شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

وزیر انرژی سعودی اعلام کرد

بازار عرضه و تقاضای نفت خام به تعادل می‌رسد

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد وزیر انرژی عربستان سعودی و دبیرکل اوپک هر دو بر این باورند که بازار جهانی نفت به سمت تعادل عرضه و تقاضا حرکت می‌کند.

14 تیر 1395
کد خبر : 2278
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد وزیر انرژی عربستان سعودی و دبیرکل اوپک هر دو بر این باورند که بازار  جهانی نفت به سمت تعادل عرضه و تقاضا حرکت می‌کند.

خالد الفلیح؛ وزیر انرژی عربستان سعودی

پایگاه خبری سعودی در گزارشی نوشته‌است: «وزیر انرژی عربستان سعودی و دبیرکل اوپک هر دو بر این باورند که بازار  جهانی نفت به سمت تعادل عرضه و تقاضا حرکت می‌کند و به این ترتیب قیمت‌ها به ثبات خواهند رسید.» به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، خالد الفلیح وزیر انرژی عربستان سعودی و همچنین محمد بارکیندو دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) در ملاقاتی که اخیراً با یکدیگر داشته‌اند اعلام کرده‌اند که اوپک نقش مهمی در به ثبات رسیدن بازار نفت دارد. الفلیح اظهار کرده که عربستا سعودی سعی دارد به کمک اوپک نقش خود را در بازار رو به رشد نفت حفظ کند و منبع مهمی برای عرضه نفت باشد.

به گزارش رویترز، این اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی در حالی صورت گرفته‌است که تقاضا برای نفت خام در آسیا در حال کاهش است. نفت برنت دریای شمال در حال حاضر به قیمت 50.31دلار در ازای هر بشکه در بازارهای جهانی معامله می‌شود. نفت دبلیوتی‌آی نیز به قیمت 48.94دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. البته این شاخص نفتی به دلیل تعطیلات روز استقلال در ایالات متحده امریکا معامله نخواهد شد.

تحلیل‌گران انرژی در رویترز نوشته‌اند: «پایه و اساس فعلی بازار نشان می‌دهد افزایش قیمت نفت در آینده بسیار محدود است و نفت برنت در میان شاخص‌ها شانس بیشتری دارد.» همه این‌ها در حالی است که وزیر انرژی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان معتقد است بازار به سمت تعادل در حرکت است و به این ترتیب بهبود در انتظار قیمت‌هاست.

نگرانی‌هایی که در مورد تولید نفت در نیجریه ایجاد شده باعث شده امیدهایی در مورد افزایش قیمت نفت ایجاد شود. نیجریه درگیر حملات گروه‌های مختلف نظامی است و تأسیسات نفتی آن در چند ماه گذشته چندین مرتبه مورد حمله قرار گرفته‌است. این حمله‌ها تولید نفت این کشور را به کمترین میزان خود در 30 سال گذشته رسانده‌است. البته شرکت ملی نفت این کشور ماه گذشته اعلام کرد به دنبال تعمیرات، تولید نفت خود را دوباره افزایش خواهد داد.

اما نیجریه تنها کشوری نبوده‌است که تولید نفت آن با مشکلاتی همراه بوده‌است. لیبی نیز جزو کشورهای درگیر جنگ است که تأسیسات نفتی آن دچار مشکل شده‌است. به گزارش بلومبرگ مقامات لیبی به ویژه در شرکت ملی نفت این کشور سعی دارند تجهیزات نفتی این کشور را بازسازی کنند تا قدمی رو به جلو برای افزایش تولید نفت خود بردارند. این کشور سعی دارد اتحادی نفتی ایجاد کند و از این طریق دوباره تولید نفت خود را افزایش بدهد.

اما در حال حاضر تقاضای نفت در جهان تحت فشار است. پالایشگاه‌های آسیای مدتی است که عقب نشسته‌اند. از طرفی تولید و عرضه نفت نیز رو به افزایش بوده‌است. در ایالات متحده امریکا، چاه‌های نفتی دوباره فعال شده‌اند. نفت روسیه نیز همچنان روی 10میلیون و 830هزار بشکه در روز باقی مانده‌است.  

در همین رابطه