رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش ماهانه اوپک خبر می‌دهد

اوپکی‌ها رکورد تولید نفت را شکستند

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد این سازمان در ماه گذشته تولید نفت خود را 1درصد افزایش داده و به مرز 33میلیون بشکه در روز رسانده‌است.

23 تیر 1395
کد خبر : 2460
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«اوپک بیشتر از هر زمانی در تاریخ، نفت تولید می‌کند»؛ این خبری است که همزمان با انتشار گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) در رسانه‌های مختلف منتشر شده‌است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد این سازمان در ماه ژوئن 32میلیون و 860هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌است. این میزان نسبت به ماه قبل افزایش 260هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد؛ یعنی این سازمان قریب به 1درصد به تولید نفت خود اضافه کرده‌است. به نظر می‌رسد این سازمان بیش از هر زمانی مصمم شده‌است تا آنجا که توان دارد طلای سیاه تولید و روانه بازارهای جهانی کند. ایران نیز در این بین جزو مهم‌ترین بازیگران است. البته گزارش‌های تحلیل‌گران در سی‌ان‌ان مانی نشان می‌دهد سطح تولید اوپک به این میزان باقی نخواهد ماند و تغییراتی را تجربه خواهد کرد. اما در گزارش ماهانه اوپک این بار فقط خبر از افزایش تولید نفت نبود؛ بلکه قیمت سبد نفتی این سازمان نیز افزایش قابل توجهی داشته‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت این سازمان با 2.63دلار افزایش به 45.84دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. عضویت دوباره گابون در اوپک نیز از دیگر خبرهای مهم در این گزارش بود. یکی دیگر از مهم‌ترین خبرها نیز مربوط به کاهش پیش‌بینی این سازمان در مورد رشد اقتصاد جهانی است. اوپک پیش‌بینی کرده‌است که جدایی بریتانیایی‌ها از اتحادیه اروپا باعث کاهش رشد اقتصادی جهان و رسیدن آن به 3.1درصد خواهد شد. شاید بتوان گفت شیرین‌ترین بخش گزارش ماهانه اوپک برای ایرانی‌ها، افزایش قیمت نفت ایران و همچنین افزایش تولید نفت این کشور است.

بازگشت گابون

«بازگشت گابون به عنوان عضوی از اوپک»؛ گزارش این ماه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) را که باز کنید ابتدا این اطلاعیه کوتاه در برابرتان قرار می‌گیرد. در حالی‌که همه از فروپاشی اوپک سخن می‌گویند گابون دوباره به این سازمان ملحق شده و درخواستش نیز مورد پذیرش قرار گرفته‌است. به این ترتیب در گزارش ماهانه جولای اوپک، آمار و ارقام تا حدودی تغییر داشت چرا که کشوری جدید به جمع اوپکی‌ها اضافه شده‌است. اعضای اوپک در نشست 169 درخواست این کشور را بررسی کردند و بر اساس اجماع اعضا، گابون از روز اول جولای به عضویت دوباره این سازمان درآمد.

نفت اوپک گران شد

نفت اوپک افزایش قیمت داشت. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت این سازمان در ماه ژوئن 2.63دلار افزایش یافته و به 45.84دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. نفت برنت حوزه دریای شمال نیز با 2.28دلار افزایش قیمت به 49.93دلار رسیده و همچنان از مرز روانی 50دلار قدری فاصله دارد. شاخص نفتی دبلیوتی‌آی نیز با 2.06دلار افزایش به 48.85دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. به این ترتیب شکاف قیمت نفت برنت و دبلیوتی‌آی دوباره کم شده‌است. یافته‌های گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد رشد اقتصادی جهان به دلیل مسئله جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا قدری کاهش یافته و به 3.1درصد خواهد رسید. برای سال 2017 نیز همین رشد 3.1درصدی پیش‌بینی شده‌است.

وضعیت تقاضا نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی اوپک تغییر خاصی نداشته‌است. رشد تقاضای نفت برای سال 2016 روی 1میلیون و 200هزار بشکه در روز خواهد بود. به این ترتیب تقاضای نفت خام به طور میانگین در سال جاری 94میلیون و 200هزار بشکه در روز خواهد بود. در سال 2017 نیز تقاضای نفت خام 1میلیون و 200هزار بشکه رشد خواهد داشت و به متوسط 95میلیون و 300هزار بشکه در روز خواهد رسید. اما عرضه نفت غیراوپک در سال 2016 کاهش خواهد یافت. به این ترتیب اوپک پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت به دلیل همین تعادل عرضه و تقاضا تا حدودی افزایش پیدا کند.

ارزش نفت ایران بالا رفت

قیمت نفت ایران افزایش پیدا کرده‌است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد قیمت نفت سنگین ایران که در ماه می به 41.67دلار در ازای هر بشکه رسیده بود در ماه ژوئن به 44.68دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. به این ترتیب نفت ایران افزایش قیمت 3.01دلاری را تجربه کرده‌است. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد شاخص نفتی میناس که متعلق به کشور اندونزی است با 51.56دلار در ازای هر بشکه، گران‌ترین نفت در سبد نفتی اوپک بوده‌است. در مقابل نفت ونزوئلا که مری نام دارد به قیمت 38.22دلار در ازای هر بشکه در بازارهای جهانی معامله شده‌است که ارزان‌ترین نفت در سبد نفتی اوپک به شمار می‌آید.

اوپک رکورد زد

مهم‌ترین بخش گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت این سازمان است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد اوپک در ماه ژوئن 32میلیون و 860هزار بشکه در روز نفت تولید و روانه بازارهای جهانی طلای سیاه کرده‌است. این میزان نسبت به سال گذشته افزایش 264هزار بشکه‌ای را تجربه کرده‌است. افزایش تولید نفت اوپک نیز بیشتر از سوی کشورهای نیجریه، ایران، عربستان سعودی، لیبی و امارات متحده عربی بوده‌است. در مقابل ونزوئلا و عراق اندکی کاهش تولید نفت را در ماه گذشته تجربه کرده‌اند.

تولید نفت ایران به 3میلیون و 567هزار بشکه در روز رسید

بررسی‌ها از گزارش ماهانه اوپک در ماه جولای نشان می‌دهد ایران که در ماه می 3میلیون و 567هزار بشکه در روز تولید کرده‌بود موفق شده در ماه ژوئن با بیش از 77هزار بشکه افزایش، تولید نفت خود را به 3میلیون و 644هزار بشکه در روز برساند. به این ترتیب در حال حاضر ایران در میان کشورهای عضو اوپک، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌است. اما این رقم هنوز فاصله بسیاری با اهداف این کشور دارد.

عربستان سعودی در ماه گذشته 10میلیون و 308هزار بشکه در روز نفت تولید کرده و بیش از 66هزار بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کرده‌است. به این ترتیب سعودی‌ها بیشترین نفت را در میان اوپکی‌ها تولید کرده‌اند و رتبه نخست را در میان این کشورها به خود اختصاص داده‌اند. عراق نیز با تولید 4میلیون و 217هزار بشکه در روز، در جایگاه دوم اوپک قرار دارد و هنوز فاصله خود را با ایران حفظ کرده‌است. دیگر کشورهای عضو اوپک همگی زیر 3میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند. کمترین میزان تولید نفت نیز مربوط به عضو تازه یا عضو دوباره این سازمان یعنی گابون است که 214هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌است. ونزوئلا بدترین روزها را در زمینه تولید نفت سپری می‌کند. این کشور که در ماه ژوئن 2میلیون و 95هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌است؛ بیشترین کاهش تولید را در میان اوپکی‌ها تجربه کرده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید نفت این کشور نسبت به ماه قبل، بیش از 88هزار بشکه کاهش یافته‌است.

در همین رابطه