شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

گفت‌وگوی پایگاه خبری اتاق ایران با رئیس اتاق شیراز

حال صنعت فارس هیچ خوب نیست

جمال رازقی رئیس اتاق شیراز معتقد است گردشگری در استان فارس، نقطه قوت آن به حساب می آید و حال دیگر بخش های اقتصادی اش تعریف چندانی ندارد.

15 تیر 1395
کد خبر : 2168
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
جمال رازقی رئیس اتاق شیراز معتقد است گردشگری در استان فارس، نقطه قوت آن به حساب می آید و حال دیگر بخش های اقتصادی اش تعریف چندانی ندارد.

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز

استان فارس، مهد زیبایی ها و جاذبه های شناخته شده ای همچون آرامگاه حافظ و سعدی و تخت جمشید و شاهچراغ، و جاذبه های کمترشناخته شده ای چون چله‌گاه و برم شش پیر و سرآسیاب است. استانی که طبیعت بکر و آثارباستانی اش، نقطه قوت آن به حساب می آید و به گفته رازقی، رییس اتاق شیراز، گردشگری‌ در ان تنها بخش امیدوارکننده‌اش است.

جمال رازقی، وقتی که از گردشگری فارس می گوید، خوشحال است، امیدوار است و به آن افتخار می کند. او درباره نقطه امیدش به «پایگاه خبری اتاق ایران» می گوید: استان فارس شاکله بزرگی برای گردشگری دارد، آثار باستانی و آثار زندیه را دارد و همه اینها باعث جذب توریست های خارجی به این استان می شود.

او البته جاذبه های این استان را به آثار باستانی محدود نمی کند و ادامه می دهد: گردشگری مذهبی استان مثال زدنی است. همچنین با توجه به مهارت پزشکانمان در بخش پزشکی و بیمارستان ها، پتانسیل گردشگری سلامت آن نیز مساعد است.

همه اینها باعث شده که در حال حاضر درآمد سالانه استان فارس از گردشگر خارجی ۶۰ میلیون دلار باشد.

به گفته محسن نژاد، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، آمار گردشگران خارجی در استان فارس در سال 93 نزدیک به 110 هزار نفر و در سال 94، 120 هزار نفر بوده است.

اما وقتی بحث از بخش گردشگری به بخش صنعت و بازرگانی و تجارت استان فارس می رسد، جمال رزاقی دیگر آن شور و شعف لازم برای توضیح را ندارد و به نظر می رسد علاقه ای ندارد از وضعیت نامناسب دیگر بخش هایش بگوید: به جز بخش گردشگری استان که امیدوارکننده است، مابقی بخش های اقتصادی آن حال و روز خوبی ندارند.

رازقی درباره این بخش ها می گوید: استان فارس، استان کشاورزی است اما به شدت با بحران آب مواجه است. حال و روز صنعت فارس اما بدتر از کشاورزی است.

رئیس اتاق شیراز به پتانسیل و قابلیت استان فارس واقف است و از نزول جایگاهش در بخش اقتصادی گلایه دارد. او می گوید: رتبه استان فارس طی سه دهه اخیر از رتبه 7 کشوری به 21 نزول کرده است. رازقی همچنین سهم فارس از سرمایه گذاری خارجی در شراط پساتحریم را هم مطلوب نمی داند و می گوید: «از دوران پسابرجام به جز دو بیمارستان که در توافقنامه با خارجی ها آمده، سهمی از سرمایه گذاری خارجی نصیب ما نشده است.»

در همین رابطه