رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مدیرعامل شرکت ملی مس خبر داد

گشایش درهای صادرات در پسابرجام

احمد مرادعلیزاده از قرارداد با شرکت های اروپایی و ژاپنی برای اکتشاف مس در آذربایجان و کرمان خبر داد.

19 تیر 1395
کد خبر : 2341
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرعامل شرکت ملی مس از تاثیر لغو تحریم‌ها بر صادرات و فروش محصولات صنعتی سخن گفت.

احمد مرادعلیزاده با اشاره به نهایی شدن برجام در سال گذشته گفت: برجام از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در سال ۹۴ رخ داد و باعث خوشحالی صنعتگران و بنگاه‌های کوچک و بزرگ شد چراکه بزرگ‌ترین دستاورد برجام گشایش درهای بازار به روی صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی بود.

وی افزود: با نهایی شدن برجام تحریم‌ها از روی شرکت مس برداشته شد و فروش تولیدات شرکت که در طول این دو سال در انبارها باقیمانده بود امکان‌پذیر شد. در سه‌ماهه سال ۹۵ جمع فروش داخلی و خارجی شرکت بالغ بر 2050 میلیارد تومان شده است که خود نشان از تأثیرات مثبت رفع تحریم‌ها دارد.

مرادعلیزاده با بیان اینکه تحت تأثیر برجام قراردادهای‌ فروش‌ شرکت مس تا پایان سال ۲۰۱۶ (دی‌ماه ۱۳۹۵) منعقدشده است، به مس‌پرس گفت: در سال ۹۴ با تولید ۲۵۹ هزار تن مس محتوی فروش شرکت تقریباً 3600 میلیارد تومان شد. این در حالی است که تناژ فروش ما در سال گذشته نسبت به سال ۹۳ افزایش داشت ولی نسبت به ۹۳ کاهش قیمت وجود داشت و فروش ما از ۴۷۰۰ میلیارد تومان سال ۹۳ به ۳۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ رسید.

مدیرعامل شرکت مس همچنین تعامل گسترده با بانک‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی را از تأثیرات مهم برجام عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا بتوانیم سازوکاری را طراحی کنیم که از منابع مالی کشور فنلاند و دانمارک برای توسعه سرمایه‌گذاری استفاده کنیم که البته این امر نیاز به موافقت دولت دارد.

وی افزود: در این خصوص هماهنگی با سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت گرفته است تا بتوانیم از سرمایه و بیمه این کشورها برای سرعت بخشیدن به پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای شرکت استفاده کنیم.

تلاش برای کشف ذخایر پنهان مس

مرادعلیزاده خبر داد: در حوزه اکتشافات تلاش برای شناسایی و دستیابی به ذخایر پنهان معادن مس کشور در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پیگیری جدی این موضوع از نتایج برجام و باز شدن درهای تعامل با شرکت‌های اروپایی بوده است اظهار داشت: بر اساس مذاکرات و گفت‌وگوهایی که با چندین شرکت اروپایی و ژاپنی داشتیم درنهایت به ایجاد دو قرارداد مشارکت رسیدیم که بتوانیم در پهنه‌های اصلی استان آذربایجان و کرمان و سایر نقاط کشور برای انجام اکتشافات عمیق در راستای کشف ذخایر پنهان معدنی فعالیت‌هایی جدی انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: تابه‌حال اکتشافات شرکت مس عمدتاً اکتشافات سطحی بوده است که در عمق حدود ۶۰۰ متری انجام می‌شده است و به دلیل نداشتن تکنولوژی و شرایط تحریم امکان بررسی ذخایر پنهان معدنی وجود نداشت.

وی افزود: تاکنون در خصوص معادن سطحی شانس پیدا کردن معادنی در کلاس جهانی نداشتیم که امیدواریم در ذخایر پنهان این اتفاق بیافتد.

مدیرعامل شرکت مس یک اقدام مهم دیگر شرکت در حوزه اکتشافات را انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد عنوان کرد و گفت: انجام این مطالعات به وسعت 16 هزار کیلومتر در استان کرمان در حال پی‌گیری و انجام است.

موضوعات :
در همین رابطه