رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: عدم شناخت از استان بزرگترین ضعف ماست و حتی در پرسش از هوش مصنوعی نیز مشخص شد که شناختی از کرمان وجود ندارد.
سیدمهدی طبیب زاده در نود و یکمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، افزود: برای شناخت و معرفی بیشتر کرمان باید از روشهای مختلف استفاده کرد و باید پروژهها و موضوعات مطرح شده بررسی و با وفاق کلی در استان اجرایی شود.
وی ادامه داد: استفاده از تکنولوژیهای جدید فرصت مناسبی برای توسعه و جبران عقبماندگیهاست و اگر از این فرصت استفاده نشود بهصورت تصاعدی در توسعه عقب میمانیم.
طبیب زاده، اظهار کرد: دیگر گردشگری به سبک گذشته وجود ندارد، باید نو بیندیشیم و اجرا کنیم و در کرمان نیز میتوان با ایجاد تجربهها و ماجراجویی در کویر، اقلیمهای متنوع استان، مسیرهای از کوه به دشت و ... گردشگر بیشتری را جذب کنیم.
رئیس اتاق کرمان بیان کرد: برای گردشگری استان بازار خوب و مشتری وجود دارد اما باید این دو به طریق مناسب به یکدیگر وصل شوند تا گردشگری رونق یابد.
وی افزود: قرار است در طرح توسعه گردشگری کرمان در سال 1404 این ارتباط برقرار و کرمان بیش از گذشته معرفی شود.
در ادامه این نشست استاندار کرمان به ظرفیتهای فوقالعاده استان در حوزه گردشگری از شمال تا جنوب و شرق تا غرب پرداخت و گفت: در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، استان کرمان جاذبه و اثر برای عرضه دارد.
محمدمهدی فداکار بیان کرد: ظرفیتهای استان کرمان هنوز معرفی نشده، برای معرفی آن کوتاهی کردهایم که بخشی از این کوتاهی ضعف در دستگاههای اجرایی بوده است.
وی با تأکید بر اینکه زیرساخت و تبلیغ در حوزه گردشگری باید همزمان با هم وجود داشته باشد، تصریح کرد: مزار مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی ظرفیت بزرگی برای گردشگری بهویژه حضور گردشگران خارجی در استان ایجاد کرده که میتوان از این فرصت استفاده کرد.
استاندار کرمان، با اشاره به اینکه گردشگری یک صنعت اشتغالزا و ارزان است، اظهار کرد: ستادی با محوریت اتاق بازرگانی و حضور معاونان اقتصادی، عمرانی و سیاسی و امنیتی استانداری طی دو هفته آینده در راستای مشخص کردن برنامههای گردشگری استان و با رعایت برخی ملاحظات این حوزه، تشکیل شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: نگاه ما به بحث گردشگری استان کرمان این است که گردشگری بهعنوان یک پدیده همهگیر و فراگیر، افراد جامعه را در همه بخشها پوشش میدهد و یک واقعه هدفمند است.
سعید شاهرخی خاطرنشان کرد: کرمان در رده اول تا سوم مقاصد گردشگری کشور نیست و باید بهعنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری معرفی شود.
وی همچنین سازماندهی نیروی انسانی در رونق گردشگری استان کرمان را مهم دانست و ادامه داد: استان کرمان در زمینه میراث فرهنگی و بومگردی در کشور رتبه اول را دارد، اما یکی از ضعفهای ما این است که شبکهسازی و نیروی انسانی را بهخوبی در کنار هم نگذاشتهایم.
وی با اشاره به مشکلات موجود برای دریافت بلیت پرواز از کرمان یا به کرمان تصریح کرد: راهاندازی یک ایرلاین بهغیراز ماهان میتواند در این زمینه گرهگشا باشد و این در شرایطی است که راهاندازی پروازهای خارجی میتواند حضور گردشگران در کرمان را تسهیل کند.
شاهرخی، بر لزوم راهاندازی پروازهای خارجی فرودگاه بینالمللی کرمان تأکید کرد و گفت: بر اساس اطلاعات کسب شده طی 7 ماهه سال جاری از ۶۲ کشور، ورود مسافر به استان کرمان داشتهایم که بهطور میانگین هر ماه ۳۰۰ نفر به کرمان آمدهاند.
وی با بیان اینکه باید جاذبههای گردشگری کرمان را سطحبندی کنیم، اظهار کرد: کرمان در سالهای گذشته عضو مثلث گردشگری کشور بوده که این جایگاه باید دوباره به این استان بازگردانده شود.
در این نشست طرح توسعه گردشگری کرمان 1404 بررسی و بر معرفی میراث، جاذبههای گردشگری و صنایعدستی استان با عنوان «کرمان جان» در سطح استان، کشور و دنیا تأکید شد.
همچنین در این نشست، گزارشهایی با موضوعات پیشدرآمد برنامهریزی عملیاتی گردشگری، بررسی طرح کرمان 1404 با رویکرد توسعه گردشگری در استان، معرفی مستند کرمان، برگزاری سومین کنفرانس بینالمللی گردشگری بیابان لوت، ارائه شد.