رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بیرجند در نشست شورای گفت‌وگوی استان خراسان جنوبی

حساب واحدهای تولیدی بزرگ خراسان جنوبی به داخل استان منتقل شود

علیرضا خامه‌زر، رئیس اتاق بیرجند، انتقال حساب شرکت‌های بزرگ تولیدی استان به بانک‌های داخل استان و بهره‌گیری از منابع حاصل از این انتقال برای حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید در این استان تأکید کرد.

03 آبان 1402
کد خبر : 2462
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، انتقال حساب‌های بانکی واحدها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی خراسان جنوبی به داخل استان را خواستار شد.

علیرضا خامه زر، در چهل و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی استان خراسان جنوبی، افزود: در آخرین ارزیابی شوراهای استانی توسط وزارت کشور شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی (در سال 1401) در بین ۳۱ استان کشور رتبه هفتم کشوری را به خود اختصاص داده است افزود: بر این اساس استان خراسان جنوبی در گروه اول «عملکرد شایسته و در حد انتظار» قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 رتبه ارتقا یافته است.

خامه زر کسب این امتیاز را مرهون تعامل سازنده بخش خصوصی و دولتی دانست و گفت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری 3 جلسه شورای گفت‌وگو و ۱۲ کمیته کارشناسی در استان برگزار شده که ماحصل این جلسات ۱۴ مصوبه استانی و ۴ مصوبه ملی بوده است.

خامه زر در ادامه این نشست بر لزوم انتقال حساب‌های شرکت‌های بزرگ تولیدی استان به بانک‌های داخل استان و همچنین ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی تأکید کرد.

در ادامه نشست، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی با تبریک بابت ارتقای جایگاه رتبه شورای گفت‌وگوی استان، گفت: هرچند تعامل بین بخش‌های خصوصی و دولتی نسبت به گذشته در خراسان جنوبی بهتر شده اما باید موانع موجود به‌طور کامل رفع شود.

وی با بیان اینکه یکی از موانع موجود در این خصوص، تفسیر متفاوت بخش خصوصی و دولتی از قوانین موجود است، افزود: باید قوانین به نفع بخش خصوصی تفسیر شود، اما این به معنای بی‌قانونی نیست و بخش خصوصی هم نباید انتظار داشته باشد که 100 درصد انتظاراتش اجرایی شود.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خواستار آن شد که اداره کل اقتصاد و دارایی با ایجاد تعامل با واحدهای تولیدی بزرگی که حساب‌های مالی آنها خارج از استان است، زمینه انتقال آنها را فراهم کند.

قناعت خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که سبب ایجاد مشکل برای تأمین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی خراسان جنوبی شده، عدم توانایی لازم بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به آنهاست.

وی اظهار کرد: برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی استان مشکل جدی وجود دارد که بخشی از آن از طریق تسهیلات تکلیفی رفع می‌شود.

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با بیان اینکه اعتبارات قانون بودجه ازجمله تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ ناظر و قوانین خاص به خود در هزینه کرد دارد و نمی‌توان به‌راحتی آن را به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی تزریق کرد، افزود: دولت یک سری اعتبارات را به اسم یارانه به استان‌ها اختصاص می‌دهد که متأسفانه طی دو سال اخیر هیچ وامی از سوی سیستم بانکی به واحدها تعلق نگرفته است.

اشرفی ادامه داد: سازمان صمت در نظر دارد که اعتبارات یارانه‌ای ۳۸ میلیارد تومانی خود را به‌عنوان زیرساخت هزینه کند اما می‌توان این اعتبارات را با اختیار کارگروه نظارتی استان تبدیل به تسهیلات کرد.

 علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: متأسفانه کارگروه تعامل از سال گذشته در استان منحل و مسائل به سمت قانون ۲۴ مکرر حرکت کرد.

وی افزود: هدف اصلی از ایجاد کارگروه تعامل بررسی و رفع مشکلات بین منابع طبیعی و وزارت سمت با معدنکاران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ۱۵ میلیون هکتار مساحت استان حدود ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اصلاح معدنی شده است، گفت: تاکنون با بیش از ۵۰ درصد درخواست‌های معدنی استان موافقت شده است.

حامد نخعی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام در حوزه تأمین مالی در بخش کشاورزی ایجاد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه تجمیع منابع مالی نزد بانک‌های طرف قرارداد توان چانه‌زنی صندوق را افزایش داد و منجر به اخذ بیشترین امتیازات بانکی در حوزه کشاورزی شد، افزود: اعتبارات جهش تولید سال گذشته ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یارانه بوده که توانستیم از طریق صندوق این مبلغ را به ۱۵۴ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۴ درصد افزایش دهیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی نیاز به حجم سرمایه‌گذاری گسترده‌ای دارد، گفت: این مهم تنها از طریق صندوق سرمایه‌گذاری در استان محقق خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی حدود ۴۰ میلیارد تومان سرمایه ثبتی دارد.

 علی جعفرپور، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: علی‌رغم اینکه دائماً از حوزه معدن به‌عنوان پیشران اقتصادی استان صحبت می‌شود اما در واقعیت بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معدن استان وجود خارجی ندارد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی تنها یک بخش از مشکلات حوزه معدن است، افزود: ایمیدرو و تهیه تولید نمی‌توانند بهره‌برداری از تمامی معادن استان را انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نسائی زهان، دادستان مرکز استان در این جلسه اظهار کرد: استفاده شرکت‌های بزرگ از خدمات، امنیت و زیرساخت‌های استان و انتقال سرمایه خود در استان‌های دیگر ظلم به مردم است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخش‌های نظارتی و قضایی در این زمینه مدافع منافع مردم و اقتصاد استان خواهند بود.

مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: متأسفانه برخی از شرکت‌های استان از منافع و خدمات داخل استان بهره‌مند می‌شوند اما سرمایه خود را در بانک‌های دیگر استان‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه ششم حساب‌های بانکی باید در استان محل فعالیت شرکت و واحد باشد اما هیچ‌گونه آیین‌نامه و دستورالعملی برای آن اجرا نشده است، افزود: در این راستا در کارگروه زیربنایی استان مصوب شد کلیه پیمانکارانی که در مناقصات دستگاه‌های دولتی شرکت می‌کنند باید در بانک‌های استان حساب داشته باشند.

ذاکریان ادامه داد: بر اساس این مصوبه خوشبختانه تاکنون از حدود ۱۴۳ قرارداد جدید بیش از ۹۰ درصد حساب‌ها در داخل استان باز شده است.

کریم دادی، مدیرکل امور مالیاتی استان در این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه ششم حساب‌های بانکی شرکت‌های بزرگ باید به داخل استان منتقل شود، اظهار کرد: در این راستا از ۸۱ پرونده شناسایی شده در حوزه معدن از بابت فعالیت عمده تاکنون ۴۳ مورد موافقت و ۲۹ مورد عدم موافقت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در تیرماه سال جاری ۲۱ مورد شرکت معدن جدید نیز در سطح استان شناسایی شده است، افزود: سامانه اطلاعات کشور برداشت اطلاعات ۲۵ مورد قرارداد و ارزش ۲۱ میلیارد تومان شناسایی و پیگیر سهم عوارض و مالیات آن‌ها هستیم

کریم دادی ادامه داد: از زمان آغاز فعالیت شورای معادن در استان تاکنون توانسته‌ایم حدود ۴۵۰ میلیارد تومان سهم استان را به‌عنوان مالیات و عوارض به داخل استان برگردانیم.

مهدی جعفری، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جشنواره زرشک امسال مردمی سازی و خصوصی‌سازی شده است، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون ۱۵۰ دوره آموزشی با دو هزار و ۷۶۶ نفر روز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه دبیرخانه دائمی زرشک در استان خراسان جنوبی مستقر شده است، افزود: چاپ کتاب، ساخت فیلم‌های مستند، راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج زرشک در قاین، تدوین طرح نظام میراثی مهم جهانی برای افین، افتتاح واحدهای فناورانه برای اولین بار در بستر روستاهای استان، احیای واحدهای راکد و همچنین شناسنامه‌دار کردن ۱۸۳ هکتار از باغات زرشک استان از دستاوردهای مهم جهاد کشاورزی در حوزه محصول زرشک بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار جهت ایجاد باغ کلکسیون زرشک اخذ شده است، گفت: از سال گذشته تاکنون سه طرح تحقیقاتی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه فاز اول شهرک تخصصی زرشک در شهرستان سربیشه تکمیل و امیدواریم با حضور مقام عالی وزارت افتتاح شود، عنوان کرد: تعداد ۸۰۰ بارگاه زرشک در سطح استان وجود دارد که ۴۳ درصد محصول تولیدی استان در این بارگاه‌ها بسته‌بندی و فرآوری می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۵۳ تن زرشک خشک به کشورهای مختلف صادرات داشته‌ایم، بیان کرد: پیگیری بورس زرشک در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم هرچه سریع‌تر محقق شود.

موضوعات :
در همین رابطه