رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران خبر می‌دهد

جهان خود را برای هفته جنگل آماده می‌کند

بر اساس گزارش‌های سازمان فائو، 18 تا 22 جولای (28 تیر تا 1مرداد) هفته جهانی جنگل است و در همین راستا سلسله نشست‌هایی در فائو برگزار خواهد شد.

23 تیر 1395
کد خبر : 2465
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جنگل‌ها با انبوه درختان و گونه‌های گیاهی که در آن قرار دارند یکی از عناصر حفظ حیات بشر به شمار می‌آیند. نگاهی به اخبار جهانی نشان می‌دهد که وضعیت آن‌ها چندان خوب نیست؛ هر روز جنگل‌های بسیاری در نقاط مختلف دنیا یا به دست بشر نابود می‌َشوند تا راهی یا جاده‌ای از دل آن‌ها عبور کند و یا دچار حریق و آتش‌سوزی‌های سهمگینی می‌شوند که هیچ دولتی برای خاموش کردن آن اقدام جدی نمی‌کند. در برخی از کشورها جنگل‌ها به گونه‌ای آتش می‌گیرد که سرتاسر شهر نزدیک به آن پر از دود می‌شود اما باز هم خاموش کردن آتش در اولویت دولت‌های آن کشورها قرار نمی‌گیرند. سازمان فائو در یکی از زیرمجموعه‌های خود به نام «کمیته جنگل» به بررسی مسائل و چالش‌های مربوط به حوزه جنگل می‌پردازد و در همین راستا در هفته‌ای به نام هفته جنگل که از 18 تا 22 جولای (28تیر تا 1مرداد) نشست‌هایی را برای حفاظت از جنگل‌ها برگزار می‌کند که امسال پنجمین نشست سالانه برگزار خواهد شد.

کمیته جنگل فائو یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش‌های این سازمان است. سلسله نشست‌های سالانه این کمیته که در مقر فائو واقع در رمِ ایتالیا برگزار می‌شود تمامی مقامات و مسئولان در حوزه جنگل را دور هم جمع می‌کند آن‌ها را از جدیدترین سیاست‌های و راهکارها برای حفظ جنگل آگاه می‌کند. به علاوه در این نشست‌ها راهکارهایی نیز برای حل بحران‌های حوزه جنگلی ارائه می‌شود. دیگر نهادهای بین‌المللی و غیر دولتی نیز در این نشست‌ها شرکت می‌کنند. شرکت در این نشست‌ها برای تمامی اعضای فائو آزاد است.

طرحی نو برای جنگل‌ها

اصلی‌ترین بخش نشست‌های فائو در زمینه هفته جنگل مربوط به بررسی طرح‌های ارائه شده در سال 2015 است. یعنی تمامی قراردادها در زمینه مدیریت جنگل مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین دستیابی به اهداف نیز مورد نظر قرار می‌گیرند. در این نشست مسئله حفاظت از جنگل‌ها در رابطه با مسائلی نظیر حیات بشری، امنیت غذایی، اشتغال و بسیاری دیگر از مباحث توسعه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همکاری‌های فائو در این زمینه می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را برطرف کند. کمیته بخش مربوط به جنگل می‌تواند با برنامه‌هایی که ارائه می‌شود پیشرفت خوبی را تجربه کند.

هفته جهانی جنگل برای پنجمین بار توسط کمیته جنگل فائو برگزار می‌شود. این هفته فرصتی را فراهم می‌آورد که کشورها در این زمینه تعامل و تبادل نظر کنند و راه‌های موفقیت‌آمیز برای حفظ جنگل را پیش رو بگیرند.

در همین رابطه