رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

نرسی قربان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سایه تحریم‌های بانکی تا انتخابات امریکا باقی خواهد بود

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی معتقد است مسائل بانکی که روی تمامی مسائل سایه انداخته تا انتخابات ایالات متحده امریکا ادامه پیدا کند.

09 تیر 1395
کد خبر : 2158
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
کارشناس ارشد اقتصاد انرژی معتقد است مسائل بانکی که روی تمامی مسائل سایه انداخته تا انتخابات ایالات متحده امریکا ادامه پیدا کند.

نرسی قربان، کارشناس اقتصاد انرژی

بانک‌های اروپایی از نزدیک شدن به ایران می‌ترسند. چندی پیش پایگاه خبری تحلیلی سی‌ان‌ان مانی از نگرانی بانک‌های اروپایی برای فعالیت با ایران نوشته بود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نام اروپایی قراردادهایی را با تهران به امضا رسانده‌اند. همه آن‌ها به دنبال برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، به بازار این کشور هجوم آوردند. اما نگرانی و ترس بانک‌های اروپای از ایجاد رابطه با ایران اختلالاتی را در این بین ایجاد کرده‌است. نرسی قربان کارشناس ارشد اقتصاد انرژی نیز در این باره به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: «در حال حاضر مسائل بانکی روی تمامی مسائل سایه انداخته‌است.»

اکثر بانک‌های اروپایی که در دوران پیش از تحریم با ایران در رابطه بودند وقتی در دوران تحریم رابطه خود را با این کشور ادامه دادند مجبور به پرداخت میلیاردها دلار جریمه شدند. دلیل آن نیز پابرجا بودن تحریم‌های ایالات متحده امریکا بود.

به این ترتیب ایران با بازاری 80میلیون نفری که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی خارجی بسیار جذاب باشد تنها به دلیل تحریم‌های بانکی دچار مشکل شده‌است. بسیاری از معاملات بانکی با دلار امریکا هنوز با مشکلات و سختی‌هایی همراه است.

نرسی قربان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در این باره گفت: «به نظر من تعدادی از بانک‌های اروپاییِ کوچک‌تر به صورت تدریجی همکاری خود را با ایران آغاز خواهند کرد؛ همکاری آن‌ها هم احتمالاً در حوزه‌های خارج از دلار مثل یورو، ین و یوآن خواهد بود.»

به دنبال ابراز نگرانی مقامات ایرانی، جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به عنوان دیپلمات امریکایی تلاش کرد به بانک‌های بزرگ اروپایی به ویژه در لندن اطمینان بدهد تا روابط خود را با این کشور از نو آغاز کنند. با این وجود بسیاری از بانک‌های اروپایی به ویژه بانک‌های آلمانی هنوز روابط محدودی با ایران دارند.

البته مشکلات و موانع دیگری نیز به نگرانی بانک‌های اروپایی می‌افزاید. یکی از مهم‌ترین مسائل به نظام بانکی ایران باز می‌گردد؛ این کشور باید سیستم بانکی خود را مدرن کند.

اما این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ نرسی قربان در این باره می‌گوید: «می‌توانم به نقل از دیگران بگویم این روندی که در حال حاضر شاهد آن هستیم تا انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده امریکا ادامه پیدا خواهد کرد.» به این ترتیب می‌توان امید داشت این نگرانی‌ها به مرور برطرف شود.

در همین رابطه