاری، حجم صادرات میعانات و پتروشیمی در ردیف صادرات نفتی آورده شود و از صادرات غیرنفتی تفکیک شود. در آن صورت است که می‌توان به این آمار اعتماد کرد.»

در همین رابطه