روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

دموکراسی امریکایی

کلینتون می‌گوید ترامپ برای رهبری یک کشور مناسب نیست.

19 تیر 1395
کد خبر : 2349
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معمولاً سیاستمداران زمانی‌که می‌خواهند رقیب انتخاباتی خود را در سخنان خود مورد حمله قرار بدهند، سخنان آن‌ها را به گونه‌ای متفاوت جلوه می‌دهند یا مضمون صحبت‌های آن‌ها را تغییر می‌دهند. زمانی‌که هیلاری کلینتون در سخنرانی خود در دوم ژوئن (نیمه خرداد) دنالد ترامپ را فردی نامناسب برای رهبری جامعه نامید، کم و بیش از بیهودگی سخنان این مرد کاسب استفاده کرد و به این ترتیب به کلام خود قدرت بخشید.

خانم کلینتون در پاسخ به یکی از مخاطبان خود در سن‌دیگو در مورد ترامپ با لحنی آمیخته به تحقیر و تمسخر گفت: «ترامپ می‌گوید تجربه زیادی در امور خارجه دارد چرا که مدیریت بانوی اول در روسیه را به عهده داشته‌است!» واقعیت این است که هیلاری کلینتون راست می‌گوید؛ حق کاملاً با اوست. دونالد ترامپ چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی در مورد تجربیات خود گفته‌بود: «من روسیه را به خوبی می‌شناسم. دو یا سه سال پیش یک رویداد بزرگ و مهم در روسیه بود؛ مسابقه‌ای برای انتخاب بانوی اول یا دختر شایسته که من آن را مدیریت می‌کردم و رویداد بسیار مهم و بزرگی به شمار می‌آمد.»

هیلاری کلینتون از سخنان ترامپ استفاده می‌کند و می‌گوید: «او مردی است که می‌گوید کشورها باید به سلاح هسته‌ای دست داشته باشند؛ از جمله عربستان سعودی.» به این ترتیب او با سخنانِ خودش و با قدری پیچش ترامپ را محکوم می‌کند. تحلیل‌گران صحبت‌های ترامپ را در چند ماه اخیر در مورد سلاح هسته‌ای جمع‌آوری کرده‌اند و علائم هشداردهنده‌ای را از دل آن بیرون آورده‌اند. به نظر می‌رسد او تنها از سر بی‌فکری برخی صحبت‌ها را در مور تکثیر سلاح هسته‌ای بلغور می‌کند؛ این صحبت‌ها عموماً از هیچ گونه انسجام فکری و عقیدتی برخوردار نیست.

از آنجا که تکثیر هسته‌ای مسئله بسیار مهمی به شمار می‌آید و برای اینکه مواضع ترامپ در این زمینه به درستی روشن شود بخشی از مصاحبه او با سی‌ان‌ان که مورد استفاده هیلاری کلینتون قرار گرفته‌است را اینجا می‌آوریم. ترامپ در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار کرده بود: «شاید زمان آن رسیده که تغییر کنیم و سیاست‌های‌مان را تغییر بدهیم چرا که اکنون دیگر خیلی از کشورها به آن دسترسی دارند؛ پاکستان به آن دسترسی دارد؛ چین به آن دسترسی دارد؛ این روزها اکثر کشورها به بمب دسترسی دارند.» ترامپ در ادامه گفته بود: «به نظر شما وقتی کره‌شمالی به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کرده، نباید ژاپن هم سلاح هسته‌ای داشته باشد؟» سی‌ان‌ان از ترامپ پرسیده بود که عربستان سعودی چطور؟ آیا باید به سلاح هسته‌ای دسترسی داشته باشد؟ او گفته بود: «عربستان سعودی؟ قطعا!» اما کمی بعد تأمل کرده بود و ادامه داده بود: «سلاح هسته‌ای نه!» دوباره کمی تردید کرده بود و در آخر گفته بود: «می‌توانم صادقانه بگویم؟ به هر حال این اتفاق می‌افتد!».

زمانی که هیلاری با استناد به این حرف‌ها از مخاطبان خود پرسیده بود: «آیا می‌خواهید او انگشتش را روی هر دکمه‌ای بگذارد؟» کسانی که در سن‌دیگو حاضر بودند با جوش و خروش گفته بودند: «نه!» این صحبت‌ها به صورت خیلی ظریف صورت گرفت و هیلاری به راحتی رقیب خود را به زمین زد. اما در دنیای واقعی این حرف‌ها شوخی نیست و واکنش‌های جدی به دنبال دارد. کره‌شمالی ترامپ را بابت این سخنان تحسین کرده‌است. رسانه‌های کره‌شمالی آقای ترامپ را مرد «عاقل و خردمند» نامیده بودند که مطابق میل کیم جونگ‌اون رفتار می‌کند.

این نتیجه صحبت‌های بی‌پروا و بدون فکر نامزدهای ریاست‌جمهوری ایالات متحده امریکاست. هیلاری کلینتون بارها رقیب خود را بابت تحسین ولادیمیر پوتین نقد کرده‌است. مخالفان ترامپ در دفتر هیلادری کلینتون بارها گفته‌اند: «ما او را با روان‌شناسان تنها می‌گذاریم تا دلیل علاقه‌اش به ستگمران و دیکتاتورها را دریابند.» واقعیت این است که هیچ‌یک از صحبت‌های فوق نمی‌تواند صحبت‌های رئیس‌جمهوریِ آینده ایالات متحده امریکا باشد.

استفاده از واکنش‌های نامناسب ترامپ در توئیتر

چرا خانم کلینتون باید انقدر واضح در مورد رقیب خود صحبت کند؟ شاید او سعی دارد از این طریق توجه را از ناتوانی‌های خود دور کند و بر ترامپ و نواقص او متمرکز کند. او نیز بارها کارهایی خلاف عقل انجام داده‌است؛ نمونه‌اش ایمیلی بود که مدت‌ها پیش جریانش همه‌جا فراگیر شد. به دنبال صحبت‌های هیلاری یک توئیتر به صورت مستمر رد و بدل می‌شد: «چرا باید حرف‌های هیلاری را در مورد ترامپ باور کنیم و حرف‌های خودش قابل باور نیست؟» به هر حال میلیون‌ها امریکایی چه از جبهه چپ و چه از جبهه راست به سمت او مایل شده‌اند. او دائماً رقیب خود مورد حمله قرار می‌دهد. شاید هیلاری کلینتون قصد دارد با این صحبت‌ها ترامپ را بیشتر تحریک کند چرا که او در برابر انتقادات واکنش نامناسبی نشان می‌دهد. ترامپ بارها سخنان انتقادآمیزِ هیلاری را با توئیت‌های توهین‌آمیز پاسخ داده‌است. هر بار نیز هیلاری در پاسخ به مخاطبان خود گفته‌است: «آیا می‌خواهید چنین فرد نامناسبی رهبری کشور را به عهده بگیرد؟»

تاکتیکی که هیلاری در پیش گرفته تا کنون جواب داده‌است. با این وضعیت می‌توان به طور قاطع اعلام کرد که هیلاری در بازی توئیتری برنده است اما در دنیای واقعی چطور؟ باید چند هفته دیگر منتظر بمانیم تا نتیجه این کشمکش‌ها را در دنیای واقعی بفهمیم.

در همین رابطه