عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم گردهمایی بنیانگذاران و پیشکسوتان دانشکده راهآهن دانشگاه علم و صنعت سخنرانی کرد که 15 نکته آن در زیر آمده است:
- صنعت ریلی برای خود رقابت ایجاد کرده و میتواند در برد زیر ۵۰۰ کیلومتر با حمل و نقل هوایی رقابت کند.
- حمل و نقل ریلی در ایران در مرحله اولیه قرار دارد و باید یکپارچگی در حمل و نقل درون و برون شهری بوجود آورد به طوری که مفهوم حمل و نقل ترکیبی بین بندر- ریل، فرودگاه - ریل و ریل - جاده به دست بیاید.
- رشته حمل و نقل شاید از نظر تحولات فناورانه جزو متحولترین بخشهای جهان باشد؛ چون در واقع از سرعت ۵۰ کیلومتر به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده است. بنابر این یک صنعت بسیار متحول صنعتی است که در حال اثبات خود در حوزههای مختلف است.
- حمل و نقل ریلی نقش مهمی در سازماندهی شهری جهان دارد و برای خود تبدیل به یک راه حل جامع برای حل مساله شهرنشینی شده است و کمی فراتر با ترکیب صنعت الکترونیک و برق مفهوم حمل و نقل سبز را مطرح کرده است و در شهر آلودهای مانند تهران و سایر شهرهای آلوده قدرت دوباره صنعت به عنوان یک راه حل را مطرح کرده است.
- امروزه ایستگاهها به یک اندیشه جدید در توسعه شهری تبدیل شده و توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمدتا حمل و نقل ریلی است و کارکرد ایستگاه به عنوان یک نماد شهری بحث بسیار مهمی است که بیشتر کشورها به آن علاقهمند هستند.
- بازآفرینی شهر لندن با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت عمدتا با بازنگری بر به کارگیری توسعه شهری و حل مساله به کمک ریل مبتنی بود. بحث حمل و نقل ترکیبی و ترکیب راهآهن با دریا، هوایی و جادهای در واقع صحنههایی از افزایش کارآمدی را نشان داد.
- صنعت ریلی برای خود رقابت ایجاد کرده و میتواند در برد زیر ۵۰۰ کیلومتر با حمل و نقل هوایی رقابت کند؛
- عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به جایگاه ایران در حمل و نقل ریلی عنوان کرد: حمل و نقل ریلی در ایران در مرحله اولیه قرار دارد و همچنان یکپارچگی در حمل و نقل درون و برون شهری وجود ندارد و مفهوم حمل و نقل ترکیبی ایجاد نشده است.
- موفق به اتصال یک فرودگاه به ریل نشدهایم و به غیر از اتصال فرودگاه مشهد به مترو موردی عملی نشده است و از طرفی ارتباط ریل و جاده نیز به دست نیامده است. در واقع تا این لحظه به «کامیوتر سیستم» دست نیافتهایم.
- در شهر تهران باحدود ۸ میلیون نفر جمعیت و ۶ میلیون نفر جمعیت در حومه، هنوز ریل حومهای نداریم و اساسا ضرورت ایجاد آن در سیاست وزارت راه مطرح نبوده است.
- مگر میشود بدون ریل، حومهنشینی در شهرهای بزرگ را ساماندهی کرد؟ به همین خاطر ۴۵۰ هزار خودرو روزانه وارد تهران میشوند و ناامنی، ترافیک و آلودگی ایجاد شده است.
- ما حتی هنوز یک تعریف روشن از محل جاگیری ایستگاه نداریم. با وجود اینکه عرض تهران بیش از ۲۵ کیلومتر است فقط یک ایستگاه راهآهن دارد و علی رغم اینکه صدها میلیارد تومان هزینه صرف شده هنوز ایستگاهی برای ریل و مترو نداریم. همچنین تکلیف ایستگاه راهآهن سریعالسیر مشخص نیست.
- ایستگاهها باید به جای اینکه در حاشیه شهر باشند در مرکز شهر قرار بگیرند. در قم و اصفهان ایستگاه قطارهای سریع السیر بیرون شهرها طراحی شده بود و مردم برای رسیدن به داخل شهر باید یک ساعت و نیم از طریق جاده طی میکردند.
- برای تکمیل ایستگاه راهآهن شیراز ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است. تردد در این خط آهن روزانه ۱.۵ قطار است که ساخت آن ۱.۵ میلیارد دلار هزینه دربر برداشته و ایستگاه آن در ۱۲ کیلومتری شهر شیراز واقع است.
- در فارس بین شیراز و مرودشت روزانه ۳۶ هزار خودرو تردد میکنند که باید به ریل منتقل شود.