علی اصغر جمعهای رییس اتاق سمنان گفت: شرکتهای دانش بنیان باید درنهایت برای تولید خودبازار داشته باشند و برای جذب بازارهای خارجی هدف گذاری مشخصی کنند درغیر اینصورت شکست آنها حتمی خواهد بود.
وی درادامه بیان کرد: درحال حاضر بسیاری ازشرکتهای ما بدلیل رکود اقتصادی با اشباع بازار روبرو هستند واگرکشور 4برابر جمعیت کنونی رانیز داشته باشد قادر به مصرف همه تولیدات موجود در انبارها نخواهیم بود درنتیجه اگر شرکتهای دانش بنیان نیز تمام فعالیت خود را معطوف به بازارداخلی کنند، موفقیتی کسب نخواهند کرد.
جمعهای تصریح کرد: درحال حاضر بااینکه دربرخی محصولات بویژه مرغ وتخم مرغ، تولید چندبرابر مصرف است اما بدلیل ضعف در نیازسنجی بازارهای خارجی، قادر به صادرات تولیداتمان نیستیم وبعنوان مثال درصادرات به کشوری همچون روسیه با مشکلات بستهبندی مواجه هستیم.
رییس اتاق بازرگانی سمنان تاکید کرد: صنایعی همچون خودروسازی که تلاش میکنند تا به اهداف صادراتی دست یابند باید در مرحله اول بابکارگیری تکنولوژی روز دنیا و تکمیل آن درهمه ابعاد بتوانند حداقل دربازارهای کشورهای منطقه حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی بابیان اینکه دانش بنیان بودن تنها بهمعنای تولید براساس دانش نیست، افزود: این شرکتها باید باتوجه به نیاز تمامی بخشهای صنعتی ،کشاورزی، خدماتی وحتی توریست، تشکیل شوند و در مرحله بعد به شناخت بازارهای صادراتی بویژه درمنطقه اقدام نمایند.
جمعهای ادامه داد: بسیاری ازاین شرکت ها بدلیل عدم بومی سازی مناسب در داخل و نیازسنجی خارجی نتوانستند جایگاه مناسبی برای خود کسب کنند و محکوم به شکست شدند.
این فعال حوزه معدن بابیان اینکه شروع بحث شرکتهای دانش بینان از زمان دولت قبل آغاز شده بود، افزود: حرکتی که انجام شده تابحال نیاز به پایش و انجام برخی ممیزی ها دارد تا تشخیص دهیم درکدام زمینهها موفق بوده ایم و در کدام زمینهها نیاز به بازنگری مجدد داریم.
وی درپایان با اشاره به اینکه این بازرسی باید برعهده اتاقهای بازرگانی و خود بخش تولید قرار داده شود، تاکید کرد: نیاز به تشکیل کارگروه و کمیته جدیدی برای ارزیابی بخش خصوصی نیست و باید این امر برعهده خود آنها گذاشته شود و امیدوارم که روزی در تمامی بخشهای اقتصادی این ممیزیها صورت گیرد.