بعد از به وجود آمدن اختلاف های شدید بین دولت روسیه و ترکیه، مقامات روس برای واردات کالا و موادغذایی از ترکیه محدودیت های بسیار سنگینی ایجاد کردند و در کنار آن گفت و گوهایی با مقامات و بازرگانان ایرانی برای گسترش روابط و تامین نیازهای خود آغاز کردند تاجایی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی از شرایط جدید به عنوان یک فرصت ویژه یاد کردند، اما حالا دوباره به شکل گیری روابط روسیه و ترکیه، سوال اینجاست که آیا ما از فرصت توانسته ایم استفاده کنیم و آیا حضور کالاهای ایرانی به خصوص بازار میوه و مواد غذایی شکل گرفته است؟ و آیا با حضور مجدد ترکیه ما بازار روسیه را از دست خواهیم داد؟ احمد صادقیان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه شرکت های ایرانی اصلا در ماه های گذشته و بعد از به وجود آمدن شرایط ویژه اصلا بازار روسیه را به دست نیاورده بودند که حالا آن را از دست بدهند، می گوید:« فعالان اقتصادی و شرکت ها و تولیدکنندگان ایرانی از جمله تولیدکنندگان محصولات کشاورزی چابکی لازم و سرعت عمل کافی را در این مدت از خود نشان ندادند و نداشتند و به اندازه کافی حرفه ای نبودند که بتوانند در جذب این بازار صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشند.»
او در ادامه با بیان اینکه ما باید برای حضور در بازارهای هدف آمادگی های لازم را داشته باشیم و ایجاد کنیم، می گوید:« در کشور ما شرکت های بزرگ صادراتی باید شکل بگیرد تا به عنوان یک بازو در کنار تولیدکنندگان قرار بگیرند و باید توجه داشته باشیم که الزاما یک تولید کننده موفق صادرکننده موفقی هم نخواهد بود و به ندرت شاهد بوده ایم که تولیدکنندگان بزرگ صادر کنندگان بزرگی هم بوده اند بلکه معمولا از شرکت های تخصص کمک می گیرند.»
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در ادامه می گوید:« شرکت های ایران و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به دلیل سال های طولانی تحریم های اقتصادی آنچنان که باید و شاید بازارهای صادراتی را جدی نگرفته اند و همه تمرکز خود را روی بازارهای داخلی گذاشته اند بنابراین مشکل صادرات در کشورما باید به صورت ریشه ای تر ارزیابی و حل شود.»
البته او در ادامه معتقد است که نمی توان گفت شرکت های ایرانی باتوجه به بهبود روابط اقتصادی بین ترکیه و روسیه بازار کشور روسیه را به صورت کلی از دست داده اند، بلکه از فرصت طلایی به وجود آمده نتوانسته اند درست استفاده کنند و اقدام لازم را انجام دهند و حالا برای حضور در کشورروسیه باید با رقیب سرسختی همچون ترکیه رو در رو شوند و رقابت کنند، کشوری که شرکت های آن به خوبی بازار روسیه را می شناسند و سال ها حضور فعال در این کشور داشته اند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که حالا برای حضور در بازار روسیه باید چه کرد، می گوید:« به نظرم بازارهای هدف صادراتی بازارهای موقتی نیستند و ما اگر می خواهیم سهم مناسبی در آن ها داشته باشیم باید با برنامه ریزی و هدفگذاری های مناسب و بلند مدت حرکت کنیم تا بتوانیم نفوذ کرده و آن را حفظ کنیم، کارها باید ریشه ای صورت گیرد باید اطلاعات داشته باشیم و توجه داشته باشیم که سرمایه گذاری بلندمدت است که جواب خواهد داد نه کارهای مقطعی و کوتاه مدت.»