رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از منافع اقتصادی یورو 2016

درآمد فرانسه و یوفا از بزرگترین تورنمنت تاریخ یورو چقدر است؟

یوفا برآورد کرده است 2 میلیارد یورو از طریق فروش بلیت، فروش حق پخش و حامیان مالی از یورو 2016 به دست خواهد آورد. در جام قهرمانی 2012، 1.4 میلیارد یورو درآمد کسب شده بود.

08 تیر 1395
کد خبر : 2148
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

یک سال بعد از رسوایی و فساد بزرگ در بالاترین مقام فوتبال جهان، اعتبار و مسائل مالی فیفا هنوز در هاله‌ای از ابهام است. اما 150 مایل آن‌طرف‌تر در یوفا، دومین منطقه فوتبال بزرگ جهان زیر چتر فیفا، چشم‌انداز بسیار متفاوتی در جریان است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از بلومبرگ، یورو 2016 در فرانسه بزرگ‌ترین تورنمنت تاریخ در جام قهرمانی اروپا خواهد بود؛ با بیشترین تعداد تیم‌ها، بیشترین تعداد بازی‌ها و بیشترین شهرهای میزبان.برای اتحادیه فوتبال اروپا همه این‌ها به معنای پول بیشتر است. این سازمان انتظار دارد 2 میلیارد یورو پول به دست آورد؛ این رقم 4 سال پیش، زمان میزبانی لهستان و اوکراین که 16 تیم در رقابت ها حضور داشتند، 1.4 میلیارد یورو بود.

جام قهرمانی اروپا دومین جام بزرگ جهان از نظر محبوبیت و گردش مالی است. حالا با تیم‌هایی از 24 کشور، بلیت‌های بیشتری برای فروختن وجود دارد، و حق پخش تلویزیونی برای این تورنمنت نیز 1.05 میلیارد یورو جذب خواهد کرد که 25 درصد نسبت به سال 2012 بیشتر شده است. حامیان مالی نیز 40 درصد، چیزی حدود 450 میلیون یورو بیشتر شده‌اند.

جام قهرمانی اروپا موتور اقتصادی محسوب می‌شود و از این نظر، جام‌های منطقه‌ای دیگر را کم‌ارزش‌ جلوه می‌دهد. حق رسانه‌ای امسال جام کوپا در آمریکا که 16 ملت در آن شرکت کرده بودند، 112.5میلیون دلار فروخته شد. جام ملت‌های آسیا نیز برای یک دهه حق پخش طی قراردادی تا سال 2020، به ارزش یک میلیارد دلار فروخته شد.

سه‌چهارم از درآمدهای حق پخش تلویزیونی جام اروپا، از خود منطقه اروپا تامین می‌شود. هرچند برخی از کشورها مانند اسپانیا و ایتالیا از پرداخت قیمت بالا خودداری کرده‌اند. اپستین، مدیر بازاریابی اتحادیه فوتبال اروپا، آن‌ها را سرزنش می‌کند و کسادی اقتصاد این کشورها را عامل این مسئله می‌داند. به گفته او، یوفا درآمد زیادی از آمریکای شمالی، برزیل و خاورمیانه به دست آورده است.

فروش 2.5 میلیون بلیت، یک میلیون بیشتر از سال 2012، بقیه درآمد یورو 2016 را می‌سازد. هم‌چنین برگزاری جام قهرمانی اروپا برای اولین بار از سال 1996 تا کنون در یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپا، باعث رشد 40 درصدی حامیان مالی نسبت به سال 2012 شده است.

این اسپانسر‌ها شامل حامیان فوتبالی معمول مانند آدیداس، ای‌جی و کوکاکولا می‌شودند. تنها یک شرکت نوشیدنی دانمارکی، بیشتر از 80 میلیون یورو در این تورنمنت برای تبلیغات خرج کرده است.

در کل برای فرانسه، این مسابقات مانند قطره‌ای در یک سطل است. دانشگاهیان در مرکز قانون و اقتصاد ورزشی در لیموژ فرانسه، برآورد کرده‌اند که یورو 2016 روی اقتصاد فرانسه به اندازه 1.3 میلیارد یورو تاثیر خواهد داشت. بیشتر آن نیز از طریق خرج‌های هواداران به دست می‌آید. 1.7 میلیارد یوروی دیگر نیز در استادیوم‌هایی که برای این رویداد استفاده می‌شوند، صرف شده است.

«شواهدی از کشورهای دیگر نشان می‌دهد زندگی این بالابر اقتصادی، کوتاه خواهد بود.» اقتصاددانان بلومبرگ، ماکسیم اسبایهی و جامی مورای با بیان این نکته می‌گویند:«امیدواریم کشور از این چند هفته میهمانی لذت ببرد، اما اقتصاد فرانسه به بازی‌های خیلی بیشتری برای بهبود تولید نیاز دارد.»

در همین رابطه