رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

مرور پایگاه خبری اتاق ایران بر صحبت‌های زنگنه در شبکه خبر

5نکته از اظهارات وزیر نفت درباره آتش‌سوزی در ماهشهر

بیژن زنگنه شب گذشته در بخش خبری 21 سیما حضور پیدا کرد تا توضیحاتی در مورد حادثه پتروشیمی بوعلی‌سینا ارائه بدهد.

20 تیر 1395
کد خبر : 2352
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ماهشهر چند روز پرتنش را پشت سر گذاشت. فاجعه آتش‌سوزی از برج پارازیلین در مجتمع پتروشیمی بوعلی‌سینا آغاز شد و به مخزن 2001سی رسید. شرایط به قدری حساس بود که بیژن زنگنه وزیر نفت و دیگر مقامات نفتی کشور به ماهشهر سفر کردند. اما بالاخره به همت آتش‌نشان‌ها در 2بامداد روز شنبه خبر از مهار کامل آتش آمد. اکنون همه منتظر بررسی دلایل این رخداد هستند. زنگنه نیز شب گذشته در بخش خبری 21سیما حضور پیدا کرد تا هم توضیحاتی در مورد این حادثه بدهد و هم از اقداماتی که پس از این انجام خواهد شد، بگوید.

نتایج تا پایان هفته اعلام می‌شود

وزیر نفت در صحبت‌های خود تأکید کرد که تا پایان این هفته نتایج بررسی حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی‌سینا اعلام خواهد شد. او اظهار کرد: «هنوز مشخص نیست که آیا قصوری در کار بوده یا خیر، اما زمانی‌که نتایج معلوم شود، به طور دقیق اطلاع‌رسانی می‌کنیم.» او همچنین اظهار کرد با اطلاع‌رسانی در مورد این حادثه هم شفاف‌سازی صورت گرفته و هم اینکه سبب می‌شود در آینده از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود. البته وزیر نفت در مورد دلیل این آتش‌سوزی قاطعانه اعلام کرد: «بدون دلیل وقوع این حادثه فنی بوده‌است؛ به دلیل نشتی پمپ پارازیلین در پتروشیمی بوعلی‌سینا این اتفاق رخ داد و به دو مخزن دیگر سرایت کرد.» او درباره شایعاتی که برای این حادثه شکل گرفت، گفت: «زمانی‌که زلزله‌ای در ایران رخ می‌دهد عده‌ای در خارج از ایران هستند که می‌گویند این مسئله یک حادثه تروریستی بوده و ما مسئول آن بوده‌ایم.»

عملیات اطفای حریق یک کار تیمی بود

وزیر نفت در مورد عملیات اطفای حریق در ماهشهر گفت: «از همان ابتدا از بخش‌هایی که تجربه فعالیت در اطفای حریق سنگین در صنعت نفت داشتند دعوت به همکاری کردم زیر عملیات آتش‌نشانی سنگین در صنعت نفت با بخش‌های دیگر متفاوت است.» پیش از حضور زنگنه در ماهشهر، تیمی در پتروشیمی بوعلی‌سینا مستقر شده بوده‌است؛ او در مورد این تیم گفت: «من نیز زمانی‌که وارد منطقه شدم از انتخابی که از سوی آن‌ها انجام شده بود حمایت کردم و گفتم که من برای فرماندهی به اینجا نیامده‌ام زیر اطلاعی از این موضوع ندارم اما از شما حمایت می‌کنم.» او همچنین گفت: «همان ابتدا همه تیم عملیات مشترک را به اطلاعت از فرمانده عملیات دعوت کردم، منتهی گفتم باید یک گروه مشورتی داشته باشیم و همگی تصمیم بگیرید اما در عین‌حال از فرمانده عملیات اطاعت شود.»

راهبرد خنک کردن و تخلیه مخزن صحیح بود

طبق گفته وزیر نفت، راهبرد انتخاب شده این بود که از سرایت آتش به مخازن دیگر با خنک کردن مخازن و تخلیه آن‌ها تا حدی که حریق گسترش نیابد، جلوگیری کنند و زمانی‌که این اتفاق افتاده برای حمله به مخزن آماده شوند. ظاهراً ابتدا نیز در ظهر روز جمعه 18 تیر حمله‌ای به مخزن 2001سی صورت گرفته که موفقیت‌آمیز نبوده‌است. در نتیجه آتش‌نشان‌ها صبر کرده‌اند تا آتش اندکی فروکش کند و بالاخره حمله دوم جواب داده‌است. زنگنه در این باره گفت: «از نظر من راهبری عملیات مشترک اطفای حریق در مجتمع پتروشیمی بوعلی‌سینا از سوی افراد حرفه‌ای، وظیفه‌شناس و فداکار انجام شد.»

آتش‌نشان‌ها قهرمانان اطفای حریق در پتروشیمی بوعلی‌سینا بودند

طبق گفته وزیر نفت، آتش‌نشان‌ها با دمای بالای 50درجه ظرف سه روز مشغول اطفای حریق در پتروشیمی بوعلی‌سینا بوده‌اند. برخی از این افراد تمامی سه روز بدون وقفه کار کرده‌اند. زنگنه گفت: «دیشب پس از خاموش شدن آتش به جمع آتش‌نشانان رفتم، جمعی که شامل همه اقوام ایرانی از عرب، فارس، آذربایجانی، آبادانی، ماهشهریو دیگر مناطق کشور با غیرت، دلسوزی و فداکاری برای حمایت از سرمایه ملی آمده بودند.» او اضافه کرد: «دست این آتش‌نشان‌ها را می‌بوسم و به همه آن‌ها ادای احترام می‌کنم.»

تجهیزاتی که باید به روز شوند

زنگنه با اشاره به اینکه این حادثه هیچ خسارت جانی نداشته‌است، گفت: «در چنین حوادثی معمول نیست که آتش را بالگرد خاموش کنند و باید از تجهیزات زمینی کمک گرفت.» او در مورد کافی بودن امکانات اطفای حریق در پتروشیمی بوعلی‌سینا گفت: «استاندار خوزستان نقش سازنده‌ای در بسیج امکانات داشت با این حال باید به این مسئله اشاره کنم که حضور بالگردها و هواپیماها نمی‌توانست تأثیری در فرایند خاموش شدن آتش داشته باشد؛ بالگردها چند مانور داشتند اما تأثیری در خاموش شدن مخزن 2001سی نداشتند.» او در ادامه گفت: «یکی از درس‌هایی که از این حادثه گرفتیم این بود که ما در بحث امکانات تجهیزاتی دارای مشکلاتی هستیم و باید آن‌ها را روزآمد و تقویت کنیم.»

در همین رابطه