هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران 30 آبان 1403

در آیین‌نامه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تدوین شد

خودروسازان ملزم به جبران خسارت شدند

در شرایطی که کیفیت پایین برخی قطعات به کار رفته در تولید خودروهای داخلی باعث ایجاد مشکلاتی برای خریداران می‌شود، براساس یک قانون جدید خودروسازان ملزم به جبران خسارت‌های وارده شدند.

08 تیر 1395
کد خبر : 2151
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس یک نظرسنجی، سالم بودن و صحت خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل یکی از مهمترین دغدغه‌های مصرف‌کنندگان ایرانی در زمان خرید خودروهای نو است. دغدغه خریداران خودرو در ایران دقیقا از زمان تصمیم به خرید آغاز می‌شود. اینکه چه خودرویی با چه قیمتی خریداری شود، آیا خودرو در زمان وعده داده شده تحویل خواهد شد و از همه مهمتر اینکه آیا خودروی صفرکیلومتر خریداری شده سالم است یا اینکه بلافاصله پس از تحویل نیاز به مراجعه به تعمیرگاه دارد.

در این زمینه عملکرد خودروسازان داخلی نشان داده که قبل از تحویل گرفتن خودروی نو و تست آن، اطمینانی از صحت عملکرد خودرو وجود ندارد؛ شاهد این مدعا نیز شهروندانی هستند که بلافاصله پس از تحویل گرفتن خودروی صفرکیلومتر خود، برای رفع عیوب خودرو مجبور به مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان شده‌اند.

مردم اطمینانی از سالم بودن خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل ندارند برخی خریداران خودروهای داخلی پس از تحویل خودرو متوجه وجود مشکلاتی از قبیل باز نشدن در صندوق عقب، سالم نبودن شیشه برقی و ... می‌شوند و خدمات پس از فروش اتوموبیل‌ها نیز پاسخگویی جدی در برابر این مشکلات را ندارد.

به‌گونه‌ای که براساس نظرسنجی‌ای که سال گذشته در رابطه با "نیازها و خواسته‌های مشتریان ایرانی از فرایند فروش خودروهای داخلی" صورت گرفت، پاسخ‌دهندگان "سلامت" خودروی صفرکیلومتر خریداری شده را به عنوان یکی از دغدغه‌ها و خواسته‌های اساسی خود از خودروسازان داخلی مطرح کردند.

مشکلات کیفی تولیدات صنعت خودروی داخلی کار را به جایی رسانده که وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی و سیاست‌گذار کلان این صنعت، بارها زبان به انتقاد از عملکرد خودروسازان داخلی گشوده است. محمدرضا نعمت‌زاده در یکی از انتقادات خاطرنشان کرده که " چرا خودروی صفرکیلومتر تولیدی قبل از 10 هزار کیلومتر کارکرد باید خراب شده و به تعمیرگاه مراجعه کند؟".

این وضعیت در تدوین اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است به‌گونه‌ای که براساس این قانون خودروسازان ملزم به جبران خسارت ناشی از پایین بودن کیفیت قطعات یا تعمیرات شده‌اند.

در این زمینه در ماده ۲۵ این قانون تاکید شده است:" چنانچه به تشخیص مراجع مربوطه در قانون به علت عدم کیفیت تعمیرات، سهل‌انگاری و یا استفاده از قطعات غیر استاندارد توسط عرضه‌کننده، واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز، خسارتی متوجه مصرف‌کننده شود، عرضه‌کننده خودرو موظف به جایگزین کردن قطعات، رفع نقصان خدمات بدون دریافت وجه و جبران خسارت وارده است".

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو چندی پیش از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکتهای عرضه‌کننده خودرو ابلاغ و اجرای آن آغاز شد.

 

در همین رابطه